• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 13 بهمن 1399
کد مطلب : 123474
+
-

دیدار هیأت طالبان با ظریف در تهران

اعلام آمادگی ایران برای تسهیل گفت‌وگو بین طالبان، دولت و دیگر گروه‌های افغان

دیپلماسی
دیدار هیأت طالبان با ظریف در تهران

محمد جواد ظریف دیروز در تهران از هیأت سیاسی طالبان میزبانی کرد. هیأت طالبان با وزیر امور خارجه دیدار و به گفت‌وگو نشستند.
این هیأت یک هفته‌ای می‌شود که به تهران آمده و در این مدت با ابراهیم طاهریان، نماینده ویژه وزارت خارجه در امور افغانستان و علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی دیدار کرده بود، اما به‌دلیل حضور نداشتن ظریف در ایران ملاقات آنها با وزیر خارجه پس از بازگشت ظریف از سفر منطقه‌ای به آذربایجان، روسیه، ارمنستان، گرجستان و ترکیه انجام شد.
ظریف در دیدار هیأت طالبان که تصاویر آن را اعضای این هیأت در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند ضمن ابراز خشنودی از ایده تشکیل حکومتی همه شمول با حضور همه اقوام و گروهای سیاسی در افغانستان گفت: تصمیمات سیاسی نمی‌تواند در خلأ اتفاق بیفتد و تشکیل حکومت همه شمول باید در یک فرایند مشارکتی و با درنظر داشتن ساختارها و نهادها و قوانین بنیادی مانند قانون اساسی شکل گیرد.
اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تسهیل گفت‌وگو بین طالبان و دولت و دیگر گروه‌های افغانستانی بخش دیگری از صحبت های وزیر امور خارجه کشورمان با طالبان بود و در این ارتباط ظریف تأکید کرد: مردم خوب افغانستان مظلوم واقع شده‌اند و جنگ و اشغال افغانستان لطمات سنگینی به مردم افغانستان وارد ساخته است. امیدوارم که تمام تلاش شما آن باشد که آلام و مشکلات مردم هرچه زودتر به پایان رسد و با برقراری صلح در افغانستان هرچه زودتر بهانه اشغالگران از دستشان خارج شود.
در ابتدای این دیدار ملا برادر رئیس هیأت طالبان گزارشی از روند صلح و گفت‌وگوهای بین‌الافغانی ارائه کرد و تأکید داشت که روابط ایران و افغانستان همواره روابطی بر بنیاد دوستی و حسن همسایگی بوده و امیدوار هستند که با برقراری صلح و آرامش در افغانستان روابط دو کشور بیش از پیش گسترش یابد.
ملابرادر در این ملاقات‌ با اشاره به نقش مخرب داعش در افغانستان و منطقه از روند گفت‌وگوهای بین‌الافغانی اظهار خشنودی کرده و تشکیل دولتی همه شمول با حضور همه اقوام و گروه‌های سیاسی را امری ضروری برای برقراری صلح کامل در افغانستان دانست.
ظریف حدود 3 هفته قبل در مصاحبه با شبکه طلوع نیوز افغانستان گفته بود: طالبان اقدامات تروریستی زیادی کردند. طالبان بالاخره یک گروهی هست در داخل افغانستان که اقدامات تروریستی داشته و امروز هم ضروری است که طالبان به‌عنوان یک بخشی از راه‌حل آینده افغانستان باشد نه راه‌حل آینده افغانستان. اظهارنظر ظریف مبنی بر اینکه ایران در تبعیت از قوانین بین‌الملل کماکان طالبان را از لیست گروه تروریستی خارج نکرده است در آن زمان ناراحتی طالبان را در پی داشت و این گروه مدعی شدند در لیست گروه‌های تروریستی سازمان ملل نیستند و ظریف را به بی‌اطلاعی متهم کردند.
همزمان با اعلام سفر هیأت طالبان به تهران وزارت امور خارجه افغانستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که از سفر گروه طالبان به ایران مطلع بوده است.
اعضای گروه طالبان 6روز پیش وارد تهران شدند و در آن زمان «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه گفته بود: این هیأت براساس هماهنگی قبلی و به دعوت وزارت امور خارجه ایران به تهران سفر کرده است.
او علت سفر هیأت طالبان را رایزنی درباره روند صلح در افغانستان و مسائل و موضوعات مرتبط عنوان کرده بود.
آذر‌ماه امسال هم پس از آنکه هیأتی از طالبان به بهانه محکوم کردن ترور شهید فخری‌زاده و خیر مقدم به سفیر جدید ایران در سفارت ایران در قطر حضور یافت، حمیدرضا دهقانی، سفیر ایران در قطر از عبارت جنبش برای این گروه استفاده کرد و احمد نادری نماینده مجلس هم طالبان را جنبشی اصیل نامید که هر دو اظهارنظر با انتقادهایی در داخل ایران روبه‌رو شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید