• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 6 دی 1399
کد مطلب : 119831
+
-

خودرو‎‌‎های تازه برای دهان باز خیابان

ترافیک شهر به جاده‎‌‌‎ رسید

همشهری
خودرو‎‌‎های تازه برای دهان باز خیابان


محمد سرابی 

5سال پس از پایان جنگ تحمیلی، خودرو‎‌‎های جدید در حال تغییر چهره شهر‎‌‎ها بودند. رؤیای تولید خودرو با استاندارد جهانی به اختراعاتی مثل آینه بغل پلاستیکی، سپر بزرگ و انواع ترکیب بدنه و موتور بین پیکان و پژو منتهی شد. در سال1372 کارخانه‎‌‎های خودرو‎‌‎سازی محصولات جدیدی مانند پژو405 تولید می‎‌‎کردند که به اندازه ماشین‎‌‎های قدیمی ارزان و زیاد نبود، اما نوعی تنوع در مصرف ایجاد می‎‌‎کرد. قرعه‎‌‎کشی خودرو بعد از جنگ دیگر انجام نمی‎‌‎شد و با روش‎‌‎هایی مانند خرید قسطی یا پیش‎‌‎خرید، خانواده‎‌‎های بیشتری توانستند صاحب خودرو شخصی شوند.
در اواخر شهریور این سال چند روز تعطیلی پشت سر هم و پایان فصل مسافرت‎‌‎های تابستانی باعث هجوم خودرو‎‌‎های تهرانی‎‌‎ها به جاده‎‌‎های شمال شد. بنا به اعلام راهنمایی و رانندگی در 4شبانه روز نیم میلیون وسیله نقلیه فقط از جاده چالوس عازم شمال شدند که رکورد بزرگی محسوب می‎‌‎شد. اگرچه با استقرار 9تیم راهنمایی و رانندگی در جاده، حادثه‎‌‎ای رخ نداد، اما این پدیده در سال‎‌‎های بعد شدت بیشتری پیدا کرد و عریض‎‌‎تر کردن و یکطرفه‌کردن جاده هم نتوانست مشکل را حل کند.
از ابتدای سال‎‌‎های70 مشخص شده بود که دیگر اقدامات ناگهانی و بدون نظم نتیجه نخواهد داد و باید برای اداره امور چیزی به اسم «برنامه» وجود داشته باشد. برنامه اول توسعه که بلافاصله بعد از جنگ شروع شده بود در سال72 به پایان رسید و کسانی که به استفاده از دانش و تخصص عقیده داشتند به‎‌‎دنبال ارزیابی نتیجه و طراحی چشم‎‌‎انداز پیش رو بودند. در مقابل گروه دیگری همچنان روش‎‌‎های یک‌دهه قبل را تبلیغ می‎‌‎کردند و از به خطر افتادن موقعیت خود نگران شدند.
کوپن بنزین فراموش شده بود، اما مصرف بنزین که بلافاصله بعد از پایان جنگ به نوعی تعادل رسیده بود به‎‌‎دلیل مصرف این خودرو‎‌‎ها به‎‌‎شدت افزایش پیدا می‎‌‎کرد. وزارت صنایع سنگین در زمستان سال72 اعلام کرد که کارخانه‎‌‎های خودروسازی آماده تبدیل سامانه سوخت خودرو‎‌‎های بنزینی به گازی هستند. خودرو‎‌‎هایی که از نظر فنی امکان این تغییر را داشتند شامل پیکان، پژو405، مینی‎‌‎بوس و اتوبوس کارخانه ایران خودرو و رنو21 و وانت‌نیسان کارخانه سایپا بود. خودرو‎‌‎های سنگین مانند مینی‎‌‎بوس، اتوبوس و کامیون 4کارخانه دیگر هم می‎‌‎توانستند به سازندگان مراجعه و مخزن گاز را نصب کنند. البته در عمل مدتی طول کشید تا بعضی از این خودرو‎‌‎ها «دوگانه سوز» شوند.
جز خودرو‎‌‌‎ها، شهر هم در حال گازسوز شدن بود. در ابتدای سال مدیرعامل شرکت گاز اعلام کرد که براساس برنامه اول باید 200شهر کشور لوله‎‌‎کشی گاز شهری ‎‌‎شوند که عملیات در 150شهر شروع شده است. در سال72 مصرف گاز در کشور نزدیک به 100میلیون مترمکعب در روز بود که سالانه 22درصد بیشتر می‎‌‎شد (در سال1398 مصرف روزانه تا نزدیک 600میلیون مترمکعب در روز هم رسید). برای حفاری لوله‎‌‎های گاز و کابل‎‌‎کشی چند برابری شبکه تلفن از کارگران زیادی استفاده می‎‌‎شد که بخشی زیادی از آنها اتباع کشور افغانستان بودند، اما موضوع لزوم بازگشت مهاجران افغانستانی به این کشور نیز مطرح بود.
آخر دی‎‌‎ماه سال72 گروهی از کارشناسان که با حمایت شهرداری مشغول تحقیق درباره آلودگی هوای تهران بودند بیانیه‎‌‎ای درباره نقش خودرو‎‌‎ها و موتورسیکلت‎‌‎های فرسوده و معیوب منتشر کردند. در این بیانیه آمده است که در تهران روزانه 8میلیون لیتر بنزین و 2میلیون لیتر گازوئیل مصرف و حدود 5200تن مونواکسید کربن، 750تن هیدروکربن، 190تن ذرات معلق و 5تن سرب تولید می‎‌‎کنند (در سال1399 مصرف بنزین روزانه تهران به بیش از 10میلیون لیتر رسید که باید در این زمینه به قیمت و سهمیه‌بندی بنزین هم توجه کرد).
در ابتدای تابستان سال72 و یک سال بعد از اعتراضات شهری مشهد، گزارش هیأت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی در این زمینه منتشر شد. در این گزارش آمده است که در سال63 قطعات زمین‎‌‎ها انتهای بلوار طبرسی بدون رعایت مقررات شهرسازی تفکیک و با قولنامه‎‌‎های دستی به فروش رسیده بود و خریداران در آن ساختمان‎‌‎های مسکونی ایجاد کرده بودند. تا سال69  نیز از این کار جلوگیری نشده بود، اما از این تاریخ شهرداری تصمیم به جلوگیری از این کار غیرقانونی می‎‌‎گیرد و با مقاومت ساکنان روبه‎‌‎رو می‎‌‎شود.
در نیمه آذر سال72 شبکه سوم تلویزیون و شبکه رادیویی پیام شروع به‎‌‎کار کرد. رادیو پیام از این نظر اهمیت داشت که با مرکز کنترل ترافیک ارتباط داشت و به‎‌‎صورت مداوم محل راهبندان و مسیر‎‌‎های پرترافیک را اعلام می‎‌‎کرد. بقیه ارگان‎‌‎های شهری مانند آتش‎‌‎نشانی، راهنمایی و رانندگی، اتوبوسرانی نیز اطلاعاتی از رفت‎‌‎وآمد در شهر به این کانال رادیویی می‎‌‎دادند. رادیو پیام طرفدارانی پیدا کرد و صدای آن در تاکسی‎‌‎ها و خودرو‎‌‎هایی که دائما در شهر حرکت می‎‌‎کردند به گوش می‎‌‎رسید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید