• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 30 دی 1399
کد مطلب : 122191
+
-

ورق زدن کتاب از راه دور

نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از اول بهمن آغاز می‌شود

ورق زدن کتاب از راه دور

مهرداد طبرسی- روزنامه نگار

یک روز بیشتر تا آغاز نخستین نمایشگاه مجازی کتاب نمانده است. نمایشگاهی که قرار است فرایند خرید و سفارش کتاب در سامانه‌اش انجام شود، نه مراجعه حضوری یا تلفنی و مخاطبان کتاب‌های خود را در خانه سفارش دهند و از طریق پست دریافت کنند. نمایشگاهی که تجربه‌ای تازه در چرخه نشر و کتاب ایران خواهد بود.

نمایشگاه مجازی کتاب، صرفاً فروشگاه نیست
«مهم‌ترین ویژگی نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران این است که مخاطبان می‌توانند بدون محدودیت زمانی و مکانی با مراجعه به سامانه از تازه‌های کتاب باخبر شوند و چه‌چیزی ارزشمندتر از اینکه این شرایط به‌راحتی برای علاقه‌مندان به کتاب فراهم شده ‌است. نمایشگاه مجازی کتاب تهران فرصتی را فراهم کرده تا کتاب به‌سراغ مخاطب برود و با اختصاص یارانه‌هایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختیار مشمولان قرار می‌دهد، کتاب‌های خود را خریداری کنند.»
محسن جوادی سخنان خود را در نشست خبری نمایشگاه مجازی کتاب تهران این گونه آغاز کرد وترجیع‌بند سخنان او این بود که «نمایشگاه مجازی کتاب صرفاً فروشگاه نیست و برنامه‌های فرهنگی بسیاری نیز در کنار خرید از نمایشگاه مجازی کتاب برگزار خواهد شد. نتوانستیم تمامی اقداماتی را که در نمایشگاه فیزیکی کتاب انجام می‌دادیم در نمایشگاه مجازی برگزار کنیم؛ اما تلاش کردیم که فعالیت‌های فرهنگی را در قالبی دیگر در فضای مجازی برای مخاطبان برگزار کنیم که شاید کاستی‌هایی به‌همراه داشته‌باشد؛ اما از ارزش بسیاری برخوردار است. شجاعانه به این سمت خواهیم رفت که تمامی کاستی‌ها در گام بعدی، برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب برطرف شود.»

1732ناشر به نمایشگاه کتاب می‌آیند
نشست خبری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب صبح دوشنبه 29دی با حضور محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ ایوب دهقانکار، رئیس نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، رمضان‌علی سبحانی‌فر، مدیرعامل شرکت ملی پست ایران؛ حجت‌الله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات ایران و هومان حسن‌پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در خانه کتاب ایران برگزار شد. در ابتدای نشست، ایوب دهقانکار، مدیر خانه کتاب و ادبیات ایران به توضیح درباره دلایل تأخیر در برگزاری سی‌و‌سومین نمایشگاه کتاب تهران پرداخت: «قرار بود سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فروردین‌ماه سال‌جاری در مصلی تهران برگزار شود؛ اما با توجه به شیوع ویروس کرونا و اثرات آن در کشور، شورای سیاستگذاری نمایشگاه، ۲۸ تیرماه، رسماً اعلام کرد که امسال نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار نخواهد شد. در پی این تصمیم، معاونت فرهنگی، بسته‌های حمایتی برای حمایت از صنعت نشر معرفی کرد که یکی از آن‌ها، برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران بود که در ۲۵ شهریورماه و بعد از مصوبه شورای سیاستگذاری با الحاق بخش فروشگاهی در اختیار مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران قرار گرفت.»
 به‌گفته دهقانکار، «در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، ۱۷۳۲ ناشر داخلی ثبت‌نام کردند که از این میان، ۱۱۵۳ ناشر، عضو سامانه ملی پست شدند و ۱۱۵۲ ناشر فرایند ویرایش اطلاعات را تکمیل کردند و بالغ بر ۱۰۰ هزار عنوان کتاب آماده عرضه در سایت نمایشگاه مجازی کتاب تهران قرار دارد. نمایشگاه مجازی با حضور 1۸۰ ناشر خارجی و با ۲۰ هزار عنوان کتاب، ۱۴۲ نهاد فرهنگی و آژانس ادبی در بخش رایت‌سنتر، ۱۴۵ نشست رونمایی کتاب، 20نشست بین‌المللی و ۲۵ نشست داخلی با حضور ۱۸۰ سخنران داخلی و خارجی برگزار خواهد شد.»

نمایشگاه مجازی جایگزین نمایشگاه سی‌و‌سوم نیست
در عین حال مدیر نمایشگاه مجازی کتاب تهران در پایان سخنان خود گفت: «نمایشگاه مجازی کتاب تهران، جایگزین سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیست و امیدواریم در سال‌جاری و یا سال‌های بعد شاهد برگزاری نمایشگاه فیزیکی باشیم.»

پیشرفته‌ترین ابزارهای جست‌و‌جو در خدمت نمایشگاه کتاب
آزاده بلندنظر، معاون خانه کتاب نیز به توضیح درباره سامانه نمایشگاه و چگونگی تقسیم‌بندی کتاب‌ها در سامانه پرداخت: «نمایشگاه مجازی کتاب تهران براساس الگوی تقسیم‌بندی موضوعی طراحی شده است که در هیچ سایت فروشی قابل مشاهده نیست؛ این قابلیت نیز براساس بانک اطلاعات خانه کتاب و ادبیات ایران فراهم شده است تا براساس سلیقه و درخواست مخاطب تقسیم‌بندی صورت بگیرد. امکان جست‌وجوی پیشرفته در سایت نمایشگاه براساس فیلدهای مختلف فراهم شده است. اگر خریداری نام نویسنده، شابک، ناشر و... را داشته باشد می‌تواند با وارد کردن این اطلاعات به کتاب یا کتاب‌های مورد نظر خود دسترسی پیدا کند. ما در این سیستم از پیشرفته‌ترین ابزارهای موتورهای جست‌وجو استفاده کرده‌ایم. بعد از جست‌وجو فهرست کتاب‌های مرتبط با موضوع برای خریدار نمایش و به خریدار پیشنهاد داده می‌شود.»
 
نخستین نمایشگاه مجازی کتاب از اول تا ششم بهمن برگزار می‌شود. کتاب‌ها در 2 پایگاه tehranbookfair.ir و book.icif.ir در دسترس است و علاقه‌مندان کتاب می‌توانند کتاب‌های خود را با تخفیف 20درصدی از نمایشگاه خریداری کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید