• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 1 دی 1399
کد مطلب : 119332
+
-

مرجع کتاب

آیت‎‌‎الله مرعشی نجفی همه زندگی‌اش را صرف حفظ میراث اسلامی کرد

چهره اول
مرجع کتاب


  سید محمد حسین محمدی     
 
«فواید سیدمهدی نجفی را خریدم به پول سه‎‌‎ماه نماز استیجاری. و من محزون، شهاب‎‌‎الدین حسینی مرعشی نجفی هستم. و این حروف را در حال گرسنگی می‎‌‎نویسم. یک روز و شب به‎‌‎دلیل نداری، چیزی نخورده‎‌‎ام. امیدوارم بتوانم به برکت اجدادم بر این سختی‎‌‎ها صبر نمایم. 1341مدرسه قوام- نجف اشرف». 
این چند خط، خلاصه‎‌‎ای است از تمام سال‎‌‎های جوانی مردی که تمام زندگی‎‌‎اش را در راه حفظ میراث مکتوب اسلامی خرج کرد. از روزی که دیده بود کسی به نیابت از سفارت انگلستان، نسخه‎‌‎های خطی را به بالاترین قیمت می‎‌‎خرد، قسم‎‌‎خورده بود که نگذارد میراث مکتوب اسلامی از دست مسلمانان خارج بشود. حالا و بعد از این همه‎‌‎ سال حاصل یک‎‌‎عمر تلاش او، گنجینه‎‌‎ای است بی‎‌‎نظیر؛ کتابخانه‎‌‎ای با چندصد هزار جلد کتاب که بسیاری از نسخه‎‌‎های خطی آن نظیر دیگری در جهان ندارند.
آیت‎‌‎الله مرعشی نجفی از شاگردان آقا ضیاء عراقی و شیخ عبدالکریم حائری بود و بعد از وفات آیت‎‌‎الله بروجردی به‎‌‎عنوان یکی از مراجع تراز اول شیعه معرفی شد. شهرت او ولی بیش از همه به‎‌‎دلیل رفتار مردمی و تلاش‎‌‎هایش برای حفظ نسخ خطی بود.
آیت‎‌‎الله مرعشی نجفی همچنین از دوستان امام خمینی(ره) به شمار می‎‌‎رفت و در بسیاری از فعالیت‎‌‎های سیاسی، امام خمینی او را تأیید کرده و با او همکاری می‎‌‎کرد. خانواده امام خمینی نیز ارادت بسیار زیادی به او داشتند. آیت‎‌‎الله مصطفی خمینی در نامه‎‌‎ای به آیت‎‌‎الله مرعشی نجفی چنین نوشته بود: «پدرمهربانم! مدتی است که نامه‎‌‎ای از جناب‎‌‎عالی نرسیده است. نگران هستم که نکند کسالتی برای شما حاصل‎‌‎ شده باشد.... آن صفا و صمیمیتی که بین شما و پدر من وجود دارد، اگر در دیگر اعلام نجف وجود داشت الان کار به اینجا نمی‎‌‎رسید». 
با پیروزی انقلاب اسلامی نیز این رابطه همچنان ادامه پیدا کرد؛ آیت‎‌‎الله مرعشی نجفی ازجمله مراجعی بود که در انتخابات و دیگر بزنگاه‌های سیاسی شرکت می‎‌‎کرد. در مقابل نیز مورد احترام امام خمینی و شخصیت‎‌‎های سیاسی کشور بود. امام خمینی در سال1367 دولت را موظف به گسترش کتابخانه ایشان کرد. آیت‎‌‎الله مرعشی نجفی 2‎‌‎ماه پس از مراسم کلنگ‎‌‎زنی ساختمان جدید کتابخانه، در سال1369 از دنیا رفت اما کتابخانه او و میراث ارزشمندی که از پیشینیان به نسل‎‌‎های بعد انتقال داده است همچنان پابرجاست و به‎‌‎عنوان سومین کتابخانه بزرگ اسلامی، همچون نگینی می‎‌‎درخشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید