• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 26 فروردین 1397
کد مطلب : 12104
+
-

گران‌ترین تمبرهای پستی در جهان

تمبر پستی از حدود 150سال پیش کم‌کم جای خود را روی پاکت‌های نامه و مرسولات پستی پیدا کرد اما ماجرا به همین‌جا ختم نشد. تمبر به مرور زمان جایگاهی بیشتر از گوشه یک پاکت نامه یافت و راهی آلبوم‌های ویژه‌ای شد و جمع‌کردن آن به سرگرمی بزرگی در جهان تبدیل شد. در این میان کلکسیون‌داران بزرگی هم پا گرفتند؛ افرادی که حاضر بودند و هستند که برای کمی بیش از یک بندانگشت کاغذ تا میلیون‌ها دلار و حتی بیشتر پول بپردازند. دولت بریتانیا در ‌ماه می سال۱۸۴۰ و به پیشنهاد رونالد هیل- کارمند ارشد اداره پست بریتانیا - نخستین تمبر دنیا را به ارزش 5/1 پنی با تصویر ملکه انگلیس (معروف به پنی سیاه) چاپ و منتشر کرد. به این ترتیب رونالد هیل پدر و ابداع‌کننده تمبر پستی در جهان شناخته می‌شود. در مطلب زیر به برخی از گران‌ترین تمبرهای جهان اشاره کرده‌ایم.

تمبر قرمز گویان

در سال 1856میلادی در کشور کوچک گویان (مستعمره انگلستان) نیاز فوری به تمبر پیدا شد و چون برای رسیدن تمبر از انگلستان زمان طولانی لازم بود، فرماندارمحلی به روزنامه رسمی محلی گویان اجازه داد تمبر چاپ کند. سپس 2تمبر یک و 4 سنتی چاپ شد. تمبر یک سنتی روی کاغذ نازک قرمز با رنگ جوهر سیاه در یک کادر چهارگوش با نام گویان بریتانیا و نوشته لاتین و تصویر یک کشتی به چاپ رسید و به‌خاطر مسئله امنیت و عدم‌جعل آن از سوی مسئول پست امضا شد؛ تمبری که حدود 17سال بعد و در سال 1873 توسط یک پسربچه 12ساله در اتاق زیر شیروانی خانه‌شان پیدا شد و پس از مدتی به مبلغ ناچیزی به یک مجموعه‌دار فروخته شد؛ فردی که بعدها فهمید این تمبر منحصر‌به‌فرد بوده و نمونه دیگری از آن در جهان وجود ندارد. تمبر قرمز گویان که هشت‌گوش است یک ‌بار در سال 1980 به قیمت 935هزار دلار فروخته شد و آخرین بار در سال 2014 در نیویورک به قیمت 9میلیون و480هزار دلار به فروش رسید.  هم‌اکنون این تمبر به‌عنوان گران‌ترین تمبر جهان شناخته می‌شود و برآورد می‌شود حدود 20میلیون دلار ارزش داشته باشد.


 تمبر (The Treskilling yellow)

این تمبر سوئدی در جایگاه دوم  گران‌ترین تمبرهای جهان است که در سال 1855چاپ شد. نکته منحصر به فرد در این تمبر چاپ آن است که تماما به رنگ زرد درآمده است. این تمبر سال 1984به قیمت 997هزار و 500فرانک (07/1میلیون دلار) فروخته شد و سپس در سال 1996دوباره به قیمت 2میلیون و 875هزار فرانک سوئیس (بیش از 3میلیون دلار) به فروش رفت. هر فروش پی‌در‌پی این تمبر در زمان خود یک رکورد جهانی بود. در سال 2010 قیمت این تمبر بیش از 10میلیون دلار تخمین زده شد.


تمبر «پنی بلک»  (Penny Black)

رولاند هیل در سال 1840 این تمبر را برای سیستم پستی انگلستان طراحی کرد. تصویر ملکه ویکتوریا روی این تمبر نقش بسته است. قیمت
 «‌پنی بلک» حدود 5میلیون دلار تخمین زده می‌شود. این تمبر قدیمی‌ترین تمبر جهان است.



تمبر «فرانکلین زی گریل» (Franklin Z – Grill)

این تمبر آمریکایی در سال 1868طراحی شد. تصویر «بنجامین فرانکلین» روی این تمبر یک سنتی نقش بسته است. ارزش این تمبر حدود  8/8میلیون دلار تخمین زده می‌شود.


تمبر «اینورتد جنی»  Inverted jenny))

در سال 1918 تمبر 25سنتی «اینورتد جنی» با خطا طراحی شد.تصویر روی این تمبر کاملا وارونه است؛ به‌خاطر همین عنوان «اینورتد» یعنی واژگون را به آن داده‌اند. تنها یک نمونه از این تمبر چاپ شد و هم‌اکنون ارزش آن به 3میلیون دلار می‌رسد.


تمبر پستی موریس

این تمبر حدود یکصد سال قبل در جزیره موریس به تعداد 240عدد چاپ شد. «جوزف بارنارد»‌ با اقتباس از تمبرهای انگلیسی این تمبر را طراحی کرده است. قیمت آن هم‌اکنون حدود 68/ 1میلیون دلار است.

این خبر را به اشتراک بگذارید