• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 7 دی 1399
کد مطلب : 120050
+
-

یادداشت/ جنبه‌های مثبت کرونا

یادداشت/ جنبه‌های مثبت کرونا

شهلا کاظمی‌پور- جامعه‌شناس

1- معتقدم کرونا پیامدهای مثبتی هم داشته است. بعضی از رفتارها به مرور زمان برای بسیاری از افراد روتین و درونی شده بودند. پیش از شیوع کرونا بسیاری از جامعه شناسان به رفتــارهــایی مـانند رستوران‌گردی‌های مدام، مال‌گردی‌ها و دور دورهایی که در خیابان‌ها انجام می‌شد انتقاد داشتند. چنین رفتارهایی جنبه افراطی پیدا کرده بود که اکنون در حال تعدیل است. تا اندازه‌ای آن حالتی که افراد مدام در حال خوشگذرانی بیهوده و مواردی از این دست بودند کاهش پیدا کرده است. از این‌رو افراد به درون گرایی و خودسازی بیشتر می‌پردازند که این مسائل به‌نظرم جنبه مثبت همه‌گیری است. در واقع آن تظاهر و تجمل گرایی‌ها در حال کمرنگ شدن است و هزینه‌هایی که به‌اصطلاح ما ایرانی‌ها «بَرج» گفته می‌شود در حال کمتر شدن است.
 2- اثرات کرونا برای همه یکسان نیست. آنهایی که توانسته‌اند در زندگی مدیریت داشته باشند و مسئله کرونا را پذیرفتند و با اعضای خانواده‌شان تعامل و روابط خوبی داشته‌اند، برایشان پیامدهای مثبت هم وجود داشته است. از سویی، دیگرانی هم که به قول معروف با خودشان قهر هستند و تعاملی با دیگران ندارند، قطعا بیشتر ضربه خواهند خورد. چون فکر و خیال بیشتری دارند و رفتارهایی که قبلا داشته‌اند و این روزها از آن محرومند سبب افسردگی آنها می‌شود. در واقع این پیامدها برای برخی افراد که بر رفتارهای زندگی‌شان در گذشته مدیریت نداشته‌اند و باری به هر جهت زندگی می‌کردند بیشتر آسیب‌رسان است. درصورتی که حتی یک کودک و دانش‌آموز هم در هر مرحله‌ از زندگی باید برنامه‌ریزی داشته باشد.
 3- نباید کرونا را محکوم کنیم و بگوییم فقط تأثیرات منفی در زندگی‌ها داشته است. تأثیرات مثبت یا منفی این همه‌گیری بیشتر به زمینه‌های قبلی شخص مربوط است که زندگی‌اش را چگونه مدیریت می‌کرده. البته بعضی از صاحبان مشاغل در این همه‌گیری لطمه خوردند؛ به‌ویژه آنهایی که حتما باید در محل کارشان حضور پیدا می‌کردند و بدون حضور نمی‌توانستند درآمدی ایجاد کنند. این در حالی است که بسیاری از مشاغل با وجود اینترنت و فضای مجازی می‌توانند به سمت مشاغلی که غیرحضوری است سوق پیدا کنند. همچنین از آنجا که جامعه ما جامعه‌ای خدماتی است، در همه‌گیری کرونا نسبت به جوامعی که جنبه تولیدی (مثل کشاورزی) دارند بیشتر لطمه دید.

این خبر را به اشتراک بگذارید