• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 1 دی 1399
کد مطلب : 119346
+
-

چگونه همه با هم اشتباه می‌کنیم

از شرکت‎‌‎های مضاربه‎‌‎ای تا مؤسسات مالی و اعتباری

روانکاوی معاصر
چگونه همه با هم اشتباه می‌کنیم


جمال رهنمایی   

مدیرعامل شرکت مضاربه‎‌‎ای سحر و الیکا، نخستین کسی بود که از میان مدیران صدها شرکت مضاربه‎‌‎ای که در سال1369 تاسیس شده بودند به جرم فساد فی‌الارض و با حکم دادگاه انقلاب اعدام شد. «اسلام کردلر» شاگرد پیراهن‌دوزی بود که به‌درستی فهمیده بود فضای پس از جنگ فضای رونق و تورم است. دفتر 100متری او در طبقه چهارم یک ساختمان قدیمی در خیابان ولی‌عصر مملو از مردمی بود که با بسته‎‌‎های ریزو درشت اسکناس در راه‌پله ساختمان و خیابان ولی‌عصر صف کشیده بودند تا در ازای سود سالانه 48درصدی به شرکت سحر و الیکا پول نقد بدهند.
این کسب‌وکار با سرعت حیرت‌آوری رشد کرد و نقدینگی روانه بازار کالا و زمین و آپارتمان شد و ظرف مدت کوتاهی اثرش را در تورم چنددرصدی در کالا و مسکن نشان داد. شرکت‎‌‎های مضاربه‎‌‎ای تعطیل شدند و از محل فروش اموال آنها پول‎‌‎های مردم به آنان برگردانده شد. چند سال بعد آدم‎‌‎های اسم و رسم‌دار و پشتوانه‌دار همین کار را در قالب مؤسسات مالی و اعتباری دنبال کردند، با این تفاوت که ضررهای چند ده‌هزار میلیارد تومانی این مؤسسات از محل بودجه عمومی کشور پرداخت شد.
تمایل به کسب سود بیشتر در مقابل کار کمتر یا حتی بدون کار‌کردن، حکایتی قدیمی و تکراری بوده و در اغلب موارد شیوه کار، برانگیختن طمع ورزی آدمی است.
این واقعیت که رفتار ما اغلب سخت تحت‎‌‎تأثیر گروه‎‌‎هایی قرار می‎‌‎گیرد که به آنها تعلق داریم، اصلا جای تعجب ندارد. رابرت زایونک این پدیده رفتاری را در قالب نظریه سائق زایونک درباره آسان‎‌‎سازی‎‌‎ اجتماعی و حضور افراد به‎‌‎عنوان منبع انگیختگی توضیح داده است. تحقیقات فراوانی نظریه زایونک را تأیید کرده‎‌‎اند و وقتی آدم‎‌‎های زیادی یک کار را انجام بدهند بقیه آن را آسان‎‌‎تر تکرار می‎‌‎کنند و هرچه حضور افراد در یک موقعیت بیشتر باشد، ما با سرعت بیشتر و دقت کمتری به تکرار آن می‎‌‎پردازیم.
مشابه این پدیده‎‌‎ها در شرکت‎‌‎های هرمی، بلیت‎‌‎های بخت‌آزمایی، انواع قرعه‌کشی‎‌‎ها و سایت‎‌‎های شرط‌بندی همواره در حال تکرار است و ما با مشارکت در این بازی از پیش‌ باخته، همچنان در حال از دست‌ دادن سرمایه‎‌‎های خود هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید