• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 3 دی 1399
کد مطلب : 119598
+
-

دوستانی در آسیای میانه

متوسط رشد اقتصادی کشور به 4درصد رسید

اقتصاد
دوستانی در آسیای میانه


علیرضا احمدی  

فروردین1371 که چهارمین سال اجرای برنامه پنج‌ساله اول توسعه بود، درحالی آغاز شد که تب‎‌‎وتاب برگزاری انتخابات مجلس ‎‌‎شورای اسلامی تمام توجه محافل خبری کشور را به‎‌‎ خود معطوف کرده بود و درنهایت هم جناح راست در انتخابات مجلس چهارم که در 21فروردین برگزار شد، توانست اکثریت کرسی‎‌‎های پارلمان را کسب کند.
بررسی آمارهای اقتصادی چهارمین سال دوره نخست دولت سازندگی نشان می‎‌‎دهد کشور از نظر رشد اقتصادی وضع مناسبی دارد و اجرای طرح‎‌‎های عمرانی و زیرساختی و همچنین توسعه روابط بین‎‌‎المللی توانسته تا حد مناسبی تنگناهای ارزی و ریالی کشور را رفع کند؛ در سال1371 متوسط رشد اقتصادی کشور به 4درصد رسید و متوسط رشد اقتصادی دوره میان سال‎‌‎های 1368 تا 1371 نیز 9.02درصد بود که نسبت به میانگین منطقه‎‌‎ای و نیز در سطح جهانی آمار قابل‎‌‎توجهی به‎‌‎حساب می‎‌‎آمد. همچنین در سال1371 بودجه کل ‎‌‎کشور با کسری مواجه نشد، استقبال از سرمایه‎‌‎گذاری در بخش‎‌‎های دولتی و خصوصی چشمگیر بود و تولید نفت به 4.5میلیون بشکه در روز رسید.
در سال1371 دستگاه دیپلماسی کشور نیز در راستای تحقق اهداف اقتصادی دولت تحرکات قابل‎‌‎توجهی داشت و اگرچه با ماجرای میکونوس و حاشیه‎‌‎های آن مواجه شد، اما سفرهای خارجی هاشمی‎‌‎رفسنجانی و حضور هیأت‎‌‎های دیپلماتیک درکشور که غالبا بخش مهمی از هیأت همراه آنان را مسئولان اقتصادی‎‌‎شان تشکیل می‎‌‎داد، دستاوردهای سیاسی و اقتصادی مهمی برای کشور به‎‌‎همراه داشت که آزادسازی اموال توقیف‌شده ایران در آمریکا ازسوی دیوان لاهه یکی از آنهاست. برهمین اساس دولت در اردیبهشت‎‌‎ماه با هدف توسعه روابط با کشورهای تازه استقلال‌یافته، به تفاهم مهمی با ترکمنستان رسید تا این کشور بتواند نفت و گاز خود را از طریق ایران صادر کند و برای «ایجاد راه ریلی» هم توافق شد. حضور در اجلاس عدم‎‌‎تعهد (که در اندونزی برگزار می‎‌‎شد) در شهریورماه و به‎‌‎دنبال آن سفر به پاکستان و چین و همچنین امضای تفاهمنامه‎‌‎هایی با رئیس‎‌‎جمهور گرجستان در تهران در بهمن‎‌‎ماه،از اقدام‎‌‎هایی بود که باهدف توسعه روابط خارجی کشور انجام شد. یکی از ویژگی‎‌‎های اقتصادی سال1371، گسترش فعالیت‎‌‎های عمرانی دولت است که هاشمی‎‌‎رفسنجانی در کتاب خاطرات سال1371 خود با عنوان «رونق سازندگی» اینچنین درباره آن توضیح می‎‌‎دهد: «... در سال1371، 41درصد از بودجه 54هزارمیلیارد ریالی کشور، بودجه عمرانی بود که چنین حجم بزرگی از ساخت‎‌‎وساز در کشور ‎‌‎سابقه نداشت. این بودجه بزرگ صرف ساختن کشور شد؛ کارخانه، راه، بندر، مدرسه، مزرعه، سدهای عظیم و نظایر آن در حال ساخت بود. کشور به یک کارگاه بزرگ سازندگی تبدیل شده بود که در هر گوشه آن پروژه‎‌‎ای درحال اجرا بود... . در سال1371پروژه‎‌‎های بزرگی در حال اجرا بود؛ ساخت کارخانه کاغذ اسکناس، ساخت نیروگاه‎‌‎ها، سدها، کارخانه‎‌‎های آلومینیوم، سیمان و نظایر آن، توسعه تولید و توزیع گاز و پالایشگاه و پتروشیمی، توسعه صنایع خودروسازی و واگن، توسعه صنایع نظامی و استفاده از صنایع دومنظوره، توسعه سردخانه‎‌‎ها و تصفیه‎‌‎خانه‎‌‎ها، توسعه صنایع کوچک، شهرک‎‌‎های صنعتی، مجتمع‎‌‎های صنعتی برای روستاها، تقویت صنایع هوایی و دریایی، کشتی‎‌‎سازی و همچنین توسعه صنایع نیمه‎‌‎هادی و مخابراتی و فضایی، ازجمله این پروژه‎‌‎ها بود.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید