تشنگی در زمستان
تهران در اوج بارش برف و باران، کمبود آب داشت
محمد سرابی
درست در سرمای زمستان و زمانی که جادههای اطراف را برف گرفته بود، پایتخت کمبود آب داشت. در نیمه دی1369 کمیته بحران آب تشکیل شد زیرا اگر مصرف تهرانیها همینطور ادامه پیدا میکرد تا اول اسفند آب تهران قطع میشد. ذخیره آب سدهای کرج و لتیان به نسبت زمستان قبل کمتر شده بود و سد کرج در بدترین شرایط خود بود. ارتفاع آب در این سد از سال قبل 10متر پایینتر آماده بود و پایینترین ارتفاع به نسبت 25سال گذشته محسوب میشد. در این زمان مصرف آب در تهران 17مترمکعب در ثانیه بود که 13مترمکعب آن از سدهای کرج و لتیان و بقیه از چاه تامین میشد (تابستان سال1399 مصرف آب تهران از 40مترمکعب بر ثانیه گذشت).
بهدلیل افزایش جمعیت و افزایش انشعابها که تا 10میلیون نفر را زیر پوشش برده بود دیگر این دو سد توان تامین آب را نداشتند و هر نوسان حتی در فصل بارش برف در جاده چالوس و پیست دیزین هم ممکن بود باعث قطع آب شود. راهحل مسئولان، حفر چاه و انتقال آب از سد لار و تکمیل سد طالقان بود. در بقیه کشور هم طرحهای بزرگ انتقال آب برای مصرف در شهرهای پرجمعیت اجرا میشد. در سال69 طرحهای آبرسانی اصفهان که جمعیت 4میلیون نفری منطقه بزرگی در اطراف مرکز استان را زیرپوشش قرار میداد پیشرفت کرده بود و گفته میشد برای 15سال آینده کافی است. حفر تونل کوهرنگ سوم که آب حوزه کارون به دره زایندهرود منتقل میکرد هم پیشنهاد شده بود. همینطور انتقال آب از رودخانه زایندهرود به شهر یزد برای تامین آب آشامیدنی شهر و و لولهکشی از سرشاخه دز به فریدونشهر و از کازرون به بوشهر. درحالیکه دائما در سیستان سیل به راه میافتاد، اطراف شهر زاهدان لولهکشی آب نداشت. پایتخت یک مشکل دیگر هم داشت. این همه آب که از دو سد بزرگ به شهر سرازیر میشد در نهایت به چاههای خانگی میریخت. در سال 69مشکل آلودگی آبهای زیرزمینی تهران و احتمال بالا آمدن سطح آب زیرزمینی، باعث شد که ضرورت ساخت شبکه فاضلاب و تاسیس شرکت فاضلاب مطرح شود. پروژههای ملی انتقال آب آشامیدنی آنقدر بزرگ بودند که برای تامین لولههای آنها باید کارخانههای لولهسازی ساخته میشدند.
کارخانههای صنعتی هم در این زمان تحرکاتی از خود نشان دادند و ایرانخودرو اعلام کرد پیکان و وانت متقاضیان 5سال قبل را بالاخره واگذار میکند. این کارخانه بهدنبال امتیاز خودروهای اروپایی مانند فیات ایتالیا بود و با فرانسه مذاکراتی برای نصب قوای محرکه پژو 405روی بدنه پیکان کرد (بعد از حدود 10سال، این تلاش به نتیجه برعکس رسید و موتور پیکان درون بدنه پژو نصب شد). در سفر وزیر صنایع فرانسه به تهران هم درباره ساخت خودرو مذاکره شد. واردات محدود خودرو و بعضی قطعات یدکی آزاد شده بود و شهرداری تلاش میکرد با تاسیس بازارهای همگانی خرید و فروش خودرو این کار را از انحصار بنگاههای خصوصی و بازارهای محلی خارج کند. نخستین بازار از این دست در پارکینگ بیهقی میدان آرژانتین طراحی شد.
ساخت مسکن در اطراف شهرهای بزرگ ادامه داشت. به گفته وزیر مسکن و شهرسازی در برنامه پنجساله قرار بود هر سال 100هزار مسکن ساخته شود. محل ساخت این خانهها واوان، اندیشه، هشتگرد، پرند، بومهن (تهران) سهند (تبریز) گل بهار (مشهد) بهارستان، مجلسی، فولادشهر، شاهینشهر (اصفهان) مهاجران (اراک) علوی (بندرعباس) و عالیشهر (بوشهر) بود. قسط اول برای هر متقاضی یک میلیون ریال بود و باید در 3ماه زمین به متقاضیان شخصی و تعاونیها واگذار میشد تا در آن خانهای با زیر بنای میانگین 100مترمربع بسازند. این همه ساختوساز کمبود مصالح ساختمانی بهوجود آورد و در نتیجه براساس مصوبه شورای اقتصاد به همه دارندگان پروانه ساختمانی تا سقف 100مترمربع، سهمیه مصالح ساختمانی تعلق گرفت. برای هر مترمربع ساختمان اسکلت فلزی 42کیلوگرم آهن، 75کیلوگرم سیمان و هر متر ساختمان بتنی 30کیلوگرم آهن و 125کیلوگرم سیمان و برای هر متر از دو نوع ساختمان، یک کیلوگرم گچ داده میشد. تعداد زیادی استثنا و سهمیه اضافی هم وجود داشت ولی باز هم خوب بود که حداقل آجر کوپنی نشد.