• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 12 بهمن 1399
کد مطلب : 123290
+
-

تاریخ و آینده

بخش بزرگی از میراث علمی شیعه، تاریخ حوزه علمیه قم است

روحانیّت
تاریخ و آینده


 سیدمحمدحسین محمدی    

تاریخ حوزه‎‌‎های علمیه میان سال‎‌‎های 1300تا 1399، تاریخ حوزه علمیه قم است. تاریخ حوز‎ه‌‌‎های علمیه ولی نه به این صدسال محدود است و نه به جغرافیای قم. حوزه‌علمیه مولودی نیست که در یک روز مشخص متولد شده باشد تا بتوان برای او تاریخ تولدی مشخص کرد، شاید بتوان مبدأ آن را بغداد زمان امام‌صادق(ع)، کوفه زمان امیرالمومنین(ع) یا حتی مدینه‌النبی دانست.
اما هرچه که بود و هرچه که هست این حوزه در طول تمام این بیش از هزار سال، بارها و بارها جغرافیایش را تغییر داده، فرازهایی داشته و فرودهایی. میراث این حوزه بارها و بارها در طول تاریخ سوزانده شده، بزرگانش از شهر و آشیانه‎‌‎شان رانده شده‎‌‎اند، خون‎‌‎های بسیار زیادی پای آن ریخته شده اما همچنان سرپا مانده تا این میراث را به‎‌‎دست شیخ‌عبدالکریم حائری، مؤسس حوزه علمیه قم برسانند؛ میراثی که بخش اعظم آن امروز و اکنون در ایران خانه دارد.
تاریخ سال‎‌‎های 1400تا 1499را ما نمی‎‌‎نویسیم. دیگرانی خواهند آمد و از این به بعد را روایت خواهند کرد. اینکه دیگران، از این به بعد را چگونه روایت خواهند کرد، کسی نمی‎‌‎داند. اما مرور تاریخ این صد سال بیش از هرچیزی این نکته را فریاد می‎‌‎زند که سر بقای هزار ساله این حوزه، تعهد به دین، استقلال و ایستادن در کنار مردم است و تا زمانی که اینگونه است، این روایت ادامه خواهد داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید