• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 6 دی 1399
کد مطلب : 119897
+
-

چانه‌زنی برای پرواز نرخ مصوب مرغ

مرغداران درخواست افزایش قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده به 17هزارو800 و هر قطعه مرغ به 42هزار تومان را به وزارت جهادکشاورزی ارائه کردند

شیب نزولی قیمت مرغ در بازار خرده‌فروشی ادامه دارد، اما تولید‌کنندگان با استناد به افزایش نرخ مصوب برخی نهاده‌های تولید و آنالیز قیمت تمام‌شده خواستار افزایش قیمت مرغ زنده هستند اما ستاد تنظیم بازار نرخ مصوب فعلی را عادلانه می‌داند.
مشاهدات خبرنگاران همشهری در واحدهای صنفی سطح شهر تهران حاکی است نرخ هر کیلوگرم مرغ به محدوده 20 تا 22هزار تومان کاهش یافته است. اما تولید‌کنندگان از وزارت جهادکشاورزی، خواسته‌اند با افزایش نرخ هر کیلوگرم مرغ زنده از 14هزارو400تومان قبلی، به 17هزارو797تومان و هر قطعه مرغ زنده 2کیلوگرمی به 42هزار تومان در محل مرغداری موافقت کند. درصورت تصویب این نرخ، قیمت مصرف‌کننده مصوب جدید برای هر کیلوگرم مرغ تازه در بازار خرده‌فروشی از 20هزارو400تومان کنونی به‌ 27هزار تومان افزایش خواهد یافت. 

قیمت تمام‌شده هر قطعه مرغ؛ ۴۲هزار تومان 
با توزیع گسترده نهاده‌های دامی تولید مرغ افزایش یافته و قیمت در بازار سیر نزولی به‌خود گرفته است، اما حبیب اسدالله‌نژاد، مدیرعامل کانون سراسری مرغداران گوشتی با ارسال نامه‌ای به وزیر جهادکشاورزی خواستار اصلاح قیمت مصوب مرغ باتوجه به افزایش نرخ مصوب نهاده‌های دامی، جوجه یک‌روزه و سایر مؤلفه‌های تولید شده است. اسدالله‌نژاد در این نامه نوشته است: از زمان مصوبه قبلی کارگروه تنظیم بازار، قیمت ذرت و سویا به‌ترتیب 14 و 19درصد افزایش پیدا کرده و صرف‌نظر از اینکه نهاده به‌طور کامل در اختیار مرغداران قرار نمی‌گیرد، علاوه بر سویا و ذرت، سایر هزینه‌های تولید نیز افزایش قابل‌توجهی داشته که در مجموع هزینه تولید هر کیلوگرم مرغ زنده برای مرغدار را به بیش از 15هزارو793تومان می‌رساند. به نوشته اسدالله‌‌نژاد، البته از این هزینه‌ها درآمد حاصل از فروش کود کسر و 15درصد سود مرغدار افزوده می‌شود که در نهایت قیمت خرید هر کیلوگرم مرغ زنده در مرغداری براساس یک قطعه به 42هزارو703تومان و براساس هر کیلوگرم به 17هزارو797تومان می‌رسد.

نرخ مصوب عادلانه 20هزارو400تومانی مرغ
اما در مقابل عباس قبادی، دبیر ستاد تنظیم بازار با توجه به میزان تامین نهاده‌های دولتی، نرخ فعلی را عادلانه قلمداد کرد و گفت: به‌طور میانگین ماهانه ۱۱۰میلیون جوجه‌ریزی صورت گرفته، در 8‌ماه امسال میزان کنجاله و ذرت مورد نیاز این میزان تولید به‌ترتیب ۱۳۲۰هزار تن و ۲۶۴۰هزار تن بوده است. او افزود: بر این اساس، میزان تأمین ذرت در ۸‌ماه سال‌جاری ۶۴۵۶هزار تن و میزان تأمین کنجاله ۲۴۹۰هزار تن بوده که البته بخشی از این نهاده‌های تأمین‌شده، صرف تولید لبنیات و گوشت قرمز شده است. قبادی گفت: براساس ارقام مزبور، باید نرخ هر کیلوگرم مرغ در سطح خرده‌فروشی، برابر هر کیلوگرم نرخ مصوب 20هزارو400تومانی کنونی باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید