• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 2 بهمن 1399
کد مطلب : 122418
+
-

ورود آمریکا به دوران جدید

 جواد نصرتی- روزنامه‌نگار

دوران پرآشوب و تاریک دونالد ترامپ، ظهر دیروز به وقت واشنگتن با ادای سوگند جو بایدن به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا به پایان رسید و دولت جدید، مسیر سخت برگرداندن آمریکا به مسیر عادی بودن را شروع کرد.  بایدن، که در انتخابات سوم نوامبر توانست ترامپ را شکست دهد، در سخنرانی خود بعد از مراسم سوگند گفت که دموکراسی پیروز شده و زمان اتحاد فرا رسیده است. او گفت: «اراده مردم شنیده شده است. ما دوباره آموختیم که دموکراسی عزیز و گرانبهاست. دموکراسی شکننده است. و در این ساعت، دوستان من، دموکراسی پیروز شده است.» او همچنین گفت که رئیس جمهور تمام مردم آمریکاست و قول می‌دهد که برای آنهایی که به او رای نداده‌اند هم بجنگد.
بایدن با اشاره به حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره گفت: «چند روز بعد از آنکه عده‌ای اوباش خواستند دموکراسی ما را خدشه دار کنند اینجا ایستاده‌ایم و می‌گوییم چنین چیزی هرگز اتفاق نخواهد افتاد. دموکراسی همین است. اما اختلاف نظرها نباید باعث تشتت ملی شود. من رئیس جمهور همه آمریکا خواهم بود.» در بخش سیاست خارجی او گفت: «ما در پی احیای ائتلاف‌های خود و شریکی قابل اعتماد برای صلح و امنیت خواهیم بود.»
 پیش از بایدن،‌ کاملا هریس معاون بایدن، به عنوان اولین زن و اولین رنگین‌پوستی که به این سمت رسیده ادای سوگند کرد. این مراسم با حضور چهره‌های سرشناس آمریکا، از جمله روسای جمهور سابق آمریکا یعنی بیل کلینتون، باراک اوباما و جرج بوش و همینطور مایک پنس معاون اول دونالد ترامپ و اعضای ارشد هر دو حزب آمریکا برگزار شد.
مراسم تحلیف، تحت شدیدترین تدابیر امنیتی که واشنگتن در سال‌های اخیر به خود دیده برگزار شد و 25 هزار نیروی گارد ملی و تعداد زیادی از ماموران سرویس مخفی، اف‌بی‌آی و پلیس امنیت، آن را برگزار کردند. این میزان از تدابیر امنیتی، بعد از آن لحاظ شد که هواداران دونالد ترامپ، روز ششم ژانویه به مراسم تایید پیروزی جو بایدن د رکنگره حمله و قلب دموکراسی آمریکا را فتح کردند.  ساعاتی پیش از ادای سوگند جو بایدن، دونالد ترامپ، رئیس جمهور جنجالی پیشین آمریکا، آخرین ضربه‌اش را هم بر عرف و سنت‌های آمریکا زد و در مراسم جداگانه‌ای، بدون اینکه در مراسم تحلیف جانشین خود حاضر شود، با هوادارانش وداع کرد.  ترامپ، اولین رئیس جمهور در 152سال اخیر در آمریکاست که در مراسم تحلیف جانشین خود شرکت نمی‌کند. او بعد از ترک کاخ سفید، در یک پایگاه نظامی، مراسم بدرقه‌ای برای خود ترتیب داده بود و از همان جا، در آخرین سخنرانی خود به عنوان رئیس جمهور، وعده داد که دوباره بازخواهد گشت. رئیس جمهور سابق آمریکا، در سخرانی خود در پایگاه اندروز برای دولت جدید آرزوی موفقیت کرد و دستاوردهای «شگفت‌انگیز» خود را ستود. او در تمام سخنرانی خود، برای دولت جدید آرزوی موفقیت کرد، ‌حتی یک بار هم نام بایدن را به زبان نیاورد. ترامپ در سخنرانی خود خطاب به هوادارانی که در این پایگاه جمع شده بودند گفت: «خدانگهدار. شما را دوست داریم. به زودی به شکل دیگری بازخواهیم گشت. زندگی خوبی داشته باشید. به زودی می‌بینم‌تان.» او بعد از این سخنرانی، به اقامتگاه مجلل خود در مارآلاگو در فلوریدا پرواز کرد تا دوران بعد از ریاست جمهوری‌اش را، که از قضا بسیار متلاطم و پرتنش خواهد بود، شروع کند. استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان رای آورده و او منتظر دادگاهش در سناست. اگر دو سوم سناتورها به محکومیت او به‌خاطر «تحریک شورش» در کنگره رای بدهند، ترامپ مزایای رئیس جمهور سابق را از دست خواهدداد. در صورت محکومیت او، دموکرات‌ها همچنین طرحی را به رای خواهند گذاشت که جلوی حضور ترامپ در انتخابات بعدی را خواهد گرفت و عملا حیات سیاسی او، دست‌کم در سمت‌های انتخابی، به پایان خواهد رسید.

جو بایدن؛ پایان شیرین 32 سال انتظار

انتخابات ریاست‌جمهوری2020 آمریکا، شاید آخرین شانس جو بایدن برای تصاحب کلید کاخ سفید بود؛ اما نخستین تلاشش نبود. این سومین باری بود که او تلاش کرد رئیس‌جمهور شود و موفق هم شد، زیرا برخلاف تلاش‌های قبلی در سال‌های 1988 و 2008، این بار به‌عنوان یک پیشرو و چهره شناخته‌شده دمکرات وارد صحنه رقابت شد. این سیاستمدار 77ساله وقتی سال گذشته پا در میدان رقابت انتخابات مقدماتی گذاشت با مخالفت برخی کمیته‌های حزبی در ایالت‌های آیووا و نیوهمپشایر روبه‌رو شد، اما با گرفتن رأی اعتماد از 14ایالت، درنهایت توانست وارد کارزار انتخاباتی شود. کارزارهای انتخاباتی بایدن برخلاف دونالد ترامپ که در میان جمعیت زیادی از مردم حاضر می‌شد، با حضور تعداد محدودی از هوادارانش و با رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک برگزار شد تا به‌عنوان یک نامزد دمکرات، همواره دغدغه خود را درباره همه‌گیری کرونا یادآوری کند. به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران، درنهایت همین بیماری عامل اصلی شکست ترامپ در انتخابات بود.
پیشینه خانوادگی: بایدن سال1972 مدت کوتاهی پس از اینکه برای نخستین بار به سنا راه پیدا کرده بود، همسر و دختر کوچکش را در حادثه رانندگی از دست داد. او مراسم ادای سوگند به‌عنوان سناتور را در بیمارستان کنار 2 پسرش که از تصادف جان سالم به در برده بودند، انجام داد. سال2015 پسرش بو که 46ساله بود به‌دلیل سرطان مغز فوت کرد. جو بایدن در طول کارزار انتخاباتی خود بارها به هر دو اتفاق تلخ زندگی‌اش اشاره کرده و گفته که به همین دلیل نظام سلامت برای او اهمیت ویژه‌ و «شخصی» دارد. مرگ پسرش، موج احساسات عمومی را به سمت بایدن روانه کرد و از او چهره یک سیاستمدار مهربان و باورپذیر در بین مردم ساخت. اما این محبوبیت مردمی، مشکلات خود را هم به‌دنبال داشت. بایدن وقتی وارد رقابت انتخاباتی 2020 شد با اتهام‌هایی از سوی برخی زنان به‌دلیل صمیمیت زیادش روبه‌رو شد، اما در واکنش به آنها گفت که ذاتا آدم خونگرمی است و احساسات خود را بروز می‌دهد، هرچند قبول دارد که استانداردها عوض شده است.
فعالیت سیاسی: بایدن از سال1972 وارد سنا شد و طی 6دوره نمایندگی ایالت دلاور را به‌عهده داشت. در سال1988 برای نخستین بار وارد کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری شد اما به‌دلیل اینکه متهم به کپی کردن سخنرانی نیل کیناک، رهبر وقت حزب کارگر انگلیس شد، انصراف داد. بایدن در سال2008 هم وارد انتخابات مقدماتی حزب شد، اما درنهایت به‌نفع باراک اوباما کنار کشید. 2دوره حضور در کنار نخستین رئیس‌جمهور سیاهپوست آمریکا، فصل مهمی از زندگی سیاسی بایدن را رقم زد. 8سال حضور در کاخ سفید، جایی که همیشه شانه به شانه اوباما دیده می‌شد، این امکان را به او داد که خود را در بخش زیادی از دستاوردهای دولت رئیس‌جمهور پیشین آمریکا مانند طرح درمان ارزان، بسته‌های تشویقی اقتصادی و مهار بحران مالی سهیم بداند.

کاملا هریس؛ بانوی تاریخ‌ساز کاخ سفید

کاملا هریس بالاخره توانست معاون رئیس‌جمهور منتخب آمریکا شود، اما ثبت عناوینی چون نخستین زن، نخستین سیاهپوست و نخستین آمریکایی آسیایی‌تباری که به این پست دست پیدا می‌کند به نام او، طعم این پیروزی را در کامش شیرین‌تر کرده است. هریس حدود یک سال پیش، وارد رقابت‌های مقدماتی حزب دمکرات شد و بارها در مناظره‌ها سیاست‌های بایدن را زیر سؤال برد که به اعتقاد برخی، باعث شد ترمز بلندپروازی‌های رقیبش را بکشد. اما درنهایت این بایدن بود که در این رقابت برنده شد و هریس 56ساله را به تیم خود آورد تا در مرکز توجه رسانه‌ها قرار بگیرد.
پیشینه خانوادگی: هریس در اوکلند ایالت کالیفرنیا به دنیا آمد. مادرش مهاجر هندی و پدرش مهاجری از جامائیکا بود. 5‌ساله بود که والدینش جدا شدند و نزد مادرش که محقق سرطان و فعال حقوق مدنی بود، بزرگ شد. هریس گفته که مادرش سعی کرده او و خواهرش را به‌عنوان 2 زن سیاهپوست با اعتماد به نفس بالا که به نژاد خود افتخار می‌کنند، تربیت کند. دورگه بودن هریس، او را تبدیل به یک سیاستمدار محبوب در بین خیلی از آمریکایی‌ها کرده است. هریس بارها گفته که با هویت خودش مشکلی ندارد و خودش را یک «آمریکایی» می‌داند. هریس تحصیلات خود را در دانشگاه هاروارد که از دانشگاه‌های شناخته‌شده برای سیاهپوستان است، گذراند. او از این دوران به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین دوره‌های زندگی خود یاد می‌کند. هریس در سال2014 با داگ ایمهوف که وکیل است، ازدواج کرد و نامادری 2فرزند همسرش شد. هرچند گفته که علاقه‌ای به این عنوان ندارد و بچه‌ها او را با لقبش یعنی «مامالا» صدا می‌زنند.
فعالیت سیاسی: فعالیت هریس به‌عنوان دادستان به سیاستمدار شدن او کمک زیادی کرد. او کارش را در دفتر دادگستری منطقه آلامدا آغاز کرد و سال2003 دادستان عالی سان‌فرانسیسکو شد. سپس نخستین زن و نخستین سیاهپوستی شد که به‌عنوان دادستان کل کالیفرنیا در بالاترین پست حقوقی در پرجمعیت‌ترین ایالت آمریکا خدمت کرد. به این ترتیب او به چهره شناخته‌شده‌ای در حزب دمکرات تبدیل شد و به پشتیبانی این شهرت، سال2017 وارد رقابت انتخاباتی سنا شد. اما حرکت روی مرز باریک راضی نگه‌داشتن دمکرات‌های چپگرای کالیفرنیا و سیاستمدار مردمی بودن، همواره برای او کار سختی بوده است. تلاش برای به‌دست آوردن دل ترقی‌خواهان دمکرات از یک‌سو و میانه‌روهای حزب متبوعش از سوی دیگر، باعث شد که نزد هیچ‌کدام محبوبیت آنچنانی کسب نکند. این روزها که آمریکا با مشکلاتی مانند تبعیض نژادی و خشونت پلیس دست‌وپنجه نرم می‌کند، هریس روی صندلی‌ای نشسته که می‌تواند صدای گروه‌های ترقی‌خواه و اصلاح‌طلب باشد. به اعتقاد این سیاستمدار، نژادپرستی تبدیل به یک همه‌گیری در آمریکا شده و باید ریشه‌کن شود. هریس اکنون این فرصت را دارد تا وعده‌هایش را از قلب کاخ سفید عملی کند.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید