• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
یکشنبه 23 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224934
+
-

حفاظت از پرندگان در گرو حفاظت از حشرات است

حفاظت از پرندگان در گرو حفاظت از حشرات است

تحقیقات نشان می‌دهد جمعیت حشرات جهان به سرعت رو به کاهش است. براساس تحلیلی در مجله ساینس، در هر دهه ۹درصد از جمعیت حشرات جهان از بین می‌رود. حشرات یکی از حلقه‌های اصلی زنجیره حفاظت از پرندگان مهاجر در جهان هستند.
از سال ۲۰۰۶ میلادی روزی به نام روز جهانی پرندگان مهاجر در میان پرنده‌شناسان، پرنده‌نگران، فعالان حوزه حیات‌وحش و دوستداران طبیعت به فعالیت‌ها و برگزاری برنامه‌هایی اختصاص یافته که هدفشان جلب توجه همگان برای آشنایی با اهمیت و نقش پرندگان وحشی، لزوم حفظ زیستگاه‌های پرندگان مهاجر و معرفی راهکارهایی برای حفظ این عناصر حیات است. امسال برای نخستین‌بار روز جهانی پرندگان مهاجر بر اهمیت حشرات برای پرندگان مهاجر متمرکز شده و نگرانی‌های مربوط به کاهش جمعیت حشرات را منعکس می‌کند. حشرات منابع ضروری انرژی برای بسیاری از گونه‌های پرندگان مهاجر، نه‌تنها در طول فصول تولیدمثل بلکه در طول سفرهای طولانی آنها هستند و تأثیر زیادی بر زمان، مدت و موفقیت کلی مهاجرت پرندگان می‌گذارند.
حسن اکبری، معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: حدود ۲۵هزار بی‌مهره تاکنون در کشور شناسایی شده‌اند که بخش عمده‌ای از آنها حشرات هستند. البته به‌طور قطع تعداد بی‌مهرگان و حشرات کشور بسیار بیشتر و شناسایی کامل آنها کار بسیار سختی است. تغییر یافتن یا در معرض خطر قرار گرفتن فضاهای طبیعی مانند جنگل‌ها و مراتع به‌دلیل ابعاد گسترده کشاورزی، توسعه شهری و اثرات ناشی از آن، می‌تواند منجر به کاهش جمعیت حشرات شود. استفاده بی‌رویه از آفت‌کش‌ها و سموم شیمیایی و رهاسازی پساب‌های کشاورزی در تالاب‌ها و رودخانه‌ها حیات پرندگان را تهدید می‌کند.
اکبری گفت: آفت‌کش‌ها و علف‌کش‌هایی که برای محافظت از محصولات طراحی شده‌اند به حشراتی که پرندگان برای غذا به آنها تکیه می‌کنند، آسیب می‌رسانند. کمبود حشرات غنی از انرژی و پروتئین می‌تواند مهاجرت و رشد پرندگان را مختل کند و منجر به ضعف سیستم ایمنی، کاهش موفقیت باروری و افزایش نرخ مرگ‌ومیر برای پرندگان بالغ و فرزندان آنها شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید