• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 11 دی 1399
کد مطلب : 120487
+
-

رئیسی در سالگرد شهادت سردار سلیمانی:

ترامپ مصونیت ندارد

جلسه پیگیری حقوقی و قضایی پرونده ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با حضور نمایندگان نهاد‌ها و دستگاه‌های مسئول برگزار شد

رئیس قوه قضاییه در جلسه پیگیری حقوقی و قضایی پرونده ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس و همراهانش که صبح روز گذشته با حضور نمایندگان نهاد‌ها و دستگاه‌های مسئول پیگیری پرونده برگزار شد، گفت: کیفرخواست ترور شهید سلیمانی، تنها دعوی حقوقی خانواده شهید یا ملت ایران نیست بلکه ادعانامه امت اسلام و آزادگان عالم علیه تروریسم دولتی آمریکاست. به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، سیدابراهیم رئیسی با تأکید بر لزوم پیگیری جدی پرونده ترور شهید سلیمانی متناسب با جایگاه و شخصیت سیدالشهدای مقاومت، خاطرنشان کرد: اسناد و مدارک برای پیگیری موضوع و درخواست کیفر برای آمران و عاملان این جنایت بزرگ به میزان مُکفی وجود دارد. رئیس دستگاه قضا بر همین اساس خاطرنشان کرد که قوه قضاییه این پرونده را به‌عنوان بخشی از انتقام سختی که از آمریکایی‌ها گرفته خواهد شد، با جدیت پیگیری خواهد کرد.

ترامپ متهم ردیف اول ترور سردار
رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه سازوکار‌های لازم برای پیگیری موضوع در بخش‌های حقوقی و کیفری فراهم شده است، بر لزوم نگاه انقلابی در برداشت از کنوانسیون۱۹۷۳ و دادگاه بین‌المللی کیفری تأکید کرد. رئیسی با اشاره به ادعای برخورداری سران رژیم آمریکا از مصونیت قضایی به‌دلیل برخورداری از جایگاه‌های حقوقی گفت: هیچ عنصری نمی‌تواند مانع رسیدگی و پاسخگویی مقامات آمریکا در قبال جنایتی شود که در ترور شهید سلیمانی مرتکب شده‌اند. وی افزود: همه باید در برابر قانون نسبت به اعمال خود پاسخگو باشند و اینکه برخی افراد مدعی هستند مقامات آمریکا از مصونیت حقوقی برخوردارند، برداشت سیاسی است که از نظر منطق حقوقی و قوانین بین‌الملل مورد پذیرش نیست. چرا که از نظر قانون هر شخصی که جرم انجام داد، در هر جایگاه و مقامی باید کیفر شود. رئیسی گفت: ترامپ نخستین جنایتکار پرونده ترور شهید سلیمانی است که خودش در مقابل همه مردمان عالم به این جنایت اعتراف کرده و نمی‌توان او را از مجازات این عمل مصون دانست. وی افزود: خوشبختانه دوره ریاست‌جمهوری ترامپ تمام شده، اما حتی اگر دوره مسئولیت او تمام نشده بود هم این منطق قابل‌قبول نیست که کسی به‌دلیل قرارگرفتن در یک جایگاه اداری و سازمانی مقابل قانون پاسخگو نباشد. رئیس قوه قضاییه در عین حال خاطرنشان کرد که موضوع مصونیت مقامات آمریکا و موانع حقوقی مشابه، قابل برطرف شدن هستند و وزارت امور خارجه، معاونت بین‌الملل قوه قضاییه و دادستانی را موظف به پیگیری جدی این موضوع کرد.

اعطای نیابت قضایی به 6کشور
در این نشست، علی القاصی‌مهر، دادستان تهران نیز با اشاره به تعیین یک بازپرس ویژه برای این پرونده در دادسرای ویژه بین‌الملل تهران به‌منظور تحقق و جمع‌آوری دلایل و مستندات، از ۵۰۰ فقره مکاتبه با نهاد‌های امنیتی و دیپلماتیک به‌منظور انجام تحقیقات و همچنین نظرخواهی برای صدور قرار نهایی و کیفرخواست براساس حقوق بین‌الملل خبر داد و گفت که برای پیگیری موضوع به ۶ کشور نیابت قضایی اعطا شد.
دادستان تهران از عراق، سوریه، لبنان، قطر، اردن و کویت به‌عنوان کشور‌هایی یاد کرد که برای آنها نیابت قضایی صادر شده و اعلام کرد پس از وصول نتیجه حکم صادره از سوی عراق تشکیل یک تیم فنی مشترک بین دو کشور برای تکمیل تحقیقات در دستور کار قرار گرفته است.القاصی مهر با اشاره به برگزاری ۱۱جلسه با هیأت‌های مستشاری و قضایی و دستگاه‌های ذیصلاح در دادسرای تهران برای تبادل اطلاعات و هم‌افزایی این مجموعه‌ها، از تنظیم نیابت‌ها، شناسایی و صدور حکم جلب بین‌المللی ۴۵متهم آمریکایی که در ترور جنایت‎بار شهید سلیمانی نقش داشتند، به‌عنوان برخی نتایج این نشست‌ها یاد کرد. دادستان تهران از مشارکت و معاونت در قتل عمد، اقدام تروریستی مطابق با قانون تأمین منابع مالی تروریسم و اقدام علیه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان اتهامات آمران و عاملان ترور شهید سلیمانی یاد کرد که علاوه بر جرایم عمومی آنها در اعلان جلب این افراد به پلیس بین‌الملل مطرح شده است.

نقش مشارکتی آلمان و انگلیس در عملیات ترور
القاصی‌مهر افزود: یکی از موضوعات مهم و قابل توجه در این پرونده، نقش شرکت انگلیسی «جی‌فور‌اِس» در ترور فرمانده سپاه قدس است که مسئولیت تأمین امنیت پرواز فرودگاه بغداد را برعهده داشته و عوامل این شرکت به‌محض ورود سردار سلیمانی و همرزمانش به فرودگاه، اطلاعات آنها را در اختیار تروریست‌ها قرار داده‌اند که صدور نیابت لازم برای شناسایی آنها در دستور کار قرار گرفته است. وی همچنین به نقش کشور آلمان در فرایند این ترور اشاره کرد و توضیح داد: پایگاه هوایی آمریکا مستقر در آلمان گزارش‌های هدایت پهپادی ترور را برعهده داشته و اطلاعات و داده‌های پرواز پهپاد‌ها را در اختیار نیرو‌های آمریکایی گذاشته که شناسایی این افراد نیز در دستور کار قرار گرفته و دستگاه قضایی کشورمان برای این کار نیابت قضایی گرفته است.

مکث
دادخواست برای دریافت خسارت معنوی

سردار محمد حجازی، جانشین فرمانده سپاه قدس   با ارائه گزارشی درخصوص اقدامات انجام شده از سوی این مجموعه برای پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی گفت: ۴هزار برگ مدرک و سند درباره ترور و عوامل آن تحویل دادستانی شد و در عراق نیز یک شورای سیاستگذاری و کارگروه اجرایی با تمرکز بر پرونده ترور شهید ابومهدی المهندس تشکیل شد که ۳۴برنامه اجرایی تصویب شد و در دستور کار قرار گرفت که با این اقدامات و پیگیری‌ها، پرونده در عراق در آستانه صدور قرار است. وی با اشاره به ملاقات مقامات ارشد سپاه قدس با مسئولان عراقی گفت که پس از طرح شکایت در دادستانی تهران و برگزاری جلسات متعدد در این زمینه، ۲شکایت کیفری دیگر نیز از طرف سپاه و خانواده شهدا مطرح شده است. سردار حجازی همچنین خاطرنشان کرد که یک دادخواست حقوقی ۲۶۰صفحه‌ای به پیوست ۱۰۰۰صفحه سند و مدرک برای دریافت خسارت معنوی ناشی از ترور و شهادت حاج قاسم سلیمانی به وکالت از خانواده شهدای مدافع حرم مطرح شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید