• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 30 دی 1399
کد مطلب : 122193
+
-

شانس‌های اصلی

منتقدان از امیدهای اول کسب جوایز اسکار 2021 در رشته‌های مختلف می‌گویند

شانس‌های اصلی

آرش نهاوندی- روزنامه نگار

در سال 2020اکران بسیاری از فیلم‌های مهم با تأخیر مواجه شد یا حتی برخی از آنها اکران نشد و ناگزیر از طریق شناخته‌شده‌ترین پلتفرم‌های اینترنتی نمایش فیلم، پخش شد. در نتیجه در سال 2020آکادمی اسکار بخشی از قواعد انتخاب فیلم‌ها برای شرکت در این مراسم را تغییر داد تا فیلم‌های بیشتری بتوانند در مراسم اسکار 2021حضور پیدا کنند. به گزارش اسکرین‌رنت، با توجه به اینکه منتقدان همچنان در حال امتیاز دادن به فیلم‌ها هستند و تا‌کنون فیلم‌هایی جوایز منتقدان را به‌عنوان بهترین آثار سینمایی سال 2020دریافت کرده‌اند، شاید بتوان ایده‌ای از پرامید‌ترین فیلم‌های سال در اسکار 2021را با نگاهی به فهرست منتخب منتقدان از هم‌اکنون به‌دست داد.

سرزمین کوچ‌نشینان

 «سرزمین کوچ‌نشینان» به کارگردانی کلوئه ژائو بارها از سوی منتقدان در سال 2020مورد تحسین قرار گرفته است. بازی فرانسیس مک دورمند هم در این فیلم بسیار مورد تحسین منتقدان واقع شده است. او به‌احتمال زیاد یکی از گزینه‌های اصلی دریافت جایزه اسکار خواهد بود. درصورتی که مک دورمند اسکار را از آن خود کند، این سومین‌باری است که این جایزه معتبر به وی تعلق می‌گیرد. کلوئه ژائو نیز از امیدهای اول دریافت جایزه اسکار در رشته بهترین کارگردانی است. این فیلم در رشته بهترین فیلمنامه، فیلمبرداری و تدوین نیز به‌احتمال زیاد نامزد دریافت جایزه اسکار خواهد شد.

دادگاه شیکاگو 7

دادگاه شیکاگو 7به‌احتمال زیاد امید اول دریافت جایزه بهترین فیلم اسکار 2021خواهد بود. آرون سورکین، کارگردان این فیلم معتقد است که دادگاه شیکاگو7 می‌تواند دست‌کم در 2رشته بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه غیراقتباسی کاندیدا شود و به‌احتمال زیاد در این رشته آخر شانس اول دریافت جایزه خواهد بود. ساشا کوهن از بازیگران مطرح این فیلم نیز به‌احتمال زیاد در رشته بازیگری نقش مکمل کاندیدای دریافت جایزه اسکار خواهد شد.

بلک باتم مارینی

 چادویک بازمن و ویولا دیویس به‌خاطر بازی در نقش‌های اصلی این فیلم بسیار مورد تحسین منتقدان قرار گرفته‌اند و این دو نفر از هم‌اکنون شانس‌های اول دریافت جوایز بهترین بازیگر مرد و بهترین بازیگر زن در اسکار 2021محسوب می‌شوند. بسیاری از منتقدان احتمال نامزدی فیلم «بلک باتم مارینی» در رشته بهترین فیلم را قطعی دانسته‌اند. همچنین منتقدان، این فیلم را از شانس‌های اول دریافت جایزه در رشته‌های بهترین فیلمنامه اقتباسی، طراحی تولید و حتی تدوین دانسته‌اند. به‌احتمال زیاد نام گلین تورمان به‌دلیل بازی درخشانش در این فیلم، در فهرست نامزدهای دریافت بهترین بازیگر مکمل مرد قرار خواهد گرفت.

زن جوان امید بخش

این فیلم که به کارگردانی، تهیه‌کنندگی و نویسندگی امرالد فنر ساخته شده از اقبال منتقدان برخوردار شده است. از نظر منتقدان «زن جوان امیدبخش» از فیلمنامه هوشمندانه‌ای برخوردار بوده و کری مولیگان در این فیلم بازی درخشانی از خود ارائه داده است. در ماه‌های اخیر میزان استقبال از این فیلم در میان منتقدان و تماشاگران نیز بیشتر شده و اکنون منتقدان مطمئن هستند که «زن جوان امیدبخش» می‌تواند در بخش‌های بهترین فیلمنامه غیراقتباسی و بهترین بازیگر زن، کاندیدای دریافت جایزه اسکار شود. منتقدان حتی بر این باورند که این فیلم می‌تواند در بخش‌های بهترین فیلم و شاید حتی بهترین کارگردان هم نامزد شود.

میناری

«میناری» فیلمی زندگینامه‌ای از کشور کره است که قرار است برای نخستین‌بار در جشنواره ساندنس نشان داده شود. لی ایساک چونگ کارگردان کره‌ای در این فیلم نگاهی به دوران کودکی خود دارد. از نظر منتقدان این فیلم به‌احتمال زیاد در 2بخش بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه غیراقتباسی نامزد دریافت جایزه اسکار خواهد شد؛ حتی این فیلم شانس نامزدی در بخش بهترین موسیقی فیلم را نیز دارد. به اعتقاد منتقدان، استیون یئون نیز می‌تواند در بخش بهترین بازیگر مرد کاندیدای کسب جایزه اسکار شود.

یهودا و مسیح سیاه

شاکا کینگ این فیلم زندگینامه‌ای را کارگردانی کرده است. این فیلم هنوز اکران نشده، ولی انتظار می‌رود بتواند از شانس بالایی برای دریافت جوایز زیادی از جشنواره‌های بین‌المللی برخوردار باشد. این فیلم درباره فرد همپتون، رهبر حزب «پلنگ سیاه» در سال‌های پایانی دهه 1960میلادی است. از نظر منتقدان به‌احتمال زیاد دنیل کالویا به‌خاطر بازی درخشان خود در این فیلم برنده جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر مکمل مرد خواهد شد. این فیلم به‌احتمال زیاد به‌عنوان یکی از نامزدهای مطرح در بخش بهترین فیلم سال حضور خواهد یافت. احتمالا این فیلم در بخش‌های بهترین فیلمنامه غیراقتباسی و تدوین و همینطور فیلمبرداری نیز نامزد دریافت جوایز اسکار خواهد شد.

مانک

از زمانی که فیلم «مانک» به‌عنوان یکی از نامزدهای حاضر در اسکار 2021درنظر گرفته شده، این فیلم در صدر فهرست منتقدان برای دریافت جایزه بهترین فیلم سال قرار گرفته است. اگرچه فیلم مانک پس از اکران، کمتر با استقبال مواجه شد، اما همچنان امید اول دریافت جایزه اسکار در رشته بهترین فیلم محسوب می‌شود و دیوید فینچر همچنان شانس نامزدی در رشته بهترین کارگردانی را دارد. اما برایند نظر منتقدان حکایت از این دارد که او دیگر شانس اول برای کسب جایزه بهترین کارگردانی نیست. حضور گری اولدمن در فهرست 5نفره بهترین بازیگران مرد نیز نامشخص است. با این حال آماندا سیفرید همچنان گزینه اول دریافت جایزه در رشته بهترین بازیگر مکمل است. همچنان نیز احتمال می‌رود این فیلم در بخش‌های بهترین فیلمنامه غیراقتباسی، تدوین، فیلمبرداری و موسیقی فیلم کاندیدای دریافت جایزه شود.

پدر

فلوریان زلر، کارگردان فرانسوی، این فیلم را با اقتباس از اثر نمایشنامه‌ای خود به همین نام ساخته است. این فیلم درباره پیرمردی است که با مسائل مرتبط با از دست دادن حافظه خود روبه‌روست. بازی درخشان آنتونی هاپکینز در این فیلم به‌احتمال زیاد می‌تواند دومین جایزه اسکار را از آن وی کند. اولیویا کلمن نیز به‌دلیل نقش‌آفرینی در این فیلم می‌تواند برای دومین‌بار نامزد دریافت جایزه اسکار شود. فیلم «پدر» احتمالا در بخش‌های بهترین فیلم، کارگردانی و فیلمنامه اقتباسی نامزد دریافت جایزه اسکار خواهد شد.

دا 5خون

«دا 5خون» به کارگردانی اسپایک لی از شانس‌های اول دریافت جایزه اسکار در رشته بهترین فیلم خواهد بود. این فیلم روایتگر حضور دوباره کهنه‌سربازان سیاهپوست آمریکایی در ویتنام است که به دنبال رهبر گروه خود و گنج می‌گردند. احتمالا دلروی لیندو برای بازی در این فیلم نیز نامزد دریافت اسکار در رشته بهترین بازیگر مرد خواهد شد. چادویک بازمن، بازیگر فقید نیز به‌احتمال زیاد در رشته بهترین بازیگر مکمل مرد کاندیدا خواهد بود. اسپایک لی هم ممکن است به‌دلیل ساخت این فیلم دومین جایزه اسکار بهترین کارگردانی را دریافت کند.

صدای «متال»

«صدای متال» به کارگردانی داریوس ماردر، داستان درامر(طبال) یک گروه موزیک را روایت می‌کند که در حال از دست دادن شنوایی خود است. ریز احمد به‌دلیل ایفای نقش در این فیلم در صدر فهرست بهترین بازیگران منتخب منتقدان قرار گرفته است. او امید اول فیلم «صدای متال» برای دریافت جایزه اسکار در رشته بهترین بازیگر مرد است. پل راسی نیز احتمالا در رشته بهترین بازیگر مکمل مرد، نامزد دریافت اسکار خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید