• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 16 بهمن 1399
کد مطلب : 123786
+
-

نقاط ناامن شهر را گزارش کنید

در مراسم روززن، با حضور شهردار تهران از سامانه‌ای برای گزارش احساس ناامنی در شهر رونمایی شد

زنان
نقاط ناامن شهر را گزارش کنید


در ویژه‌برنامه بزرگداشت روز مادر و با حضور شهردار تهران، از سامانه‌ای برای گزارش احساس ناامنی در شهر برای شهروندان شهر تهران رونمایی شد.
به‌گزارش همشهری، این مراسم با عنوان «جان زندگی» همزمان با میلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا(س)، روز زن و گرامیداشت مقام مادر در تالار ایوان شمس برگزار شد. شهردار تهران در این گردهمایی، ضمن تبریک فرارسیدن میلاد دخت پیامبر گفت: «روز مادر امسال با چهل‌و دومین سالگرد پیروزی انقلاب مصادف شده و همین موضوع سبب شد مقایسه کوچکی با انقلاب ایران و انقلاب‌های سده‌های پیشین و معاصر در دنیا داشته باشیم.»
پیروز حناچی افزود: «انقلاب اکتبر و انقلاب فرانسه هر دو انقلاب‌های خشنی بودند که هنوز هم فرانسوی‌ها از یادآوری آن پرهیز می‌کنند؛ چراکه در 3روز تمامی آثار پادشاهان، کلیساها و میراث فرهنگی آنها تخریب و نابود شد و شرمندگی ناشی از این اقدام، هنوز هم وجود دارد.» حناچی با اشاره به تفاوت جدی بین فرهنگ شرق و غرب افزود: «در دوران انقلاب اسلامی نیز نقش بانوان کمتر از آقایان نیست و بخشی از آن به تاریخ کشیده شده و حتی در دوران بعد از انقلاب و در دوران دفاع‌مقدس هم نمود پیدا کرده است.» وی تأکید کرد: «در جامعه‌ای هستیم که 50درصد از آن را بانوان تشکیل می‌دهند و بانوان برای حضور در عرصه‌های مدیریتی باید از خیلی چیزها می‌گذرند و در این میان، بار زندگی نیز بر دوش بانوان متأهل خودنمایی می‌کند. ایده‌آل‌ترین موضوع این است که همه امکانات و حتی حوزه مدیریتی نیز به همان نسبت تقسیم شود، اما به دلایل مختلف در عمل چنین نیست.» او در انتها با اشاره به اینکه حدود 53نفر از بانوان در شهرداری تهران نیز سمت مدیریتی دارند، تأکید کرد: «این تعداد واقعا کم است و باید به سهم بانوان توانمند در مدیریت شهری بیشتر توجه کنیم.»
محمدرضا جوادی‌یگانه، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز در این مراسم با اشاره به انجام پیمایشی که حاصل نظرسنجی از 82هزار زن در مراکز شهرستان‌ها بوده، افزود: «براساس این گزارش، بیش از نیمی از بانوانی که در این نظرسنجی شرکت کردند، تقریبا یک‌بار تجربه آزار جنسی کلامی را داشته‌اند.»
او افزود: «حدود یک‌سال قبل طرحی در راستای ارتقای سطح امنیت و شناسایی نقاط حساس و غیرامن آغاز و با نصب بیلبوردهایی در سراهای محله و معابر، سعی شد فهرستی از اشکال مختلف ناامنی در شهر تهیه شود. امسال با تأکید شهردار تهران و همکاری سازمان فاوا، بخشی به همین منظور به سامانه137 اضافه شد و از دی‌ماه99 شروع به‌کار کرد.»
او با بیان اینکه از میان بیش از 2هزار تماسی که در این زمینه گرفته‌شده، حدود 30درصد از بانوان از حضور افراد بی‌خانمان در سطح شهر احساس ناامنی کرده‌اند،  گفت: «43درصد دیگر از تماس‌ها نیز مربوط به تاریک بودن فضای شهری است.10درصد از تماس‌ها به فضاهای خالی و متروکه اشاره داشته و حدود 9درصد از تماس‌ها انتظار دسترس‌پذیری راحت‌تر را داشتند. حدود 2.7درصد تماس‌ها نیز ا‌ز نبود نظارت اجتماعی و عدم‌وجود مقر پلیس یا نگهبان در مکان‌های عمومی چون پارک شکایت داشته‌اند.» جوادی‌یگانه تأکید کرد: «لازمه امن شدن حضور زنان در شهر، به مشارکت و حضور بانوان بستگی دارد. وظیفه شهرداری نیز اصلاح کالبد فضای شهری و ایجاد احساس امنیت است که امیدواریم شهرداری با مشارکت بانوان در سامانه137، برای زنان و بانوان تهران شهری آرام‌تر بسازد.» در این مراسم از کد ویژه‌ای در سامانه137 جهت گزارش احساس ناامنی در شهر برای شهروندان شهر تهران رونمایی شد.


فراخوان یادبود ۱۷هزار زن شهید، جانباز و آزاده
اداره کل امور بانوان شهرداری تهران، فراخوان طراحی آثار حجمی با موضوع «یادبود ۱۷هزار زن شهید، جانباز و آزاده» را همزمان با میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و روز زن و چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی منتشر کرد. مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران در این رابطه گفت: «این اداره کل از تمامی هنرمندان مجسمه‌ساز دعوت می‌کند تا در فراخوانی با شرایط و ضوابط اعلام شده برای طراحی «یادبود ۱۷هزار زن شهید، جانباز و آزاده» شرکت کنند.»
زهرا بهروزآذر با اشاره به برگزاری این یادبود در 2بخش فراخوان عمومی و مدعوین گفت:« در بخش فراخوان عمومی تمامی آثار ارسالی هنرمندان مجسمه‌ساز (باتجربه و تازه‌کار) توسط داوران بررسی و از بین طرح‌های ارسال‌ شده 3اثر انتخاب و جوایزی به نفرات اول تا سوم اهدا می‌شود. بخش مدعوین در مسابقه شرکت داده نخواهد شد. در نهایت یک اثر از بین آثار برگزیده انتخاب و در اندازه مناسب در فضای عمومی شهری اجرا خواهد شد.» هنرمندان برای شرکت در رویداد هنری «یادبود ۱۷هزار زن شهید، جانباز و آزاده» می‌توانند طرح‌های خود را در قالب تصاویر سه‌بعدی (حداکثر 5اثر) به همراه توضیح و توجیه طرح پیشنهاد شده به‌عنوان بیانیه اثر (استیتمنت) و مشخصات فردی، رزومه مکتوب و تصویری تا ۱۸اسفندماه امسال از طریق نشانی 17yadbood@gmail.com به دبیرخانه یادبود ارسال کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن۰۹۰۲۱۹۳۷۰۹۱ تماس بگیرند یا به نشانی 17hezarzan_yadbood در فضای مجازی مراجعه کنند.

تهران شهری برای همه زنان
همچنین رویداد بزرگ هنری بانوان با موضوع «تهران شهری برای همه زنان» همزمان با میلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا(س)، روز زن و گرامیداشت مقام مادر در فرهنگستان هنر افتتاح شد.
این رویداد که در ذیل برنامه‌های مصوب تهران۱۴۰۰ با همکاری مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران است تا روز جمعه ادامه خواهد داشت. این نمایشگاه با مدیریت جمال رحمتی شکل‌گرفته است و فیروزه مظفری در بخش کاریکاتور، ستاره حسینی در بخش نقاشی، افسانه صانعی در بخش تصویرسازی، فاطمه کرکه‌آبادی در بخش گرافیک، مینا بحرینی در بخش طراحی، صبا طاهری در بخش عکس، وجیهه دانا در بخش حجم و مجسمه‌سازی سرپرستی هنرمندان بخش‌های مختلف آن را برعهده خواهند داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید