• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 23 فروردین 1397
کد مطلب : 11939
+
-

شهر در رسانه‌ها

2 گردنه پایتخت در‌گذار از «نجفی»

روزنامه «دنیای اقتصاد» در گزارشی نوشته که پارلمان محلی پایتخت در دوره‌گذار از نجفی، با 2گردنه اصلی مواجه خواهد بود؛ بنابر این گزارش، گردنه نخست انتخاب شهردار جدید برای شهر تهران است که به‌نظر می‌رسد با توجه به‌وجود چندین نشانه اختلاف‌نظر بر سر انتخاب گزینه‌های مطرح شده در محافل، می‌تواند این مرحله را به گردنه دشواری برای شورای شهر بدل کند. گردنه دومی که دنیای اقتصاد از آن یاد کرده است پیشبرد و اتمام برنامه‌های مهم شهری همچون تدوین برنامه پنج ساله سوم، بازنگری طرح تفصیلی، نوسازی بافت فرسوده، اجرای طرح ترافیک جدید و... است. به این معنا که در نبود سکاندار اصلی و قطعی شهرداری تهران ممکن است پیشبرد و اجرای به موقع برنامه‌های وعده داده شده را در هاله‌ای از ابهام فرو ‌ببرد. به‌ویژه آنکه خبر استعفای تعدادی از معاونان و مدیران شهرداری در حوزه‌های مهم شنیده شده است که به‌طور طبیعی می‌تواند عبور از این گردنه را دشوارتر کند.

ابهامات استعفای شهردار

روزنامه «شرق» در مطلبی با اشاره به پذیرش استعفای شهردار تهران توسط شورای شهر، نوشته که اقدام نجفی و شورای شهر، جریان اصلاحات را در مواجهه با پرسش‌های مخاطبانی قرار داده که از دلیل این استعفا به بهانه بیماری قانع نشدند و این ابهامات زمانی روند فزاینده به‌خود گرفت که دادستان کل کشور، حجت‌الاسلام منتظری، از نجفی خواست دوباره استعفا بدهد. هم نجفی دوباره استعفا داد و هم شورای شهر به این خواست، گردن نهاد. به نوشته شرق، اکنون پرسش این است که اصلاح‌طلبان در مواجهه با وضعیت جدیدی که مقابل آنان پدیدار شده، یعنی اراده‌ای که برخی تصمیمات اصلاح‌طلبانه را نمی‌پذیرد، چه واکنشی نشان خواهند داد و آیا قائل به بازنگری در روند اتخاذشده خواهند بود یا نه؟

امتناع شهردار از ارائه جزئیات گزارش به شورا

روزنامه «اعتماد» در گزارشی نوشته که شهردار مستعفی تهران، با وجود تذکرات متعدد اعضای شورای شهر، تا آخرین لحظه حضور خود در شهرداری حاضر نشد گزارش پرونده‌هایی که به دادستانی ارائه کرده است را به شورا بدهد. تعدادی از اعضای شورای شهر در گفت‌وگو با اعتماد از جزئیات گزارش شهرداری به دادستانی درباره تخلفات صورت گرفته در دوره‌های قبلی اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند؛ به گفته حسن رسولی، برخلاف اکثر همکارانم در شورا بر این باورم که لزومی هم ندارد که شهرداری بخواهد نسخه‌ای از این گزارش‌ها را به شورا بدهد، چرا که مرجع رسیدگی به آنها، قوه قضاییه است. الهام فخاری هم گفته که از آقای نجفی انتظار داشتیم حداقل رونوشتی از این گزارش را به اعضای شورا به‌عنوان ناظران مدیریت شهری ارائه دهد اما متأسفانه چنین نشد.

شورا، توان مقاومت در بازی‌های سیاسی را ندارد

سخنگوی حزب کارگزاران در گفت‌وگویی با روزنامه «قانون» درباره حواشی ایجاد شده حول استعفای نجفی گفته: «قانون کارکرد شورای شهر را مشخص کرده اما ساختار به‌گونه‌ای‌است که حوزه نفوذ شورا دارای ابعاد و مختصات مشخص است و در فضای ادبیات پیچیده قدرت یک حوزه اختیار اجرایی دارد و از منظر سیاسی توان مقاومت در بازی‌های سیاسی و ادبیات سخت آن را ندارد. در ادبیات سخت افراد سخت پوست می‌توانند ادبیات آن را فرا بگیرند. حسین مرعشی درباره شهردار مستعفی تهران گفت: «نجفی جزو نرم پوستان است و این نرم‌پوستی را در برابر سخت‌پوستی داده‌های قدرت، توان مقاومت نیست.» به گفته مرعشی، نباید از خیس شدن در آب هراس داشت، این خیسی در شرایط امروز ارزشمند است زیرا انسان را قابل مطالعه می‌کند!

به انتخاب مردم، مجال دهیم

ناهید خداکرمی از اعضای شورای شهر تهران در یادداشتی در روزنامه «آرمان» پیرامون حواشی استعفای شهردار تهران و فشارهای سیاسی صورت گرفته نوشته که «در کشور ما عده‌ای همواره می‌خواهند همه‌‌چیز را کنترل کنند و این باعث می‌شود مشکلات درحوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بیشتر شود و دائم درحال آزمون و خطا باشیم و این سیکل معیوب را طی کنیم. اجازه دهیم وقتی مردم تفکر و اندیشه‌ای را انتخاب می‌کنند، آن تفکر بتواند کار خود را انجام دهد. تلاش اعضای شورای شهر هم این است که بدون اینکه مقابله‌ای ایجاد شود و مردم نگران شوند، مسیر پیموده شده ادامه یابد. مصلحت مردم و مصلحت کشور مهم است و اگر بخواهیم امور را دچار اخلال کنیم، کشور دچار بحران می‌شود. این افراد باید اجازه دهند درایت، تعهد، خرد جمعی و عقلانیتی که مصالح عمومی کشور را درنظر دارد در هر حوزه‌ای کار خود را انجام دهد. بعد از قبول این استعفا، همان ویژگی‌هایی که باعث انتخاب ایشان شد همچنان اولویت شورا برای انتخاب شهردار بعدی است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید