• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 6 دی 1399
کد مطلب : 119816
+
-

ماهی زینتی

برای یک آکواریوم 30متری، 100میلیون سرمایه نیاز است. بعضی از آکواریوم‌هایی که ماهی تزئینی پرورش می‌دهند، تا 50میلیارد تومان هم قیمت دارند

ماهی زینتی

دیگر فقط موقع سال تحویل نیست که ماهی‌های قرمز سفره‌های هفت‌سین را زنده کنند، ماهی‌ها، چه قرمز و طلایی، چه هشت‌دم و شش دم و چه... عضو ثابت بعضی از خانه‌ها هستند اما پرورش ماهی‌‌های زینتی این‌قدر ارزان نیست که هر کسی که عشق این کار را داشت بتواند، به سمت این کار جذب شود.

هزینه‌ها و چالش‌های راه‌اندازی
 اگر بخواهی از پرورش ماهی‌های زینتی درآمدزایی کنی، باید سرمایه اولیه خوبی داشته باشی. فضاهایی که برای پرورش ماهی‌های تزئینی اختصاص دارد، متفاوت است و هرقدر این فضا بزرگ‌تر باشد، قیمت هم بالاتر می‌رود. مثلا برای یک آکواریوم 30متری، 100میلیون سرمایه نیاز است. بعضی از آکواریوم‌هایی که ماهی تزئینی پرورش می‌دهند، تا 50میلیارد تومان هم قیمت دارند. علاوه بر قیمت فضا، قیمت ماهی‌ها هم متفاوت است. ریسک این کار هم بالاست؛ چرا که به یکباره ماهی گران‌قیمت یک آکواریوم بدون اینکه دلیل مشخصی داشته باشد، می‌میرد. یکی از مشکلات اساسی کسانی که مزرعه ماهی‌های تزئینی دارند، این است که چند سال پیش ارز دولتی برای واردات ماهی‌های زینتی حذف شد. به همین دلیل قیمت واردات به یکباره بالا رفت. کمبود دارو هم از مسئله‌های اصلی صاحبان این کسب است. یک مشکل دیگر هم وجود دارد؛ تا چند سال قبل چند شرکت بودند که ماهی‌های زینتی وارد می‌کردند اما به یکباره همه شرکت‌ها حذف شدند و فقط یک شرکت واردات را به‌دست گرفت. همین یک شرکت هم تعیین‌کننده قیمت ماهی است. کسانی که به این کار مشغول هستند، می‌گویند با توجه به اینکه رقابت حذف شده و نظارتی روی قیمت‌گذاری و حتی واردات نیست، هر نوع ماهی‌ای با هر قیمتی فروخته می‌شود و این، کار پرورش‌دهندگان را سخت کرده است. یکی از نگرانی‌های صاحبان این شغل این است که بعضی از انواع ماهی‌ که تکثیر و فروش‌شان ممنوع است، به‌راحتی در سبد فروش قرار گرفته‌اند. این نوع ماهی برای انسان مضر هستند.

وضعیت مزارع فعال
 کسانی که می‌خواهند مزرعه پرورش ماهی زینتی داشته باشند، باید وقت، پول و عشق داشته باشند. بیشتری‌ها 2 گزینه اول را ندارند و عشق هم به‌تنهایی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. به همین دلیل تعداد واحدهای صنفی در این حوزه محدود است و به 1500واحد هم نمی‌رسد. پرورش ماهی‌های زینتی، تخصص هم می‌خواهد. کسانی در این کار موفق هستند که در زمینه شیلات یا حداقل در رشته دامپزشکی تحصیل کرده باشند. تا 10سال پیش تکثیر ماهی‌ها در ایران راحت نبود. اما بعداز اینکه فیلترهای سبک‌سازی شده و آب RO وارد ایران شد، این تکثیر امکان‌پذیر شد. خود خلیج‌فارس هم کلکسیون بی‌نظیری از گونه‌های مختلف ماهی‌های تزئینی دارد.

درآمدزایی و بازار
ماهی‌های تزئینی از شرق آسیا و کشورهایی نظیر تایوان، مالزی، فیلیپین و مالزی به ایران وارد می‌شود و به غرب آسیا می‌رود. در اصل ایران پلی بین شرق و غرب است. این ماهی‌ها هر چند بازار فروش داخلی دارند اما بازار اصلی در کشورهای همسایه است. عراق و ترکیه مشتری‌های خوبی هستند و اگر تحریم‌ها وجود نداشت، کشورهای شمالی هم می‌توانستند بازار فروش خوبی برای ماهی‌های ایران باشند. به همان اندازه که راه‌اندازی یک آکواریوم هزینه دارد، به همان اندازه هم درآمد دارد. مثلا همان آکواریوم 30مترمربعی که 100میلیون هزینه دارد، در سال می‌تواند 100درآمدزایی داشته باشد. البته در یکی‌دو سال اخیر این درآمدزایی کمتر شده و به 80میلیون تومان رسیده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید