• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 3 دی 1399
کد مطلب : 119618
+
-

سراسر حادثه

استعفای وزیر ارشاد، هراس از جان گرفتن اکران فیلم خارجی و اوج گرفتن سینماگران دهه60

سینما
سراسر حادثه


سعید مروتی 

از ابتدای سال71 مشخص بود که فشارهای وارد شده بر وزارت ارشاد، در نهایت به تغییر منجر خواهد شد. ‎‌‎ماه عسل جناح راست با دولت سازندگی به پایان رسیده بود و فشارها در نهایت سیدمحمد خاتمی را تسلیم کرد. سوم خرداد71 استعفای حجت‌الاسلام خاتمی تقدیم رئیس‎‌‎جمهور شد. استعفایی که ابتدا پذیرفته نشد تا اینکه در تیر‎‌‎ماه هاشمی هم به این نتیجه رسید که ادامه مسیر با خاتمی امکان‌پذیر نیست. از اواخر تیرماه، علی لاریجانی وزیر ارشاد شد. با اینکه سینمای ایران پس از 2فیلم جنجالی مخملباف تبدیل به سیبل جناح راست برای زدن وزارت ارشاد تبدیل شده بود، لاریجانی هیچ کدام از مدیران سینمایی را تغییر نداد. انوار و بهشتی همچنان بر مسند مدیریت باقی ماندند و کوشیدند خود را با تغییرات همسو کنند. حاصل یک دهه مدیریت متمرکز و هدفمند، فیلم‎‌‎هایی بود که در بهمن این سال یکی از بهترین ادوار فجر را رقم زد. چنان‎‌‎که در اکران71 هم با تمام مشکلات و نگرانی‎‌‎ها، می‎‌‎شد شاهد تعداد قابل توجهی فیلم شاخص بود. نکته جالب توجه ارتقای سطح فیلمسازان متعلق به جریان سینمای تجاری بود. سال71 بهترین فیلم‎‌‎های کامران قدکچیان، جهانگیر جهانگیری و مهدی صباغ‎‌‎زاده روی پرده آمد. «آواز تهران» قدکچیان مقدمه‎‌‎ای بر فیلم‎‌‎های اجتماعی جوان‌پسند بود که در ابتدای دهه70 به‎‌‎نظر می‎‌‎رسید قرار است، به جریانی مهم در سینمای ایران تبدیل شود. با «تبعیدی‌ها» جهانگیری سرانجام از درجه کیفی جیم فاصله گرفت و خود فیلم هم با انسجامی قابل تامل از حرفه‎‌‎ای‌گری سازنده‎‌‎اش خبر می‎‌‎داد. با «خانه خلوت» مهدی صباغ‎‌‎زاده کارگردان اکشن‎‌‎ها و ملودرام‎‌‎های پرفروش دهه 60، کوشید تا خاستگاه طبقاتی‎‌‎اش را در سینمای ایران تغییر دهد و ابزار این تغییر، فیلمنامه اصغر عبد‎‌‎اللهی، فیلمبرداری علیرضا زرین‌دست و شاید مهم‎‌‎تر از همه حضور عزت‎‌‎الله انتظامی بود. گرایش به گسترش مخاطبان در سینمایی که حمایت‎‌‎های دولتی در آن کمرنگ‎‌‎تر از گذشته شده بود، باعث شد سازنده «آن سوی آتش» بعد از کمدی «روز باشکوه»، فیلم «دو نیمه سیب» را بسازد. اقتباس کیانوش عیاری از «خواهران غریب»، بیش از آنکه شبیه داستان اریش کستنر باشد به یکی از فیلم‎‌‎های فارسی قدیمی (گل‌پری جون) نزدیک بود. دو نیمه سیب در تهران خوب می‎‌‎فروخت که از پرده پایین آمد و اکران شهرستان را هم از دست داد. در عوض کمدی سرحال تهمینه میلانی «دیگه چه خبر؟» روی پرده ماند و پرفروش‎‌‎ترین فیلم اکران تهران شد. در شهرستان‎‌‎ها اما، «گل‎‌‎ها و گلوله‎‌‎ها» ترک‌تازی می‎‌‎کرد. موفق‎‌‎ترین فیلم ناصر مهدی‌پور که با جمشید هاشم‌پور فصل تازه‎‌‎ای از اکشن‎‌‎های محبوب اکران شهرستان را رقم زد. آخرین فیلم به سرانجام رسیده علی حاتمی هم در این سال روی پرده آمد. «دلشدگان» اکران شد و در 2هفته اول با استقبالی فراتر از انتظار مواجه شد. منتقدان اما همان راه همیشگی‌شان را رفتند و همان نقدهای همیشگی را نوشتند و علی حاتمی را به تحجر، پوسیدن در گذشته و گرفتن کارت پستال‎‌‎های بدون بعد متهم کردند. هنوز چند سالی مانده بود تا حاتمی شاعر سینمای ملی لقب بگیرد. «نیاز» علیرضا داوودنژاد، سادگی و واقع گرایی مطلوب منتقدان و اخلاق‌گرایی مورد پسند جریان راست را به‎‌‎صورت توامان داشت. از فیلم برگزیده جشنواره دهم، سینماروها استقبال چندانی نکردند ولی نشریه‎‌‎ای نبود که فیلم داوودنژاد را نیاز سینمای ایران نداند.
«نرگس» شروعی تازه برای بنی‌اعتماد و راهی به سوی سینمای اجتماعی بود که نشان می‎‌‎داد سازنده‎‌‎اش شناخت دقیقی از طبقه فرودست دارد. چنان‎‌‎که تسلط فیلمنامه‌نویس همراهش (فریدون جیرانی) به سینمای اجتماعی دهه50، هم حلاوتی دیگر به نرگس داد. سال71 سینماروها روی پرده بزرگ سینما تکه‎‌‎هایی از «قیصر»، «رضا موتوری»، «گوزن‎‌‎ها»، «کندو»، «رگبار»، «گنج قارون» و... را دیدند. «ناصرالدین شاه اکتور سینما» بهترین فیلم محسن مخملباف، بیشتر انرژی‎‌‎اش را از فیلم‎‌‎های خاطره‌انگیز قبل از انقلاب می‎‌‎گرفت. «مسافران» هم بیضایی‌دوستان را گردهم آورد. فیلم مورد توجه بیضایی در جشنواره فجر که برنده چند سیمرغ شده بود، روی پرده آمد و نشریات با نقدها و نوشته‎‌‎های اغلب ستایش‌آمیز به استقبالش رفتند. در سالی که اکران فیلم اسکاری «رقصنده با گرگ‎‌‎ها» با جنجال‎‌‎هایی روبه‎‌‎رو شده بود و به نگرانی‎‌‎هایی برای بازگشت دوباره فیلم خارجی به‎‌‎عنوان رقیب فیلم ایرانی دامن زده بود، این فیلم رزمی «سایه شوگان» بود که بیشتر از فیلم اسکاری کوین کاستنر تماشاگر یافت. بهمن 71 یکی از آخرین پرده‎‌‎های شکوه جشنواره فجر، به نمایش درآمد. با «سارا»ی مهرجویی، «ردپای گرگ» کیمیایی، «از کرخه تا راین» حاتمی‌کیا، «هنرپیشه» مخملباف، «یک بار برای همیشه» الوند و «آبادانی‌‎‌‎ها»ی عیاری، جشنواره یازدهم بعدها به جشنواره جشنواره‎‌‎ها شهرت یافت. جشنواره‎‌‎ای که حکم پایان یک دوران را داشت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید