• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 30 آذر 1399
کد مطلب : 119261
+
-

هشدار رئیس‌جمهور به تبعات مراسم یلدای مردم در ایام کرونا:

جمع نشویم تا کم نشویم


هشدارهای ۲هفته‌ای دولت برای پرهیز از دورهم‌نشینی‌های شب یلدای مردم با تذکر روز شنبه رئیس‌جمهور به اوج خود رسید. پس از حدود ۳ماه افزایش فوت‌شده‌های بیماری کرونا به بالای ۲۰۰نفر در روز، این رقم دوباره از روز جمعه به سرازیری زیر ۲۰۰نفر افتاد. دولت نگران است اجتماعات خانوادگی شب یلدای مردم دوباره تهدید اصلی بازگشت سیل بیماران به بیمارستان‌ها شود. رئیس‌جمهور در جلسه روز شنبه ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: خوشبختانه با اقدامات انجام‌شده در اجرای محدودیت‌ها و همکاری خوب مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی در روزهای پایانی ‌ماه آذر هیچ شهر قرمزی در سراسر کشور نداریم که این بسیار خوشحال‌کننده است و نتیجه همت و همکاری خوب مردم بوده است. البته اینکه امروز شهر قرمز نداریم به این معنی نیست که این وضعیت پایدار و دائمی است و بی‌اعتنایی و کم‌توجهی به مقررات بهداشتی قطعا ما را دوباره با مشکل مواجه خواهد کرد، لذا استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری به‌عنوان یک عمل معروف همچنان باید در دستور کار باشد و از برگزاری اجتماعات و دورهمی‌ها که در شرایط امروز جامعه به‌عنوان عمل منکر شناخته می‌شود، حتما باید پرهیز شود.

یلدا را متوقف کنید
براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی خطاب به مردم خواست «مراسم شب یلدا را که با روز پرستار مصادف است، برای حمایت از پرستاران عزیزمان، برای حمایت از سلامت همه مردم جامعه‌ مخصوصا آنهایی که بیشتر در خطر هستند، به‌خاطر حفظ و سلامتی همان بزرگان خانواده متوقف کنند، چون همین افراد مسن بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرند و ان‌شاء‌الله این دید و بازدیدها و دورهمی‌ها را متوقف کنند و از طریق تلفن و فضای مجازی بتوانند این مراسم را بدون حضور انجام دهند. همان جمله‌ای که در فضای مجازی این روزها شایع شده، جمله درستی است که جمع نشویم تا کم نشویم که واقعا این جمع‌شدن‌ها باعث می‌شود خدای ناکرده عزیزی را از دست بدهیم و برای ما تأسف دائمی به‌وجود بیاید.»
روحانی همچنین با اشاره به در پیش‌بودن ایام فاطمیه، افزود: شرایط ما به‌گونه‌ای است که همچنان کمک‌های مؤمنانه باید به افراد نیازمند افزایش یابد و مردم خیر می‌توانند با استفاده از ایام فاطمیه پیش‌رو نسبت به ارائه کمک‌های مؤمنانه خود اقدام کنند. براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا قرار شد مقررات و پروتکل‌های لازم برای برگزاری مراسم فاطمیه طراحی و پیش‌بینی شود.

اجتماعات منکر است
رئیس‌جمهور با انتقاد از اجتماعات در شرایط کرونا تأکید کرد: اجتماعات و دورهمی‌های ما منکر است. این هم مقدار زیادی عمل شده و مردم توجه کردند و می‌کنند و باز هم باید جا بیفتد که عدم‌فاصله‌گذاری، اجتماعات و دورهمی‌ها به‌عنوان منکر است. مخصوصا باید مراقبت کنیم از افراد سالمند و افراد آسیب‌پذیر و آنهایی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند و هرکس در خانواده خودش مواظب سالمندها و مواظب آنهایی باشد که بیماری زمینه‌ای دارند. دورهمی‌ها را تا پایان سال و سال آینده کنار بگذاریم ‌تا زمانی که به ما بگویند شرایط مناسب است.

خوشحال می‌شویم عصبانی شوند
او در نکته دیگری خطاب به مردم گفت: در اینجا این نکته را می‌خواهم خدمت مردم عزیز اضافه کنم مخصوصا آنهایی که علیه ایران خیلی تلاش کردند و یک‌بار دیگر این را بشنوند چون هر باری که می‌شنوند، عصبانی می‌شوند و من خیلی خوشحال می‌شوم وقتی دشمنان ما و دشمنان ملت ایران را می‌توانیم عصبانی کنیم و آن کاری که دولت امسال انجام داد، یعنی آب و برق و گاز مجانی برای اقشار محروم فراهم کرد که این جزو آرزوهای ما در طول 42سال گذشته بود. می‌توانیم بگوییم امروز برای افرادی که شرایط زندگی مناسبی ندارند و مقدار مصرف‌شان زیاد نیست، برق مجانی باشد؛ یعنی 30میلیون نفر در کشور که ان‌شاء‌الله از این ‌ماه از برق مجانی و همچنین حدود 30میلیون نفر از گاز مجانی استفاده خواهند کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید