حرف تئاتر در صحن قانون
اعتراض نمایندگان مجلس پنجم به چند تئاتر در جلسه استیضاح
31تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تاریخ 11 اردیبهشت1378، سیدعطاءالله مهاجرانی، سخنگوی دولت و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (1376-1379) را استیضاح میکنند. این نمایندگان که به وضعیت فرهنگ و هنر کشور معترض هستند، بخشی از نطق خود را به برنامههای تئاتر در نیمهدوم دهه70 اختصاص میدهند. برخی سخنان نمایندگان مخالف در مجلس آنقدر تند است که امروز امکان بازنشر آن وجود ندارد. در این میان یکی از چهرههای کلیدی استیضاح، سیدمحمد حسینی، نماینده رفسنجان در مجلس پنجم است که از سال1388تا 1392سکان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بهدست میگیرد. در نطق مخالف سیدمحمد حسینی، پس از نقد کلی سیاستهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به بخش تئاتر میرسیم. حسینی میگوید: «و اما تئاتر؛ اگر سینما زاییده صنعت و تکنولوژی است، تئاتر ریشه در تاریخ، تفکر و تربیت دارد، هم قدمت دارد و هم اصالت. هر اثر هنری میتواند صرفا سرگرمیآور باشد اما تئاتر بدون هدف نمیتواند باشد. تئاتر بیهدف از شمول این نام خارج میشود و از حیز این تلقی ساقط میشود، زیرا این هنر ریشه در حکمت و فلسفه دارد. ضمن تقدیر از تئاتر متعهد و هنرمندان شایسته آن و تجلیل از امکان حضور هنرمندان شهرستانی در جشنواره تئاتر فجر77باید گفت در بعضی نمایشها آن گذشت که زبان از افشای آن شرم دارد. در این جشنواره نه به باور جامعه که به عفت عمومی لطمه زدند؛ آنگاه که در صحنه و در حضور مردم، تحفهای از فرنگ آمده را فرصت جولان دادند در مقابل دیده مبهوت تماشاچیان مرد و زن مسلمان ایرانی و در دل امالقرای انقلاب اسلامی، دو مرد دقایقی چند عریان شده و... موجب نگرانی و اعتراض خانوادهها بهخصوص بانوان گرامی را فراهم میکنند». حسینی اشارهای به نام این نمایش نمیکند اما میتوان حدس زد که اعتراض او به اجرای «رابینسون کروزوئه» نوشته نینو داینترونا و جیاکو موراویشیر، به کارگردانی تایگون نوبری و بازی محمدعلی بهبودی، ایرانی مقیم آلمان در بخش ویژه جشنواره باشد. حسینی در ادامه انتقاد خود به این نمایش، وزیر فرهنگ را مستقیم خطاب قرار داده و میافزاید: «راستی این است وعده جناب وزیر در زینت شدن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای نظام اسلامی ما؟ این است آن محاسن موعود جناب وزیر در جلب رأی اعتماد؟ شایان ذکر است که در تبلیغ این نمایشنامه آورده بودند این نمایش در راستای گفتوگوی تمدنها روی صحنه میآید. نخستین هدیه گفتوگوی تمدنها در قالب هنر! حبذا بر این وزیر، آفرین بر این هنر! کاش لااقل حرمت ریاست محترم جمهوری را که مبدع این اندیشه است حفظ مینمودند!» حسینی پس از اعتراض به نمایش به شوخی زننده دیگری روی صحنه اشاره کرده و میگوید: «این قبیل حرکات جلف و جملات نازیبا در تئاترهای مختلف وجود داشت که اظهار آن چه بسا اشاعه فساد باشد، پس برای حفظ حریم حیا، اجازه دهید از بیان موارد خودداری کنم. در بعضی از این نمایشها کار به آنجا رسید که حتی بعضی از روزنامههای طرفدار سهله و سمحه به ایرادگیری پرداختند». اعتراض دیگر این نماینده در آن سال به اجرای نمایش «مهابهاراتا» در قالب نمایش سنتی «کاتاکالی» از هند، در هفدهمین جشنواره تئاتر فجر در سال1377است. او با اشاره به این نمایش که آن را «تحفه هند» مینامد، خطاب به وزیر میگوید: «جالب است بدانید اخیرا در تئاتر، رقص را حرکات موزون گویند. یعنی پالان عوض شده است! و معالاسف در روزنامهای که با بودجه بیتالمال اداره میشود در نقدی به تجلیل از رقص محلی در تئاتری که تحفه هند بود میپردازد که خوشبختانه با اقدام بهموقع دستاندرکاران جشنواره از ادامه نمایش آن جلوگیری به عمل میآید». هفدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با دبیری حسین سلیمی از یکتا 15بهمن در تهران برگزار شد. در این دوره روبرتو چولی، سرپرست و کارگردان گروه تئاتر روهر از آلمان با نمایشهای «گزارش به آکادمی»، «باغ آلبالو» و «پینوکیو فاست» در جشنواره شرکت کرد، در بخش مربوط به گفتوگوی تمدنها نیز نمایشهای «بهرام چوبینه» کاری از تورهخان احمدخاناف از تاجیکستان، و «مرگ کیکاوس» کاری از سامسون استپانیان از ارمنستان مورد توجه بود.