• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 2 دی 1399
کد مطلب : 119502
+
-

نشانه‌های عجیب از احتمال حیات فرازمینی

مسئله دریافت سیگنالی ناشناخته توسط تجهیزات رصد زمینی بعد از چند روز هنوز نتوانسته است توسط دانشمندان حل شود

ستاره شناسان در گسترده‌ترین جست‌وجوی خود برای یافتن زندگی ناشناخته در فضا، در حال تحقیق روی انتشار موج رادیویی عجیبی هستند که به‌نظر می‌رسد از جهت ستاره کوتوله پروکسیما قنطورس، نزدیکترین ستاره به خورشید ساطع شده است.
به گزارش گاردین، پرتوی باریک امواج رادیویی طی 30ساعت مشاهده توسط تلسکوپ پارکز در استرالیا در آوریل و مه سال گذشته برداشت شد. تجزیه و تحلیل این پرتو مدتی در حال انجام بوده و دانشمندان هنوز عامل زمینی مانند تجهیزات زمینی یا ماهواره عبوری را شناسایی نکرده‌اند که این سیگنال را مربوط به آن بدانند.
برای ستاره شناسان در پروژه 100میلیون دلاری Breakthrough Listen معمولاً مشاهده انفجارهای عجیب امواج رادیویی با تلسکوپ پارکز یا رصدخانه بانک سبز در ویرجینیا غربی امکان‌پذیر است اما همه اینها تاکنون به دخالت های انسانی یا منابع طبیعی نسبت داده شده است.
آخرین سیگنال نیز احتمالا یک توضیح پیش پا افتاده دارد، اما جهت پرتوی باریک حدود 980مگاهرتزی و یک تغییر آشکار در فرکانس آن که گفته می‌شود با حرکت یک سیاره سازگار است   به ماهیت دلهره آور این سیاره افزوده است. دانشمندان اکنون مقاله‌ای در مورد پرتویی به نام BLC1 برای پروژه Breakthrough Listen که به جست‌وجوی شواهدی از زندگی در فضا می‌پردازد، در دست نگارش دارند.
به گفته فردی از انجمن نجوم که خواست نامش فاش نشود پرتویی که به‌نظر می‌رسد از جهت ستاره کوتوله پروکسیما قنطورس، با فاصله 4.2سال نوری از زمین ساطع شده است، از زمان مشاهده اولیه دیگر دیده نشده است.
سیگنال Wow یک سیگنال رادیویی باند باریک کوتاه‌مدت بود که در هنگام جست‌وجوی هوش فرازمینی یا ستی توسط رصدخانه رادیویی Big Ear در اوهایو در سال 1977گرفته شد. این سیگنال غیرمعمول که ستاره شناس معروف «جری اهمان» نام آن را Wow قرار داد در کنار داده‌ها، موجی از هیجان ایجاد کرد، هرچند اهمان آن زمان در مورد نتیجه‌گیری گسترده از داده‌های نیمه گسترده هشدار داده بود.
«لوئیس دارتنل» ستاره شناس و استاد ارتباطات علمی در دانشگاه وست مینستر می‌گوید: احتمال اینکه این یک سیگنال مصنوعی از طرف پروکسیما قنطورس باشد عجیب به‌نظر می‌رسد. ما مدتهاست که به‌دنبال زندگی ناشناخته‌ها در فضا هستیم و این ایده که ممکن است به‌زودی با آن روبه‌رو شویم، احتمالات را روی هم انباشته می‌کند. اگر در آنجا زندگی هوشمندانه‌ای وجود داشته باشد، مطمئنا در سراسر کهکشان گسترش یافته است. احتمال وقوع همسایگی دو تمدن در کل کهکشان در میان 400میلیارد ستاره، کاملا مرزهای عقلانیت را می‌شکافد.
پروکسیما b آنقدر به ستاره اصلی خود نزدیک است که مانند حالت‌ماه با زمین به یکدیگر قفل شده‌اند به‌طوری که یک طرف کاملا روز و طرف دیگر در تاریکی همیشگی است.
دارتنل می‌گوید: تصور زندگی در یک سیستم آب و هوایی پایدار و دریافت همه‌‌چیزهایی که برای تهیه آنها به باکتری‌های مقاوم نیاز است تا اشکال مختلف زندگی حیوانات هوشمند کار بسیار سختی است، که مطمئنا زندگی ناشناخته فضایی چنین نیست، در واقع دوست دارم که خلاف اینها ثابت شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید