• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 26 فروردین 1397
کد مطلب : 12081
+
-

تحلیل کارشناسان از تأثیر ارز تک‌نرخی بر بازار سرمایه

به‌گفته کارشناسان دلار تک‌نرخی اثر یکسانی بر سهام شرکت‌های بورس نخواهد داشت

بازار سرمایه
تحلیل کارشناسان از تأثیر ارز تک‌نرخی بر بازار سرمایه

کارشناسان معتقدند اثر ارز تک‌نرخی بر صنایع بورس متفاوت است و منجر به افت ارزش سهام برخی شرکت‌ها و رشد برخی دیگر خواهد شد. در عین حال انتظار می‌رود دلار 4200تومانی حاشیه سود غیرواقعی برخی صنایع را تعدیل کند.

به گزارش همشهری، بازار سهام این روز‌ها سردرگم شده است. از یک طرف رشد قیمت دلار تا سقف 6هزار تومان منجر به افزایش تمایل سرمایه‌گذاران به خرید سهام شرکت‌های صادرات‌محور شد اما بعد از آن با تعیین ارز تک‌نرخی از تمایل سهامداران کم شد. این رویداد‌ها منجر شد صنایع صادرات‌محور و صنایعی که مجبور به تهیه مواداولیه با ارز هستند، در هفته گذشته چندین بار صف‌های خرید و فروش را تجربه کنند. با این شرایط به‌نظر می‌رسد بازار سهام در سال جدید هنوز راه خود را پیدا نکرده و اغلب سهامداران در تردید و سردرگمی به‌سرمی‌برند.

در واقع با تحولات بازار ارز، پیش‌بینی بازار سهام برای سهامداران مشکل شده است و به همین دلیل در روز‌های اخیر شاهد رشد‌ها و کاهش‌های متوالی در قیمت سهام برخی شرکت‌ها بودیم.

تحلیلگران بر این باورند تحولات ارزی در روزهای اخیر تأثیر یکسانی بر سهام شرکت‌ها نخواهد نداشت اما منجر به تعدیل سود غیرواقعی برخی شرکت‌ها خواهد شد. در همین رابطه نیما آزادی، یک کارشناس بازار سرمایه درباره تأثیر ارز تک‌نرخی بر حاشیه سود برخی شرکت‌ها نوشت: باید حساب‌های مالی برخی شرکت‌های بورس بررسی شوند. در ۲سال اخیر بسیاری از شرکت‌ها نرخ خوراک‌شان را براساس دلار مبادله‌ای دریافت کرده‌اند اما نرخ فروش‌شان بر اساس دلار بازار آزاد بوده است در واقع یک حاشیه سود به شکل رانت برایشان ایجاد شده بود. آزادی می‌نویسد: دولت با تصمیم اخیر خود این حاشیه سود رانت را به‌طور کامل از بین برد با این شرایط حتی اگر دلار از ۴۲۰۰ به ۵ هزار یا ۶ هزار تومان هم برسد، با این مصوبه چیزی به اسم حاشیه سود رانت وجود نخواهد داشت. آزادی ادامه می‌دهد: بنابراین انتظار می‌رود در گزارش سه‌ماهه اول و دوم سال۹۷ این افت محسوس حاشیه سود در این دسته از شرکت‌ها که عموما شاخص‌ساز هم هستند، نمود پیدا کند.



بازارسهام در انتظار تعادل قیمت ارز

در عین حال یک کارشناس دیگر بازار سرمایه اثر قیمت کنونی ارز را بر بازار سرمایه کوتاه‌مدت ارزیابی کرد و گفت: بدون شک نکته مهم برای معامله‌گران و همچنین فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران رسیدن قیمت دلار به تعادل و کاهش نوسان بازار ارز است. به گفته ابراهیم خلیلی، با از بین رفتن نوسانات قیمت ارز می‌توان به بهبود شرایط بازار سهام امیدوار بود.
او درباره تأثیر دلار 4200تومانی بر بازار سهام به تسنیم گفت: نوسان‌های قیمت ارز و یا تک‌نرخی شدن آن اثرات متفاوتی بر معاملات بازار سرمایه در کوتاه و بلندمدت از خود به‌جای می‌گذارد. او افزود: پس از نوسانات شدید در بازار ارز در حالی موضوع دلار تک‌نرخی با قیمت 4200تومانی اجرایی شده که این رخداد اثرات متفاوتی بر نمادهای معاملاتی بازار سهام گذاشته است. این کارشناس بازار سرمایه افزود: با افزایش نرخ دلار تا 6هزارتومان در روز‌های قبل صف‌های خرید در نماد معاملاتی مربوط به شرکت‌های صادرات‌محور تشکیل شد و در مقابل در برخی نمادها که مواداولیه آنها از خارج کشور تأمین می‌شود، ازجمله شرکت‌های خودروساز، شاهد تشکیل صف فروش در تالار شیشه‌ای بودیم.

وی ادامه داد: بر این اساس با اعلام نرخ 4200تومان برای دلار این صف‌ها برعکس شد که نشان از تأثیر متفاوت افزایش و کاهش نرخ ارز روی نمادهای معاملاتی در بازار سهام دارد.



تأثیر دلار ۴۲۰۰ تومانی بر صنعت دارو

در عین حال مدیر مالی یک شرکت دارو‌سازی‌ درباره اثر دلار 4200تومانی بر این صنعت گفت: مواداولیه صنعت دارو با ارز مبادله‌ای و تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز این صنعت با ارز آزاد خریداری می‌شود.

حمید رستمی افزود: اگر یکسان‌سازی‌ نرخ ارز به‌معنای واقعی اجرا شود، هم مواداولیه و هم تجهیزات با دلار ۴۲۰۰تومانی تهیه خواهد شد و سود شرکت‌های داروسازی‌ تفاوت چندانی نخواهد کرد.

او افزود: اگر قیمت تمام‌شده دارو افزایش داشته باشد، معمولا قیمت محصول رسما افزایش یافته و این موضوع پوشش داده خواهد شد. ضمن اینکه نرخ دلار مبادله‌ای نیز در ماه‌های اخیر رشد کرده بود. بنابراین نگرانی خاصی بابت دلار ۴۲۰۰تومانی وجود ندارد.

وی درباره آینده سودآوری صنعت دارو گفت: مهم‌ترین مشکل صنعت دارو، کمبود نقدینگی و طولانی‌بودن دوره وصول مطالبات است که عمدتا به‌دلیل اجرای طرح سلامت گریبانگیر شرکت‌ها شده است.

رستمی تأکید کرد: ظاهرا روند وصول مطالبات و گردش نقدینگی صنعت نسبت به سال گذشته، فرق چندانی نداشته و کماکان با همان شرایط مواجهیم. البته بخشی از مطالبات صنعت دارو از طریق اوراق مرابحه دریافت شده ولی اگر شرکتی برای تأمین منابع مالی از طریق سیستم بانکی و تسهیلات مشکل داشته باشد، به‌ناچار اوراق را با کسر بخشی از مبلغ نقد خواهد کرد.



بازده بازار سرمایه بیش از بازار ارز و سکه خواهد بود

علی قدرتی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سبحان هم گفت: شاید اقدام اخیر برای کنترل بازار ارز دیرهنگام بود؛ ولی امیدواریم این اقدام مقدمه‌ای برای اقدامات مهم‌تر و مفیدتر باشد.

او درباره اعلام دلار تک‌نرخی با نرخ ۴۲۰۰تومانی گفت: نرخ ارز تابعی از جو روانی و ریسک‌های کشور و نیز مولفه‌های اقتصادی ناشی از تفاوت‌های اقتصادی کشور با اقتصاد آمریکاست. او افزود: با اتفاقات سیاسی اخیر و تهدیداتی که احتمال خروج آمریکا از برجام متوجه کشور کرده، ریسک‌های اقتصادی افزایش یافته و برخی فعالان بازار انتظار دارند شرایط بازار سهام و اقتصاد به قبل از برجام بازگردد. این احتمال به‌معنای اختلال در روند صادرات و جریان ورود ارز بوده و می‌تواند سبب افزایش جدی قیمت ارز شود.

قدرتی ادامه داد: احتمال بازگشت به شرایط قبل از برجام دور از ذهن است بنابراین نگرانی شدید توجیه منطقی ندارد ضمن اینکه وضعیت بسیاری از شرکت‌های بورس مطلوب است. وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه باید با نگاه حداقل شش‌ماهه انجام شود، گفت: به سهامداران توصیه می‌شود درگیر استرس احتمال خروج آمریکا از برجام نشده و تصمیمات منطقی بگیرند. او افزود: بدون‌شک با تداوم شرایط فعلی، بازار سرمایه دورنمای بسیار مثبتی داشته و می‌تواند بیش از بازار ارز و سکه، بازده نصیب سرمایه‌گذاران کنند.

او ادامه داد: صنایع صادرات‌محور مانند پتروشیمی، پالایشی، معدنی و فلزی، پتانسیل رشد دارند؛ کما اینکه در پایان سال۹۶ نیز بسیاری از شرکت‌ها موفق شدند بیشتر از آنچه اول سال پیش‌بینی کرده بودند، سود به‌دست بیاورند. بنابراین خریداران ریسک‌پذیر که در این شرایط اقدام به خرید سهم کنند، بازده مناسبی به‌دست خواهند آورد.



بورس ارز تأسیس شود

قدرتی درباره افزایش قیمت ارز گفت: مردم نسبت به آینده ترس دارند و برای کاهش ریسک افت ارزش دارایی به بازار ارز تمایل پیدا کرده‌اند. او افزود: باید بستری برای سرمایه‌گذاری مردم فراهم کرد تا مانع از هجوم مردم به بازار ارز و سکه و تلاطم این بازارها شد. افزایش نرخ سود بانکی، راهکار نادرستی بود که نتیجه‌ای جز تحمیل هزینه سنگین به سیستم بانکی و تنش در برخی بازارها دربرنداشت. او تأکید کرد: در این شرایط، راه‌اندازی بازار متمرکز برای ارز (بورس ارز) ضروری است، ضمن اینکه باید برای تقویت بازار سرمایه تلاش کرد تا هم نقدینگی سرگردان جذب این بازار شود و هم اینگونه تنش‌ها کاهش یابد.



   تأثیر ارز تک‌نرخی بر معاملات بورس کالا

مدیرعامل بورس کالای ایران تأثیر تک‌نرخی‌شدن ارز را بر معاملات بورس کالا مثبت ارزیابی کرد. حامد سلطانی‌نژاد درباره تأثیر یکسان‌سازی‌ نرخ ارز بر معاملات بورس کالای ایران گفت: در این بورس یکی از موارد مهم در ورودی بازار، قیمت‌های پایه است و با تمهیدی که دولت اندیشید، دلار به سمت تک‌نرخی‌شدن در حال حرکت است. مدیرعامل بورس کالای ایران افزود: این موضوع کار را برای بورس کالا بسیار راحت‌تر کرد چراکه مبنای قیمت‌های پایه این بازار ارزی خواهد بود که در واقع حاصل ارز تعادلی بازار است و به‌نظر می‌رسد بازار خیلی شفاف‌تر به حرکت خود ادامه خواهد داد. این مقام مسئول اضافه کرد: می‌توان گفت یکسان‌شدن نرخ ارز بسیار به آرامش‌بخشی بازار ارز کمک کند. وی همچنین درخصوص نوسانات بازار سکه و تأثیر آن بر بازار آتی گفت: تجارب بازار سرمایه دنیا نشان می‌دهد همیشه بازار مشتقه کنترل‌کننده ریسک‌های بازار نقد بوده و در واقع هیچگاه بازار مشتقه، بازار نقد را تحت‌تأثیر قرار نداده است. مدیرعامل بورس کالا با تأکید بر اینکه در واقع بازار مشتقه تأثیرپذیر از بازار نقد است، ادامه داد: زمانی که قیمت‌ها در بازار نقد افزایش یا کاهش پیدا می‌کند، این تأثیر بر فعالیت افراد در بازار مشتقه سکه تأثیر می‌گذارد. بنابراین همیشه تأثیر به‌صورت یکطرفه از بازار نقد به بازار مشتقه است و بازار مشتقه هیچگاه بر بازار نقد تأثیر نگذاشته و این موضوع در عمل و مبانی اثبات شده است. به‌گفته مدیرعامل بورس کالا، هر چقدر حوزه بازار و ابزارهای مالی گسترده‌تر شود، توان تاب‌آوری بازار در مقابل بحران‌ها افزایش خواهد یافت و می‌تواند بار بیشتری را از اقتصاد به دوش بکشد اما در مقابل اگر بازار مالی محدود باشد، ضمن کاهش توان تاب‌آوری قادر به مدیریت بحران‌ها نیست. سلطانی‌نژاد گفت: برخی زیرساخت‌های بنیادین مانند طراحی بازار، طراحی ابزار، مقررات‌گذاری، پیشنهاد مقررات، اداره و نظارت بازار ازجمله اقداماتی است که باید توسط ارکان بازار به غیر از کارگزاران و افرادی که به‌صورت مستقیم با مشتری در ارتباط هستند، انجام شود که می‌توان گفت ارکان بازار سرمایه در این زمینه نقش خطیری را بر عهده دارند. مدیرعامل بورس کالای ایران همچنین در ادامه با اشاره به اینکه بورس و ارکان بازار سرمایه باید ریل‌گذاری را به نوعی انجام دهند تا بازار همواره در حال توسعه باشد، گفت: بازار سرمایه هر چقدر کوچک‌تر باشد، امکان پوشش ریسک را که جزو وظایف ذاتی بازار سرمایه محسوب می‌شود، نخواهد داشت بنابراین هر چه زودتر این امکان باید توسط ارکان بازار فراهم شود. به گفته سلطانی‌نژاد، تعریف گزینه‌های مختلف بازار سرمایه متناسب با ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران از وظایف تأمین سرمایه‌ها و ایجاد زیرساخت آن از وظایف بورس‌هاست.

این خبر را به اشتراک بگذارید