• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 25 دی 1399
کد مطلب : 121886
+
-

چگونه نه بگوییم؟

راهنما
چگونه نه بگوییم؟

ناتوانی در نه گفتن و نداشتن مهارت کافی در این زمینه مشکل بسیاری از افراد است. برخی تصور می‌کنند که نه گفتن به دوستان و آشنایان می‌تواند نوعی بی‌احترامی باشد اما باید دانست که نه گفتن به معنی دشمن‌تراشی یا بی‌احترامی‌کردن به دیگران نیست بلکه افراد در مواقعی از نه گفتن استفاده می‌کنند که نمی‌خواهند به درخواست‌های غیرضروری دیگران پاسخ مثبت بدهند و اولویت‌های زندگی خود را مهم‌تر می‌دانند. مهم‌ترین اصل برای آنکه بتوانید در زمان مناسب از قدرت نه گفتن استفاده کنید، این است که به‌خوبی بتوانید درخواست‌ها را تشخیص دهید، تفکیک کنید و سپس تصمیم بگیرید درصورت لزوم نه بگویید.

  در برابر هر درخواستی که از شما می‌شود، 2گزینه پیش‌روی شما قرار دارد، شما مختار هستید که آن درخواست را بپذیرید یا بدون آنکه ناراحت شوید، آن را رد کنید یا انجام آن را به زمان دیگری موکول کنید. افراد دارای عزت نفس سالم، از هر موقعیتی برای ارتقای عزت نفس خود و بالابردن ارزش ذهنی خودشان نزد دیگران نهایت استفاده را می‌کنند.
  اگر می‌خواهید درخواستی را قبول کنید از همان ابتدا توافق کنید که فقط همان یک درخواست را انجام می‌دهید چون زمان و توانایی محدودی برای انجام آن دارید.
  گاهی اوقات با یک تغییر کوچک در باورهای خود می‌توانیم به‌راحتی مهارت نه گفتن را کسب کنیم. به‌خاطر داشته باشیم که با نه‌گفتن به درخواست دیگران، فقط درخواست آن فرد را رها می‌کنیم نه خود فرد را و موضوع مهم‌تر این است که باید این موضوع را در خودمان حل کنیم که اول باید به درخواست‌هایی که خودمان از خودمان داریم توجه کنیم و سپس درصورتی که برایمان مقدور بود، درخواست دیگران را بپذیریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید