• سه شنبه 2 اردیبهشت 1404
  • الثُّلاثَاء 23 شوال 1446
  • 2025 Apr 22
سه شنبه 9 دی 1399
کد مطلب : 120226
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/PNl7l
+
-

سیر بی‌سلوک

منصب امام‎‌‎جمعه از عصر صفوی تا پهلوی، به‌مرور تبدیل به منصبی موروثی شد


تا پیش از دوران صفوی، اقامه نمازجمعه چندان بین شیعیان مرسوم نبود اما پس از تشکیل حکومت شیعه‎‌‎مذهب صفویه، به مرور از دوره حکومت‎‌‎ شاه‎‌‎ اسماعیل‎‌‎ اول‎‌‎ صفوی، اقامه نمازجمعه‎‌‎ در ایران گسترش پیدا کرد. در تاریخ، علت‎‌‎ رواج این آیین را‎‌‎ یکی انتقاد حکومت‎‌‎ عثمانی از شیعیان‎‌‎ به‎‌‎خاطر برگزار‌نکردن‎‌‎ نمازجمعه‎‌‎ و دومی تلاش‎‌‎ علمای شیعه‎‌‎ آن زمان مانند محقق‎‌‎ کرکی برای جا‌انداختن نمازجمعه‎‌‎ بین شیعیان ایران نوشته‎‌‎اند.
مشکل اصلی سر راه برگزاری نمازجمعه در سراسر ایران، فتوای بعضی از مراجع و علمای شیعه در مورد اشکال برگزاری نمازجمعه در عصر غیبت بود. در زمان شاه‎‌‎ سلیمان‎‌‎ اول‎‌‎ صفوی، آن‎‌‎قدر دعوا بر سر نمازجمعه در زمان غیبت بالا گرفت که او مجلسی با حضور فقها و وزیر اعظمش‎‌‎ ترتیب‎‌‎ داد تا بالاخره فقها درباره حکم‎‌‎ نمازجمعه‎‌‎ به‎‌‎ نتیجه‎‌‎ای واحد برسند.
محقق‎‌‎ کرکی در زنده‌کردن این آیین، حامیانی مانند تعدادی از علمای جبل‎‌‎ عامل‎‌‎ داشت و حکومت‎‌‎ صفوی هم از او پشتیبانی می‎‌‎کرد. اما جا‌انداختن این آیین به‎‌‎تدریج‎‌‎ در جامعه شیعی ایران‎‌‎ به انجام رسید. محقق کرکی به شاه طهماسب اول پیشنهاد داد که برای شهرهای مختلف ایران امام جمعه تعیین کند و در زمان شاه عباس اول، رسما منصب امام جمعه تعریف شد.
در آن زمان منصبی به نام شیخ‎‌‎الاسلام وجود داشت. شیخ‌الاسلام یا آخوند، دعاوی شرعی را حل می‎‌‎کرد و به امر به معروف و نهی از منکر می‎‌‎رسید و صیغه طلاق شرعی را هم جاری می‎‌‎کرد. در کنار اینها، مسئولیت اجرای برخی از احکام اقتصادی و اجتماعی دین را هم برعهده داشت. شیخ‎‌‎الاسلام مانند قاضی با فرمان مخصوص شاه معین می‎‌‎شد و در خیلی از شهرها، امام جمعه همان شیخ‎‌‎الاسلام شهر بود. البته‎‌‎ علمایی مانند ملامحسن‎‌‎ فیض‎‌‎ کاشانی هم بودند که با وجود شیخ‎‌‎الاسلام‌نبودن، به‎‌‎ درخواست‎‌‎ شاه‎‌‎، امامت‎‌‎ جمعه‎‌‎ را برعهده‎‌‎ می‎‌‎گرفتند.
نخستین‎‌‎ نمازجمعه‎‌‎ عصر صفوی را محقق‎‌‎ کرکی در مسجد جامع‎‌‎ عتیق‎‌‎ اصفهان‎‌‎ اقامه‎‌‎ کرد. پس از او علمای دیگری مانند شیخ بهایی، میرداماد، محمدتقی مجلسی، محمدباقر مجلسی، سبزواری و شیخ‎‌‎ لطف‎‌‎اللّه‎‌‎ اصفهانی هم منصب امامت جمعه را قبول کردند.
در دوره افشاریه‎‌‎ و قاجاریه‎‌‎، نشان‎‌‎ می‎‌‎دهد که‎‌‎ منصب‎‌‎ امامت‎‌‎ جمعه،‎‌‎ تبدیل به یک منصب موروثی شد و در بعضی از خاندان‎‌‎ها مانند خاندان‎‌‎ خاتون‎‌‌‎آبادی و خاندان‎‌‎ مجلسی در تهران‎‌‎ و اصفهان از پدر به پسر منتقل می‎‌‎شد. ‎‌‎ این موضوع سبب شده بود به‌مرور اعتماد مردم به منصب امام جمعه کمتر و کمتر شود. علاوه بر این، در دوره قاجار اهمیت و اعتبار مناصب مذهبی کاهش شدیدی پیدا کرده بود و به‎‌‎تبع منصب امام جمعه هم به‎‌‎تدریج اهمیت و قدرت دینی و سیاسی خود را از دست داد و به‎‌‎خصوص بین مردم جایگاه خاصی نداشت. در اواخر دوره قاجار، بعضی از امامان‎‌‎ جمعه به‎‌‎عنوان روحانیون درباری‎‌‎ در برابر علمای مشروطه‎‌‎خواه‎‌‎ که‎‌‎ مخالف‎‌‎ حکومت‎‌‎ استبدادی قاجار بودند، قرار گرفتند و علیه آنها فعالیت می‎‌‎کردند.
در دوران‎‌‎ پهلوی در بعضی از شهرها منصب امام جمعه وجود داشت. این امام‎‌‎جمعه‎‌‎ها معمولا مستقیما با شاه و دربار ارتباطات حسنه‎‌‎ و رسمی‎‌‎ای داشتند، به همین‎‌‎خاطر مردم قبولشان نداشتند و اقامه نمازجمعه‎‌‎ هم رونق چندانی نداشت. آخرین امام جمعه تهران در دوره پهلوی، سیدحسن امامی، فرزند میرزا ابوالقاسم امامی بود. او در لوزان سوئیس در رشته حقوق درس خوانده و به‎‌‎صورت موروثی به این منصب رسیده بود. منصب امامت جمعه از نسل آیت‎‌‎الله میرمحمدصالح خاتون‎‌‎آبادی به ابوالقاسم امامی و بعد به سیدحسن امامی ارث رسیده بود. امامی به‎‌‎خاطر اینکه در غرب درس خوانده بود و با تفکرات روشنفکرانه‎‌‎اش، محبوب دربار بود.
در دوران پهلوی، شهید نواب صفوی، نخستین کسی است که خواهان تجدید‌نظر در روال برگزاری نمازجمعه بود. او می‎‌‎گفت این آیین باید از حالت فرمایشی خارج شود و شاه و سران حکومت هم در اقامه نمازجمعه حضور داشته باشند و روال انتخاب امام‌جمعه هم تغییر کند. علاوه بر نمازجمعه رسمی و درباری، بعضی از علما به‎‌‎صورت مستقل نمازجمعه را برگزار می‎‌‎کردند؛ آیت‎‌‎الله اراکی از سال 1336هجری شمسی تا پیروزی انقلاب اسلامی هر جمعه در مسجد امام حسن عسکری(ع) قم نمازجمعه اقامه می‎‌‎کرد. آیت‎‌‎الله سیدمحمدتقی غضنفری هم در شهر خوانسار از اواخر دهه1270تا زمان از دنیا‌رفتنش در 1310هجری شمسی نمازجمعه را برگزار می‎‌‎کرد. در تهران هم از قبل از انقلاب اسلامی ایران تا زمان نخستین نمازجمعه در پنجم مرداد1358، آیت‎‌‎الله محمدباقر خوانساری در مسجد امام‌خمینی(ره) بازار تهران و در اصفهان حاج آقا رحیم ارباب و آیت‎‌‎الله طاهری نمازجمعه اقامه می‎‌‎کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید