• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 20 بهمن 1399
کد مطلب : 124060
+
-

تجدید‌میثاق مدیران‌شهری با آرمان‌های امام ره

وحدت، رمز تداوم انقلاب

گزارش
وحدت، رمز تداوم انقلاب

محمد سرابی- خبرنگار

مراسم تجدید میثاق مدیران شهری با آرمان‌های امام خمینی (ره) با حضور شهردار تهران، رئیس و اعضای شورای شهر، معاونان و شهرداران مناطق، برگزار شد.
پیرو حناچی در این مراسم با اشاره به اینکه وحدت علت وقوع و تداوم انقلاب بوده است، گفت: «در 21بهمن‌ماه 1357و زمانی که لشگر‌های گارد به سمت تهران می‌آمدند، اگر امام خمینی (ره) مردم را به خیابان‌ها فرانمی‌خواندند شاید خیلی از مسائل تغییر می‌کرد. امام استراتژیست بودند و هوشمندی خود را در هدایت مردم در بزنگاه‌های تاریخ معاصر نشان دادند که تهدید‌‌ها را به فرصت تبدیل می‌کردند.
تا وقتی ایشان زنده بودند و ابتکار عمل را در دست داشتند، دشمنان را غافلگیر می کردند. در قطعنامه ۵۹۸ هم تا 2هفته قبل از آن پیام معروف؛ مقاومت تا آخرین نفر، آخرین نفس را  اعلام کردند اما 2 هفته بعد، قطعنامه را قبول کردند و همه غافلگیر شدند.»
شهردار تهران ادامه داد: «شاید آن روزها قبول قطعنامه برای ما تلخ بود اما چند سال بعد که نظام جهانی تجاوزگری صدام را به رسمیت شناخت و اسرا با درایت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آزاد شدند،  امام که آبروی خود را با خدا معامله کرده بود، اجر خود را گرفت.» حناچی در ادامه گفت: «علت به وجود آمدن انقلاب اسلامی وحدت و به تعبیر امام  «همه با هم» بود و همین می‌تواند علت باقی ماندن نظام باشد. ما باید به خواست مردم توجه کنیم و نگذاریم اتحاد بین ملت تضعیف شود. اگر این اتفاق بیفتد به تعبیر قرآن کریم در برابر دشمن ضعیف می‌شویم و هیمنه ما فرو می ریزد.» شهردار تهران در پایان گفت: «ما امروز اینجا آمده‌ایم که ضمن دیدار با یادگار گرانقدر و با ارزش امام، یاد و خاطره امام و شهیدان را زنده نگه‌داریم.»
در ادامه مراسم رئیس شورای شهر تهران گفت: «هیچ امری قابل تحمیل به مردم نیست؛ لذا ما نیاز داریم که شکاف ایجاد شده بین ملت و حاکمیت را ترمیم کنیم. این نگاه به مردم و احترام عمیق به خواسته‌های آنها ریشه در مسائل فقهی ما دارد.»
محسن هاشمی رفسنجانی افزود: « در طول 40سال گذشته، دهه‌های فجری را در ترور و موشک باران سپری کردیم، اما روحیه، امید و مقاومت میان ملت و اعتماد به مسئولان بیش از دوره کنونی بود. امسال دهه فجر متفاوتی را سپری می‌کنیم و با انبوه مشکلات اقتصادی، داغ‌های ناشی از بیماری کرونا و تنش موجود در جامعه ومیان مسئولان، کمتر شاهد همدلی در جامعه و همبستگی هستیم.»
او ادامه داد: « نقلی از مرحوم حاج احمدآقا از امام خمینی وجود دارد که فرمودند اگر مردم، ما را هم نخواستند، حق با آنهاست. شاید کمتر شخصیتی در تاریخ ایران وجود داشته باشد که اینگونه با مردم ارتباط قلبی و پیوستگی برقرار کند و شاهد بودیم بزرگ‌ترین استقبال وبزرگترین بدرقه تاریخ را مردم ایران برای امام رقم زدند. نگاه امام به مردم اینگونه نبود که تازمانی که مردم از مواضع و سخن ما حمایت کنند، محترم و دیندار و عاقل هستند و اگر برخلاف نظرما عمل کردند، در اشتباه و انحرافند.»
هاشمی با اشاره به اتفاقی که در مجلس درباره بودجه افتاد، تأکید کرد: «مسئولان باید منافع شخصی و گروهی و جناحی خود را کنار بگذارند و به فکر حل مشکلات مردم باشند تا در آینده شاهد مشارکت مردم در انتخابات باشیم. نباید از سخنان امام و رهبری که اصولا وحدت‌ساز هستند، برای ایجاد اختلاف استفاده کنیم.»
 حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی نیز در این مراسم با اشاره به‌معنای عدالت در اندیشه اسلامی گفت: «عدالت را به معنی قرار دادن هرچیز در جای خود و احقاق حق هر کس دانسته‌اند اما یک تفسیر دیگر هم وجود دارد و آن این است که هرچه برای خود نمی‌پسندی را نباید برای دیگران هم بپسندی.»
او تأکید کرد: «اگر عدالت را عادلانه اجرا نکنیم به‌شدت ایجاد نارضایتی خواهد کرد. نمی‌توان در برابر کسی که با ما نیست عادل باشیم و قانون را اجرا کنیم و در مقابل کسی که با ماست، فضل و بخشش داشته باشیم.»
یادگار امام با اشاره به شرایط دشوار جامعه اظهار کرد: « اگر بیماری کرونا به شکلی بود که درمان گران‌قیمت داشت و ثروتمندان می‌توانستند از آن استفاده کنند نه کارخانه‌ای بسته و نه شهری تعطیل می‌شد. اما این بیماری همه را در معرض خطر قرارداده است و باید برای مقابله با‌ آن همه به یاری هم بشتابیم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید