• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
پنج شنبه 23 فروردین 1397
کد مطلب : 11941
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/8MEg
+
-

جدایی مدیران از شهرداری مغایر با اهداف نجفی است

موضع شورای شهر در قبال استعفای کارکنان شهرداری پس از جدایی شهردار و نحوه انتخاب شهردار جدید

شهر
جدایی مدیران از شهرداری مغایر با اهداف نجفی است

محمود مولایی|خبرنگار:

 با جدایی محمدعلی نجفی از شهرداری تهران، 2عضو بلندمرتبه این مجموعه نیز از سمت خود استعفا کردند تا برخی نگرانی‌ها در مورد مدیریت شهری به‌وجود بیاید. مرتضی الویری در نخستین جلسه رسمی شورای شهر تهران در سال97، هنگامی که نجفی در صحن شورا حضور داشت، از تبعات تغییرات در مدیریت شهری سخن گفته بود. رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه پیش‌بینی کرده بود که با رفتن نجفی، برخی معاونان او هم خواهند رفت. اکنون مهدی حجت، معاون مستعفی معماری و شهرسازی شهرداری در توجیه استعفای خود تأکید دارد: «من با نجفی به شهرداری آمدم و در تمام طول این سال‌ها با هم همکاری کردیم و ۳۷ سال است که این همکاری ادامه دارد. اگر گمان می‌کردم رفتن من خللی در روند کار شهرداری ایجاد می‌کند این استعفا را نمی‌دادم.» سیدرضا میرصادقی، مدیرعامل مستعفی سازمان نوسازی شهر تهران نیز درباره این تصمیم خود می‌گوید: «در این تغییر و تحول وظیفه خود دیدم از سمتم کنار بروم تا مدیریت جدید با دست باز فرد مورد نظر خود را منصوب کند.»

این در حالی است که حسینی‌مکارم، سرپرست شهرداری تهران در صحبت‌های نخست خود بعد از رسیدن به این سمت گفت که «تمام کسانی که در این دوره منصوب شدند، با شهرداری همکاری خواهند داشت.»  محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای شهر با انتقاد از استعفای 2 عضو شهرداری به همشهری می‌گوید: «من خیلی متوجه دلایل دوستانی که استعفا کردند نمی‌شوم. برای من سؤال است که چرا مدیرانی که دعوت شدند و تعهدی نسبت به شهرشان، به مدیریت شهری و شورا دارند، باید بروند. استعفا و ترک پست در موقعیتی که تنها 6‌ماه از حضورشان در شهرداری می‌گذرد و شهر نیاز بیشتری به آنها دارد، مناسب نیست. من فکر می‌کنم که اگر یک مقدار تعامل و تفکر پشت تصمیم‌گیری‌ها باشد، قطعا نباید چنین اتفاقاتی بیفتد. اگر نفرات دیگری بخواهند بروند، من فکر می‌‌کنم تعدادشان انگشت‌شمار خواهد بود.»

به‌نظر می‌رسد تصمیم به جدایی عده‌ای از اعضای نزدیک به نجفی سبب دلخوری اعضای شورای شهر شده است. محمد علیخانی، عضو شورای شهر نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان می‌دهد و به همشهری می‌گوید: «به‌طور کلی آنهایی که برای خدمت آمدند نباید در این شرایط استعفا می‌دادند و اگر برای فرد آمدند هم که خوش آمدند. این نظر من است، چون کسانی که برای خدمت می‌آیند، چنین تصمیمی نمی‌گیرند.»

حجت نظری، عضو شورای شهر نیز به ایسنا می‌گوید: «نجفی پس از استعفا و هنگام تشریح دلایل استعفای خود بارها تأکید داشت مسیری که در شهرداری تهران آغاز شده است، تغییر نخواهد کرد و حرکت مدیریت شهری بر همان مسیری که ریل‌گذاری شده است، ادامه خواهد داشت. بنابراین به‌نظرم طرح استعفای برخی از مدیران و معاونان کار قابل پذیرشی نیست.»

انتخاب شهردار جدید

 اکنون این پرسش مطرح است که آیا شورای شهر تهران برای انتخاب شهردار در اسرع وقت برنامه‌ای دارد؟ حق‌شناس تأکید می‌کند: «اصلا این موضوع نباید چندان مورد توجه قرار بگیرد. چون نخستین وظیفه شوراست که برای اداره امور شهر بتواند در نخستین فرصت یک شهردار توانمند با معیارهای حداکثری و با برنامه‌ای مشخص و منسجم را انتخاب کند. فکر نمی‌کنم هیچ تردیدی در مورد این قضیه وجود داشته باشد و اختلاف نظری میان 21عضو شورا نیز نخواهد بود.»

علیخانی نیز در تحلیلی حداقل زمان انتخاب شهردار را یک‌ماه می‌داند و عنوان می‌کند: «هر چه زودتر باید وضعیت مدیریت شهری مشخص شود. چون مدیریت شهری بسیار مهم است و تهران هر آن امکان دارد مشکلی برایش پیش بیاید. البته الان مدیر دارد و فردی که انتخاب شده تا زمان انتخاب شهردار امور مدیریت شهری را به‌عهده خواهد داشت اما طبیعتا مدیری که دائمی باشد و با تکلیف روشن کار کند، راحت‌تر خواهد بود. ما هم دوست داریم که هر چه سریع‌تر مشخص شود. البته این مراحلی دارد. آنهایی که داوطلب شهردار شدن هستند، باید برنامه بدهند، بعد ما اگر شهردار را تعیین کنیم، در مرحله دیگر باید از وزارت کشور استعلام صورت بگیرد و وزیر کشور حکم صادر کند. اینها زمان‌بر است و من فکر نمی‌کنم زودتر از یک‌ماه شهردار تعیین شود.»

البته پیش از آن و هم‌اکنون سمیع‌الله حسینی‌مکارم مدیریت شهری را به‌عهده دارد و در ابتدای فعالیت خود با حاشیه‌هایی روبه‌رو شده است. حسن خلیل‌آبادی، عضو شورای شهر در پاسخ به این سؤال که گفته شده نام حسینی‌مکارم در لیست افرادی بود که در زمان قالیباف املاک نجومی دریافت کرده‌اند و آیا در این رابطه از ایشان رفع اتهام شده‌است، به ایلنا می‌گوید: «مکارم را از زمانی که در آموزش و پرورش فعالیت داشتم، می‌شناسم، ایشان انسان پاکدستی است، زمانی که نجفی او را به‌عنوان معاون مالی پشتیبانی منصوب کرد، بر کرسی حساسی تکیه زد و اگر ایشان در مظان سوءاستفاده بود، توسط شهردار انتخاب نمی‌شد.» او با تأکید بر اینکه آقای مکارم ملکی بلاوجه از شهرداری نگرفته است، ادامه می‌دهد: «زمانی که ایشان در شهرداری بوده، مثل بسیاری از کارمندان درصد کمی تخفیف گرفته است و کسانی که پیگیر این مسئله بودند از پاسخ و مدارکی که وی ارائه کرد، قانع‌شدند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید