• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 22 دی 1399
کد مطلب : 121537
+
-

پهپادها مناطق حفاظت‌شده را رصد می‌کنند

رئیس یگان حفاظت محیط‌زیست: 70پهپاد به کمک محیط‌زیست آمده‌اند

حیات‌ وحش
پهپادها مناطق حفاظت‌شده را رصد می‌کنند

زهرا رفیعی- خبرنگار

امســال 70پهپـاد و کوادکوپتر خریداری‌شده برای یگان حفاظت محیط‌زیست در پایش و نظارت بر محیط‌زیست کشور مورد استفاده قرار گرفتند، اما استفاده از فناوری‌‌های جدید در حفاظت از محیط‌زیست هنوز در ابتدای راه است.
از زمانی که پلاک خودروی قاتلان شهید محمد باشقره، محیط‌بان گلستانی را پهپادهای سازمان حفاظت ‌محیط‌زیست شناسایی کردند، استفاده از این فناوری مورد توجه بیشتر قرار گرفت و هم‌اکنون هر استان به فراخور وسعت به این فناوری مجهز شده‌ است.
در آن حادثه شکارچیان سر و صورت خود را پوشانده بودند و اگر چنین فناوری‌ای در اختیار نبود، شاید هرگز قاتلان شناسایی نمی‌شدند. جمشید محبت‌خانی، رئیس یگان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: یکی از دستور کارهای سازمان، استفاده از تجهیزات نوین به‌خصوص پهپاد و کوادکوپترهاست. با توجه به قابلیت‌هایی که این تجهیزات دارند، می‌توان برای حمل تجهیزات و مواد غذایی از پهپاد‌ها استفاده کرد.
او گفت: سال گذشته کامیون حامل مواد غذایی در بندرعباس به دره سقوط کرد و متأسفانه یکی از محیط‌بانان در این حادثه جانش را از دست داد. اما هم‌اکنون می‌توانیم این مسیر صعب‌العبور 20کیلومتری را با کوادکوپتری که می‌تواند بسته‌های چند‌ده کیلویی حمل کند، طی کنیم.
پهپادها به‌دلیل اندازه کوچک، مصرف سوخت کم و همچنین هزینه ساخت پایین و در عین حال کارایی بسیار بالا، در بسیاری از موارد قابل استفاده هستند. استفاده از این فناوری در حفاظت‌ محیط‌زیست می‌تواند جایگزین تعقیب و گریز محیط‌بان و شکارچی شود.
جمشید محبت‌خانی می‌گوید: با پهپادها می‌توان شکارچیان و خودروهای آنها را بدون درگیری فیزیکی شناسایی کرد. سازندگان به ما گفته‌اند که می‌توان از این فناوری برای شلیک بدون خطا به لاستیک خودروها استفاده کرد. این در حالی است که در درگیری‌های محیط‌بان و شکارچی، بارها تیر به خطا رفته و متأسفانه باعث حادثه غیرعمد شده است. این تجهیزات ‌مانند دوربین روی البسه محیط‌بانان به‌عنوان ضابط دستگاه قضایی کارآمد است. محیط‌بانان در بسیاری از موارد برای اثبات حرفشان پیش قاضی شاهد ندارند و داشتن دوربین بخشی از مشکلات را برطرف می‌کند.
او با اشاره به اینکه هم‌اکنون 70فروند پهپاد و کوادکوپتر و تعدادی دوربین روی لباس برای استان‌ها خریداری شده است، می‌گوید: از این فناوری برای کشف کشت مواد‌مخدر در مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌توان استفاده کرد. شناسایی محل کشت خشخاش در کرمانشاه و کردستان از آخرین نمونه‌های کارایی استفاده از فناوری در کنترل جرایم است. امسال عرصه‌های وسیعی از ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله در آتش سوخت. محیط‌بانان در گشتزنی‌های همیشگی خود بوته‌های ماریجوانا را میان گیاهان بومی منطقه یافته و منهدم کردند. اما قاچاقچیان در انتقام، آتشی وسیع در منطقه به پا کردند.
به‌گفته رئیس یگان حفاظت محیط‌زیست، دسترسی وسیع به فناوری گشتزنی کار محیط‌بان‌ها را راحت‌تر خواهد کرد و بهتر می‌توان افراد متخلف را که اقدام به کشت مواد‌مخدر در مناطق می‌کنند، شناسایی کرد. همچنین با کوادکوپتر به‌راحتی می‌توان مناطق دور از دید را هم رصد کرد. امسال به‌صورت وسیع سرشماری حیات‌وحش با کمک فناوری‌های جدید انجام شده ‌و به‌گفته جمشید محبت‌خانی، استفاده از فناوری‌های نوین، میزان خطا در سرشماری حیات‌وحش را به صفر می‌رساند و آمارهای به‌دست آمده کمک می‌کند برای توزیع امکانات به درستی عمل شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید