• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 2 بهمن 1399
کد مطلب : 122359
+
-

معرفی10فیلم تئاتر ایرانی

تئاتر را به خانه بیاورید

تئاتر را به خانه بیاورید

اگر علاقه‌مند به تماشای تئاتر هستید اما این روزها به‌خاطر محدودیت‌های ناشی از کرونا نمی‌توانید از این هنر زنده در صحنه لذت ببرید حتما وقتی برای تماشای فیلم تئاتر بگذارید. از آنجا که یک نمایش معمولا فقط در یک شهر و یک مقطع زمانی خاص اجرا می‌شود، تعداد زیادی موفق به دیدن نمایش‌ها نمی‌شوند. به همین دلیل بعضی از نمایش‌ها ضبط شده و تحت نام فیلم تئاتر عرضه می‌شوند. هرچند که دیدن فیلم تئاتر حس حضور در سالن نمایش و دیدن مستقیم آن را ندارد ولی به‌خاطر جبر شرایط باید به آن بسنده کرد. در ادامه با معرفی۱۰ فیلم تئاتر که از پلتفرم‌های فیلیمو و نماآوا و...  در دسترس‌اند همراه باشید.

 نامه‌های عاشقانه از خاورمیانه

نمایش «نامه‌های عاشقانه از خاورمیانه» حاصل قلم مشترک کیومرث مرادی، پوریا آذربایجانی و محمد مساوات بوده و درباره داستان زندگی پرفراز و نشیب 3زن است. این اثر به کارگردانی کیومرث مرادی در دو مرحله در سال‌های ۹۶ و ۹۵ روی صحنه رفت. یک‌بار در سال ۹۵ با بازی هانیه توسلی، طناز طباطبایی و پانته‌آ پناهی‌ها و بار دیگر در سال ۹۶ با بازی هانا کامکار، آزاده صمدی و پانته‌آ پناهی‌ها. هردو مرحله این تئاتر با استقبال خوب تماشاگران روبه‌رو شد و همچنین اجرای سال ۹۶ نامزد بهترین موسیقی سی‌و‌پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با هنرآفرینی هانا کامکار به‌عنوان طراح موسیقی و آذرنوش خدامی، تارا موسویان، مهرنام رستگاری، سحر عباسی، بهناز بلوکی به‌عنوان گروه موسیقی زنده شد.

اعتراف

شهاب حسینی در مقام کارگردانی نمایش «اعتراف» را در خرداد‌ماه ۱۳۹۶ در تئاترشهر روی صحنه برد. این تئاتر با بازی علی نصیریان، شهاب حسینی، صالح میرزاآقایی، نیما رئیسی، پرویز بزرگی و... اجرا شد و توانست نظر مثبت بسیاری از تماشاگران را به‌خود جلب کند، هرچند که عده‌ای نسبت به محتویات آن انتقاد داشتند. این تئاتر در زمان طولانی ۲ ساعت اجرا شده و در آن بازی قوی علی نصیریان در نقش کشیش را مشاهده می‌کنیم که یکی از نقاط قوت این نمایش، همین بازی بی‌نقص علی نصیریان است. از دیگر نقاط قوت این نمایش، می‌توان به طراحی صحنه خوب آن اشاره کرد که در تناسب کامل با داستان نمایش است.

کسوف

«کسوف» نام نمایشی به کارگردانی ایوب آقاخانی با موضوع افغان‌های مقیم ایران است که در سال ۱۳۹۵ انتشار یافت. این نمایش روایت یک مرد افغان است که همزمان با جنگ افغانستان و آغاز جنگ تحمیلی عراق و ایران به ایران می‌آید و با زنی به‌نام ثریا ازدواج می‌کند. پس از مدتی که کارت اقامت او در ایران باطل می‌شود، تصمیم می‌گیرد که به همراه همسر خود به افغانستان بازگردد. در بین راه با مشکلاتی روبه‌رو  و در نهایت مجبور می‌شود که در منطقه صفر مرزی چادر بزند. در این نمایش ایوب آقاخانی، نسیم ادبی و حمیدرضا آذرنگ به ایفای نقش پرداخته‌اند. در این نمایشنامه از گویش میوند که ترکیبی از 3گویش پشتو، تاجیک و دری است استفاده می‌شود.

جنایت و مکافات

شاهکارهای کلاسیک ادبیات جهان را می‌توان به‌سان چشمه‌های پرآبی درنظر گرفت که خواندن، دیدن و شنیدن آنها می‌تواند روح تشنه ما را سیراب سازد و شاهکارهای فیودور داستایفسکی چون «جنایات و مکافات» از آن دسته‌اند. تئاتری به کارگردانی ایمان افشاریان که در سال ۱۳۹۴ فیلم آن به‌نمایش‌درآمده است. در این نمایش مهدی پاکدل، مجید آقاکریمی، محمد پویا، زهرا سعیدی، سوده شرحی، الهام شکیب، عطا عمرانی، لادن کامیاب و سپهر گودرزی به هنرمندی پرداخته‌اند. این نمایش توانست نامزد ۶ جایزه از سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فجر و همچنین عنوان بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر زن و همچنین بهترین طراحی گریم را از آن خود کند.

جوجه تیغی

تئاتر «جوجه تیغی» یکی از پربازدیدترین نمایش‌ها بوده است که حتی در نمایش خانگی هم از بازدید بالایی برخوردار بوده است. بهرام افشاری، نویسنده، طراح و کارگردان و تنها بازیگر این نمایش کمدی است. این نمایش داستان جوانی است که در سر سودای بازیگر شدن و دریافت جایزه اسکار دارد و از شهرستان به تهران می‌آید تا به این آرزو برسد اما سختی‌های زیادی سر راهش قرار می‌گیرد. جوجه تیغی نخستین بار در سال ۹۴ روی صحنه رفت، در همان زمان با استقبال زیادی مواجه شد و اجراهای متعدد دیگر را در سال‌های ۹۵ و ۹۷ به‌دنبال داشت. با توجه به تعطیلی سالن‌های نمایش و دوری علاقه‌مندان از تئاتر، افشاری تصمیم به انتشار فیلم این نمایش برای دوستداران این هنر گرفته است.

مردی برای تمام فصول

اگر به‌گونه‌های کلاسیک تئاتر علاقه دارید، تماشای نمایش «مردی برای تمام فصول» خالی از لطف نیست؛ نمایشی به کارگردانی بهمن فرمان‌آرا که در ۱۳۹۳ فیلم آن عرضه شده است. داستان این تئاتر درباره مردی به نام توماس مور است که در مقابل پادشاه هنری هشتم قرار گرفته و می‌خواهد برخلاف قانون کلیسا همسر خود را طلاق دهد و دوباره ازدواج کند. تقابل پادشاه یک دنده با کلیسا و قوانینش ماجراهایی دارد که بازیگران این تئاتر به نمایش کشیده‌‌اند. در این نمایش بازیگرانی چون رضا کیانیان، سیامک صفری، سهیلا رضوی، فرزین صابونی، هدایت هاشمی، احمد ساعتچیان، امیررضا دلاوری، بهناز جعفری و بهمن فرمان‌آرا به هنرمندی و ایفای نقش پرداخته‌اند.

ای وای‌های

«ای وای‌های» یک فیلم تئاتر ایرانی به نویسندگی و کارگردانی ستاره امینیان است که در سال ۱۳۹۲ منتشر شد. این فیلم تئاتر به‌مدت ۴۸ دقیقه شما را به تماشای یک تئاتر عروسکی می‌نشاند. نمایش عروسکی ‌‌ای وای‌های داستان پسر خیاطی است که عاشق دختر پادشاه شده اما دختر پادشاه در طلسم است. پسر به همراه پدرش آواره کوی و بازار می‌شوند تا راز طلسم را پیدا کنند. از نقش‌آفرینان این تئاتر می‌توان به نوشین غفاری، محسن هادی، فاطمه پورهاشمی، سپهر حق‌شناس، بابک برآبادی، الهام قادری، زهرا رضایی، مهرداد مصطفوی و نعیما کرمی اشاره کرد. این نمایش در دهمین دوره جشنواره تئاتر عروسکی و جشنواره بین‌المللی تهران مبارک جوایزی متعددی را کسب کرده است.

ایوانف
​​​​​​​
نمایشنامه‌های آنتوان چخوف و به‌ویژه «ایوانف» برای اهالی تئاتر شناخته شده است. حالا امیررضا کوهستانی با اقتباس از این نمایشنامه نمایشی با عنوان ایوانف را کارگردانی کرده که در سال ۱۳۹۰ فیلم آن منتشر شد. در این نمایش حسن معجونی، سعید چنگیزیان، رضا بهبودی، نگار جواهریان و مهین صدری به هنرمندی پرداخته‌اند. این نمایش دو اجرا در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۵ داشته که با استقبال خوبی روبه‌رو شد و توانست در سال ۱۳۹۱ جایزه بهترین نمایش سال را دریافت کند. تماشای ایوانف از این منظر برای مخاطب عام ایرانی و علاقه‌مند به تئاتر جذاب است که شاید آینه‌ای از خود یا وضع اطرافش را در آن ببیند.

باغ آلبالو

اگر به‌دنبال تماشای یک تله‌تئاتر کمدی و البته کلاسیک هستید پیشنهاد ما به شما «باغ آلبالو» است. این نمایش کمدی نوشته آنتوان چخوف است که به کارگردانی حسن معجونی روی صحنه رفته است و ماجرای مادام رانوسکایا را روایت می‌کند که بعد از ۵سال دوری از وطن به خانه و باغ پدری بازمی‌گردد. او پس از بازگشت متوجه می‌شود که قرار است باغ آلبالویشان به‌خاطر بدهی بانکی به حراج گذاشته شود. در نمایش باغ آلبالو بازیگرانی چون لیلی رشیدی، هما روستا، کاظم سیاحی، مهدی کوشکی، رضا بهبودی، به‌آفرید غفاریان، اشکان جنابی، سعید چنگیزیان، سارا افشار، هوتن شکیبا و داریوش موفق به نقش‌آفرینی پرداخته‌اند.

 فیلم نان، عشق، دهه ۶۰

تئاترهای طنز آقا رشید را که خاطرتان هست. همان برنامه کمدی و شادی که با عنوان تئاتر در صحنه سال‌ها پیش از تلویزیون پخش می‌شد و مخاطبان زیادی را جذب کرده بود. اگر به این نوع تئاترهای کمدی علاقه دارید پیشنهاد تماشای فیلم تئاتر «نان، عشق، دهه ۶۰» را می‌دهیم. این نمایش به کارگردانی امید مصباحی در ژانر فیلم تئاتر کمدی در سال ۱۳۹۸ ساخته شده و در این فیلم حامد مصباحی، سحر پیرعلی، امید حمیدی، داوود شمس، مصطفی بلوکات، تینا حاج محمدرضا، امید مصباحی، پارسا مصباحی به هنرمندی پرداخته‌اند. این اثر پرمخاطب‌ترین داستان نمایش با نوستالژی دهه 60، عشق یک جوان به دختری را نشان می‌دهد که با مخالفت پدر دختر و مشکل اختلاف طبقاتی روبه‌روست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :