قیمت شیر، هر روز بیشتر از دیروز
شیر و دیگر اقلام لبنی غیرحمایتی تقریبا هرماه یک قیمت جدیدی را رو میکنند، شاید حتی هر 15روز یکبار. لبنیات امسال 3مرحله افزایش قیمت رسمی برای اقلام یارانهای و دهها مرحله افزایش قیمت برای غیرحمایتیها را تجربه کرده است. مشکلات تامین نهادههای دامی با افزایش قیمت شیر، هزینههای شرکتهای لبنی را بالا برد و این شرکتها بارها با استناد به رشد چندبرابری هزینه تامین مواد اولیه از شیر تا مواد پتروشیمی برای تهیه پاکتهای تتراپک و بطریها و دیگر هزینهها، از سازمان حمایت افزایش قیمت محصولاتشان را درخواست کردهاند.
این درخواست 3بار طی امسال مورد موافقت قرار گرفت که آخرین آن 40درصد در آبانماه بود. مجموع رشد قیمت لبنیات یارانهای امسال نزدیک به 100درصد بود اما شرکتهای لبنی این میزان را کافی نمیدانند و از آنجایی که بخش عمدهای از تولیداتشان در این گروه قرار میگیرد، فاصله میان هزینه تولید تا کسری قیمت محصولات را با افزایش قیمت دیگر محصولات جبران میکنند. انواع شیرهای پاستوریزه و هموژنیزه غیریارانهای و انواع فرادما در ماههای اخیر رشد سرسامآور قیمت داشتهاند و قیمت یک پاکت شیر فرادمای مدتدار از هر برندی که در بازار موجود باشد کمتر از 15هزار تومان نیست. البته این قیمت نیمچرب است و براساس افزایش درصد چربی بر قیمت شیر هم افزوده میشود. قیمت غنی شدهها با ویتامین هم 500تومان بیشتر است. شیرهای بطری هم میانگین قیمتشان 10هزار تومان برای انواع کمچرب است که در بعضی برندها مثل عالیس قیمت یک بطری یک لیتری شیر کمچرب تا 14هزار تومان هم میرسد. نامهای معروف و شناخته شده پگاه، پاک، میهن و کاله، هنوز سهم عمده بازار را در اختیار دارند ولی سوپرمارکتداران میگویند که برندهای جدیدتر مثل عالیس، مانیزان، ماهشام، هم نسبت بهمدت زمان حضورشان در بازار لبنیات مشتریهای زیادی پیدا کردهاند و جزو پرطرفدارها شدهاند. شیرهای روزانه، چوپان و هراز هم در بیشتر سوپرمارکتها دیده میشود و سهم بازار نسبتا خوبی دارند.