• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 30 دی 1399
کد مطلب : 122190
+
-

میان ماندن و رفتن

بازگشایی تماشاخانه‌ها با استقبال گروه‌ها ی نمایشی روبرو شده است

میان ماندن و رفتن

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه نگار

10روز بعد از اعلام بازگشایی مجدد سالن‌های نمایشی و نزدیک شدن به روزهای برگزاری سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر، تنها 2یا 3سالن‌ نمایشی ترجیح دادند که اجراهای خود را از سر بگیرند؛ فعالیتی که به عقیده صاحبان تماشاخانه‌ها یک ریسک است و اجراهایی که کارگردانان معتقدند در این زمان کم ممکن است بازخورد امیدوار‌کننده‌ای نداشته باشد، اما چاره‌ای جز پذیرفتنش نیست.

طلسم یاماها شکست
یکی از این نمایش‌ها «یاماها»ی کهبد تاراج است که پیش از این 2بار آماده اجرا شد، اما تعطیلی‌های مقطعی باعث شد که گروه منتظر فرصت جدیدی برای اجرا باشد. حالا کهبد تاراج با گروهش از اول بهمن‌ماه در سالن قشقایی اجرای خود را آغاز می‌کند. این نمایش قرار است ساعت 18:45 روی صحنه برود. یاماها ازجمله نمایش‌هایی است که در تئاتر فجر نیز اجرا خواهد داشت. در تالار سایه تئاتر هم نمایش «برونسی» مرتضی شاه‌کرم اجرای خود را آغاز می‌کند. برونسی 4مقطع از زندگی شهید عبدالحسین برونسی که شامل سربازی، زمان انقلاب، بعد از انقلاب و دوران جنگ و شهادت است را نشان می‌دهد. در این نمایش ۴موقعیت منفک از هم که به یکدیگر مرتبط‌اند در 4تابلو به تصویر کشیده می‌شوند. این نمایش در یک ساعت و هر روز ساعت 18 روی صحنه است.

ایوب‌خان دژاکام از راه رسید
امیر دژاکام هم «ایوب‌خان» را از شب گذشته روی صحنه آورد. این نمایش 70دقیقه‌ای هر روز ساعت 18:30 اجرا می‌شود. در این نمایش بیش از 15بازیگر بازی می‌کنند. داستان
«ایوب خان» در اواخر دهه۴۰ و اوایل دهه۵۰ می‌گذرد. این نمایش‌ها در حالی اجرای خود را دارند که برخی از کارگردانان برای استقبال مخاطبان تمهیداتی را هم داشتند که یکی از آنها تخفیف در روزهای اول اجرا بود؛ ازجمله یاماها که در 3روز اول اجرا در 2نوبت روی صحنه می‌رود و کارگردان 20درصد تخفیف هم برای آن گذاشته است.

مهرگان، فعال در میان تماشاخانه ها
برخی از تماشاخانه‌های خصوصی نیز تصمیم گرفته اند تا اجرای خودشان را از سر بگیرند. سالن شماره یک مهرگان میزبان نمایش «آرت» نوشته یاسمینا رضا است که جلال احمد‌پور آن را کارگردانی کرده و خود نیز به‌عنوان بازیگر در این نمایش حضور دارد. این نمایش تا 15بهمن روی صحنه است. سالن شماره2مهرگان هم میزبان نمایش «گرسنه‌ها»ی حامد شیخی است. این نمایش را که شیخی خود آن را  نوشته برگرفته از نمایشنامه‌های «آواره» نوشته ماتئی ویسنی یک و «گرسنگان» اثر ویلیام سارویان و رمان «کوری» اثر ژوزه ساراماگو بوده که هر روز ساعت17:30 اجرا می‌شود. در همین تماشاخانه که به‌نظر قرار است روزهای فعال خود را به نسبت دیگر تماشاخانه‌ها داشته باشد، میثاق یوسفی «رسیدن دیرهنگام» را اجرا می‌کند. این نمایش یک ساعتی از چهارم بهمن اجرای خود را آغاز می‌کند. از دیگر نمایش‌های این تماشاخانه، «ظمان، مکان، ذبان» به طراحی، نویسندگی و کارگردانی حسین اناری است که از ۲۹دی‌ماه تا ۱۵بهمن‌ماه اجرا دارد. ظمان، مکان، ذبان در ژانر درام، رئال تولید شده و هرشب ساعت۱۹ در بن‌بست خیابان خارک روی صحنه است.

میکائیل شهرستانی در سنگلج
تماشاخانه سنگلج هم در این روزهای زمستانی میزبان نمایش «لبخند باشکوه آقای گیل» می‌شود که میکائیل شهرستانی آن را کارگردانی کرده است؛ یکی از نمایشنامه‌های اکبر رادی که پیش از این هادی مرزبان آن را روی صحنه برده است. این نمایش هم از کارهای پربازیگری است که در میان نمایش‌های روی صحنه رفته دیده می‌شود. این نمایش تا 27بهمن اجرا داشته و به‌طور حتم در جشنواره تئاتر فجر نیز اجرا خواهد داشت.

خوانش نمایشنامه‌ها در فضای مجازی
باتوجه به بازگشایی سالن‌های نمایشی و نزدیک شدن به آغاز جشنواره تئاتر فجر هنوز تماشاخانه‌های دیگر برنامه اجراهایشان را اعلام نکرده‌اند. یکی از دیگر فعالیت‌ها، نمایشنامه‌های شنیداری در فضای مجازی است. قرار است 2نمایشنامه‌ «غلطگیر مشکی» و «تیتر» خوانش شوند. غلطگیر مشکی را علی ابراهیم کارگردانی کرده و قرار است در چند اپیزود ضبط و پخش شود؛ نمایشنامه‌های کوتاهِ ۷ تا ۱۰دقیقه‌ای که به‌صورت درام‌های رادیویی، کارگردانی و تولید شده‌اند. زهره یحیایی هم تیتر را کارگردانی می‌کند که سلاله ارغوان نقش‌خوان آن است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید