• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 10 دی 1399
کد مطلب : 120415
+
-

سخنگوی دولت در پاسخ به همشهری درباره پیشگیری از بازار سیاه واکسن کرونا:

درگیر دوقطبی خرید و تولید واکسن نمی‌شویم

علی ربیعی: به‌طور قطع مسئولیت اولویت‌بندی، توزیع و واکسیناسیون برعهده وزارت بهداشت است

دولت
درگیر دوقطبی خرید و تولید واکسن نمی‌شویم

سفارش خرید نزدیک به ۱۶.۸ میلیون دوز واکسن کرونا در قالب طرح کوواکس سازمان بهداشت جهانی نگرانی‌هایی را نسبت به نحوه توزیع این واکسن‌ها و دسترسی گروه‌های اولویت‌دار هدف این واکسیناسیون در داخل ایجاد کرده است. 
حسن روحانی، رئیس‌جمهور با پیش‌بینی چنین اتفاقی در جلسه روز شنبه ستاد ملی مقابله با کرونا مسئولیت مستقیم این امر را با وزارت بهداشت اعلام کرده و گفته بود: «آن روزی که واکسنی را خریدیم و وارد کشور شد، وزارت بهداشت و درمان و خود آقای دکتر نمکی مراقبت کنند. آن روز خواهش می‌کنم به دقت به مردم گزارش داده شود، چند واکسن وارد شده و به چه افرادی تزریق شده است.» 
همشهری در نشست خبری روز سه‌شنبه ربیعی با خبرنگاران سیاست دولت برای توزیع واکسن‌ها را جویا شد. دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور در پاسخ به این سؤال که «آیا مسئولیت هرگونه نظام توزیع واکسن‌ کوواکس برعهده سعید نمکی وزیر بهداشت خواهد بود یا قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا که مسئولیت آن برعهده رحمانی فضلی وزیر کشور است؟ چه تدبیری برای جلوگیری از شکل‌گیری بازار سیاه و فعالیت احتمالی سلطان‌های واکسن کرونا اتخاذ شده» پاسخ داد: «اولا به‌طور قطع مسئولیت اولویت‌بندی، توزیع و واکسیناسیون برعهده وزارت بهداشت است.
 ترتیبی هم اتخاذ خواهد شد تا این اقدام صرفا توسط مراکز تحت کنترل و مدیریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت گیرد. حتی بخش خصوصی هم که اقدام به واردات واکسن می‌کند، همه اینها تحت نظر معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت در خواهد آمد. در دولت و جلسات روسای کمیته‌ها نیز بحث شد و اقدام به‌نحوی خواهد بود که حتی یک دوز واکسن هم شناسنامه‌دار خواهد بود. قرارگاه عملیاتی هم قطعا با ارکان خودش مثل استانداری‌‌ها، فرمانداری‌ها و بهداری‌ها در این زمینه همکاری خواهد کرد. مسئولیت با وزارت بهداشت است ولی همکار اصلی استانداری‌ها و قرارگاه عملیاتی خواهد بود.»

زمان جنگ هم چنین نکردیم
علی ربیعی با بیان اینکه دولت به‌هیچ وجه خودش را درگیر دوقطبی‌سازی‌های خرید و تولید نکرده و نخواهد کرد، تصریح کرد: چند وقت است که دوقطبی‌سازی بی‌ثمر نسبت به خرید یا تولید شروع شده است. برخی می‌‌گویند ما چه نیازی به خرید داریم و برخی دیگر واکسن داخلی را زیر سؤال می‌برند. اشکال این است که هر دو طرف مسائل‌شان را نادرست مطرح می‌کنند. ما از نخستین فرصتی که برای دستیابی به واکسن به‌وجود بیاید استفاده خواهیم کرد و استفاده کرده‌ایم. مگر ما در زمان جنگ تحمیلی اول ایستادیم خودمان تجهیزات را درست کنیم تا بعد بجنگیم؟ ما در طول جنگ هم به‌خودکفایی در تولید سلاح رسیدیم. این هم مثل همان است. دوراندیشی و تدبیر حکم می‌کند در کنار اقدام به خرید فوری واکسن، تولید داخل را با اولویت و سرمایه‌گذاری لازم پیش ببریم. خوشحالم اعلام کنم که ما در هر دوعرصه گام‌های موفقی را برداشته‌ایم.
سخنگوی دولت خطاب به برخی منتقدان برنامه‌های واکسیناسیون کرونای دولت گفت: خطاب به آنهایی که در این زمینه نقد می‌کنند می‌گویم حیات و سلامت شهروندان جای تهدید، تفسیر و داستان‌سرایی نیست. ما باید مراقب باشیم و معتقدیم که واکسن کرونا یک آزمون بزرگ برای دولت خواهد بود. آزمون کارآمدی و عدالت در کشور ما خواهد بود. ما با این نگاه اقدامات خودمان را در مسئله واکسن  سامان داده‌ایم. هم‌اکنون یکی از خریدهای ما از کوواکس سازمان بهداشت جهانی است. در گام اول ۱۶میلیون و ۸۰۰هزار دوز واکسن خریداری شده است. ۵ میلیون و نیم دوز دیگر هم در قالب قرارداد مشترک تولید با یکی از کمپانی‌های صاحب نام تولید شده است که آقای دکتر نمکی آن را اعلام می‌کنند. برای ۲۰میلیون دوز دیگر از کمپانی دیگری هم دارد تلاش‌هایی صورت می‌گیرد.

واکسن با کد ملی
او در ادامه توضیح داد: با تمهیداتی که اندیشیده شده و در ستاد ملی کرونا هم مطرح شد شفافیت و عدالت در اولویت‌بندی تزریق واکسن از اصول کاری دولت خواهد بود که توسط وزارت بهداشت دنبال خواهد شد. این شفافیت به‌نحوی خواهد بود که در معرض دید همگان قرار خواهد گرفت و براساس اولویت‌بندی وزارت بهداشت افراد دریافت‌کننده با کد ملی واکسن را دریافت خواهند کرد. در گام اول به هر میزان که واکسن وارد شود اولویت‌بندی سنی لحاظ خواهد شد. اولویت سالمندی و بیماران در معرض آسیب و کادر پزشکی که در خط مقدم قرار دارند به‌طور مشخص شاخص‌های وزارت بهداشت برای تزریق واکسن است. 

اثر FATF بر تمام مبادلات تجاری
ربیعی در جواب هجمه هفته قبل برخی رسانه‌ها نسبت به اظهاراتش درباره موانع ناشی از تصویب نشدن لوایح FATF در خرید واکسن کرونا، گفت: باید مجددا تأکید کنم که FATF مستقیم و غیرمستقیم بر تمام مبادلات مالی و تجاری ما تأثیر دارد. در پی حرف مشخص من درباره واکسن کرونا که هفته قبل گفتم تحریم و FATF بر مبادلات تجاری ما اثر دارند. برخی مخالفین همیشگی دولت، هجمه‌ای عجیب به راه انداختند.
 این در حالی بود که من به‌طور روشن و به شکل ترکیبی از تأثیر تحریم و FATF به‌طور توأمان، صحبت کردم اما عده‌ای سعی در تجرید این موضوع داشته و دارند.
او با بیان اینکه مایل نیستم اسامی افراد را در جلسه سخنگویی اعلام کنم، ادامه داد: خود برایان هوک که رئیس گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا بود، صراحتا تأکید کرد که حضور ایران در لیست سیاه FATF چطور توانسته به اثرگذاری هرچه بیشتر تحریم‌های ظالمانه آمریکا کمک کند. به‌طور مشخص هوک در ابتدا به دروغ مدعی می‌شود که آمریکا منعی برای دسترسی شهروندان ایران به دارو ایجاد نکرده است. اما او در پاسخ به اینکه چرا برخلاف ادعای آمریکا، تراکنش مالی مربوط به دارو و سایر اقلام بشری با مشکل مواجه شده است پاسخ می‌دهد، این مشکل مربوط به آمریکا نیست بلکه به مشکل ایران و بانک‌های جهان بر می‌گردد.

اختلالات جی‌پی‌اس را تأیید می‌کنیم
سخنگوی دولت همچنین در بخش دیگری از نشست خبری خود درباره شائبات نسبت به تأثیر اختلالات جی‌پی‌اس در گم شدن کوهنوردان تهرانی و فوت تعدادی از آنها در برف و بوران گفت: روز دوشنبه صحبتی با رئیس فدراسیون کوهنوردی داشتم. او اعلام کرد به‌رغم وجود اخلال در 
جی پی‌اس در برخی از روزها این امر ارتباطی با حادثه روز جمعه ندارد. من به‌خاطر اطمینان از وزارت ارتباطات هم این مسئله را جویا شدم. وزارت ارتباطات همیشه از وضعیت جی پی اس‌ها و اختلال‌هایی که صورت می‌گیرد نگران بوده است. درباره اختلال جی پی اس و اثر آن بر راه گم کردن کوهنوردان چیزی اثبات نشده است و هیچ دلیلی وجود ندارد. اختلال‌هایی در مسئله جی پی اس وجود دارد ولی در آن روز مشخص و در حادثه کوه دوستان فدراسیون کوهنوردی و وزارت ارتباطات آن را بدون ارتباط می‌دانند.  دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور تأکید کرد: شایعات قصدی و عمدی بودن اصلا درست نیست. چون اگر باشد جرم بزرگ است و هیچ شاهدی بر آن وجود ندارد. ساعت ۱۱‌صبح روز جمعه باد سرعت ۶۰‌کیلومتر بر ساعت و دما منفی ۳۰ درجه در مناطق بالایی بوده است. ترکیب این دو مسئله گاهی سرما را به منفی ۷۰ درجه هم رسانده است. این باعث شده تا برخی افراد با باد جابه‌جا و پرتاب شوند. به گفته ربیعی «رئیس‌جمهور از مدت‌ها پیش دستور رسیدگی به اختلال در جی پی اس‌ها دادند که موضوع در دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی در حال پیگیری است که ابعاد مختلفش بررسی شود و اثرات منفی آن از بین برود.»

زمین سوخته به منتظرالدوله‌ها نمی‌دهیم
سخنگوی دولت در پاسخ به این سؤال که برخی نمایندگان مجلس معتقدند لایحه بودجه ۱۴۰۰، تحویل زمین سوخته به دولت بعد است، گفت: کلیت مجلس این دیدگاه را ندارد که دولت بخواهد با بودجه زمین سوخته را تحویل دولت بعدی بدهد. این اتهامی ناجوانمردانه است و نه اخلاقی نه اسلامی است. دولت وفادار به مردم است. در 3سال گذشته دولت با تمام مشکلات و سختی‌ها ایستاد. سختی‌ها در برخی دهک‌ها زیاد بود و به این مسئله واقفیم. ربیعی با بیان اینکه اگر ما فروش ۲.۳میلیون بشکه نفت را برای سال آینده پیش‌بینی کردیم؛ ما حدود ۵‌ماه هستیم و اگر تحریم‌ها را بشکنیم، برای دولت بعدی و برای منتظرالدوله‌هایی که دل‌شان می‌خواهد بیایند هم هست، تصریح کرد: این‌کارها برای هرکسی که ملت به او رأی بدهد، انجام می‌شود. از نظر فنی هم می‌گویم که ما در فروش نفت می‌خواهیم تحریم را عقب برانیم و این نه‌تنها زمین سوخته نیست، بلکه زمینه کار بیشتر را برای دولت بعد فعال می‌کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید