• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 24 مهر 1402
کد مطلب : 205982
+
-

سلوک سوزوکی ها

به روایت مسعود ده‌نمکی نویسنده و کارگردان فیلم اخراجی‌ها

همیشه برای همه ما داستان کسانی که در جبهه و خط مقدم حضور داشتند، جور دیگری نمایش داده شده بود اما مسعود ده‌نمکی در اخراجی‌ها ماجرا را طور دیگر به تصویر کشید و نام اخراجی‌ها را ماندگار کرد. ده‌نمکی درباره قهرمانان این فیلم خود می‌گوید: «مجید سوزوکی و اخراجی‌ها اقتباسی بودند از شخصیت‌هایی که در گردان سلمان لشکر حضرت‌رسول(ص) بودند. این شخصیت‌ها به خاطرات خود من در آن دسته به بهار 1367مربوط می‌شود. آدم‌های نامتجانس با جنگ که به‌خاطر شلوغ‌کاری‌هایی که داشتند، صحبت از اخراج آنها بود. آن سال‌ها چون مسئول دفتر آنها بودم در موردشان با مسئولان صحبت کردم و قرار شد آنها در گردان سلمان لشکر حضرت رسول(ص) بمانند، به شرط ایجاد تغییر و دگرگونی، در غیر این صورت باید به تهران بازمی‌گشتند. در مدتی که ما کنار هم بودیم به‌خاطر اتفاق‌هایی که رخ داد این دودسته شهید شدند و آن اتفاق‌ها دستمایه فیلم اخراجی‌ها شد.»
 او ادامه می‌دهد: «همه آدم‌ها در مسیر تغییر و تحول قرار دارند، آدم‌ها براساس یک تلنگری به‌خودشان می‌آیند، در عالم عرفان به چنین چیزی جذبه می‌گویند. درواقع به نوعی همه آنها که دچار این تحول شده‌اند، آدم مکملی را داشته‌اند که کنارشان باشد و کمک حالشان. اگر مطالعه کنیم نظیر این اتفاق‌ها را بسیار خواهیم دید. الآن سرزمین ما شاید جنگ مستقیمی نداشته باشد که امثال مجید سوزوکی‌ها دچار این سلوک و بازگشت شوند، اما هستند آنهایی که در شرایطی دچار این بازگشت می‌شوند.»

مجید سوزوکی واقعی را می‌شناسید؟

فیلم سینمایی «اخراجی‌ها» داستان جوانان شرور جنوب‌شهر تهران است که با رفتن به جبهه، مسیر زندگی‌شان عوض می‌شود. شخصیت اول این فیلم، «مجید سوزوکی» بود که نقش آن را کامبیز دیرباز ایفا کرد. اخراجی‌ها داستانی واقعی بود که ده‌نمکی براساس مشاهدات خودش در جبهه، مقابل دوربین برد و نام واقعی قهرمان داستان مجید خدمت از جوانان محله اتابک تهران بود که هفتم تیرماه ۱۳۶۷ در سن ۲۶ سالگی د‌ر ارتفاعات شاخ‌شمیران (واقع در غرب ایلام) به شهاد‌ت رسید‌.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :