• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
شنبه 29 آذر 1399
کد مطلب : 119158
+
-

با بهره‌برداری از ایستگاه‌های برج میلاد در عمق 55متری زمین و امیرکبیر در محدوده خیابان ۱۷‌شهریور، تعداد ایستگاه‌های متروی تهران به 128 رسید

افتتاح 2 ایستگاه مدرن مترو با تجهیزات ایرانی

گزارش
افتتاح 2 ایستگاه مدرن مترو با تجهیزات ایرانی

محمد سرابی- خبرنگار

برج میلاد با افتتاح ایستگاه مترو به شبکه حمل‌ونقل عمومی تهران وصل شد. این مراسم باحضور رئیس‌جمهور، وزیرکشور(به‌صورت ویدئو کنفرانس)، شهردار، استاندار، رئیس‌و اعضای شورای شهر تهران برگزار شد. پیش از این ساختمان و محوطه برج، بیمارستان، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان انتقال خون و... با وجود همه مراجعه‌کنندگان از خطوط تاکسی و اتوبوس دائم و پیوسته بی‌بهره بودند. حالا با افتتاح رسمی  ایستگاه‌های متروی برج میلاد و ایستگاه امیرکبیر به خطوط 6 و 7 مترو اضافه شدند تا نیاز ترددی شهروندان به مراکز اطرف برج میلاد و همچنین خیابان 17شهریور پاسخ مناسبی پیدا کند.
مراسم بهره‌برداری از این دو ایستگاه در روزی برگزار شد که شاخص آلودگی هوای تهران با وجود همه محدودیت‌های کرونا به بالای 140 رسیده بود. رئیس‌جمهور که از طریق ویدئو‌کنفرانس در آن شرکت داشت، گفت: «مسئله لایحه مدیریت شهری و همچنین اقداماتی که انجام گرفت، برای لایحه درآمد پایدار برای شهرداری‌ها و اینکه امروز بخشی از مالیات بر ارزش افزوده مستقیما در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌گیرد، اینها مبانی است که درآمدهای ثابت و پایدار برای شهرداری‌ها درست می‌کند. شهرداری‌ها در گذشته مخصوصا در کلانشهرها به‌ویژه در تهران فضا را می‌فروختند برای اینکه بتوانند شهر را اداره کنند. در یک محله‌ای که همه خانه‌ها مثلا سه‌طبقه یا چهار‌طبقه بود، یک‌دفعه یک برج بلند، بالا می‌رفت و در واقع حقوق مردم محله را می‌فروختند.»
حسن روحانی افزود: «کلانشهرها به‌ویژه شهری مثل تهران، اصفهان، مشهد، تبریز و شهرهای بزرگ باید به شهرک‌های اطراف پناه ببرند؛ یعنی نباید شهرها را اینقدر زیاد توسعه داد‌ و بلندمرتبه‌سازی کرد، در عوض باید در اطراف شهرها شهرک‌‌هایی ‌ایجاد کنیم که این شهرک‌ها با قطار حومه‌ای به شهر متصل شود. خیلی راحت ساکنان یک شهرک می‌توانند با قطار حومه‌ای ظرف 20دقیقه به تهران و محل کار خود برسند تا در فضای بهتر و بدون آلودگی زندگی کنند.»
وزیرکشور نیز در این مراسم درباره اقدامات دولت در حوزه حمل‌ونقل ریلی توضیح داد: در حوزه حمل‌ونقل ۱۷۹کیلومتر مسیر خطوط قطار شهری معادل ۵۴درصد کل خطوط درحال بهره‌برداری، در دولت یازدهم به شهرها اضافه شده است. همچنین ۱۱۹ایستگاه معادل ۵۳درصد ایستگاه‌های قطار شهری و ۶۹۱دستگاه واگن به ناوگان مترویی کشور اضافه شده است. عبدالرضا رحمانی فضلی بیان کرد: «یکی دیگر از موضوعاتی که درحال‌حاضر تعیین‌تکلیف شده، لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها‌ست. شهرداری‌ها همیشه نسبت به این‌موضوع گلایه‌مند بودند. این لایحه از فروش تراکم، ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز، ترافیک شهری و... جلوگیری می‌کند.»  او افزود: «در شهرداری‌ها نزدیک‌ به چهارو‌نیم‌برابر نیروی مورد نیاز، نیرو وجود دارد که در لایحه استخدامی کارکنان شهرداری‌ها، تعیین تکلیف و قانونمند شده است. همچنین در حوزه آسیب‌شناسی‌های مختلف شهری نیز اسناد مختلفی تصویب شده و درحال اجرا‌ست.»

تجهیزات ایرانی خط6
مراسم افتتاح در سالن اصلی ایستگاه میلاد و جایی که چلچراغ شیشه‌ای بزرگی از سقف آویخته است، برگزار شد و در آن شهردار و رئیس شورای شهر از لوح ایستگاه رونمایی کردند. شهردار تهران در سخنانی با یاد‌آوری مشکلات دوران تحریم و کرونا گفت: «هر‌چند که تحریم شرایط حادی را برای ما به‌وجود آورده، ولی متروی تهران در برخی قسمت‌ها از تحریم‌ها به‌عنوان فرصت استفاده کرد و هم‌اکنون بخش زیادی از تجهیزات خط6 مترو ایرانی است. شرایط کرونایی این وضعیت را حادتر کرد چنان‌که سازمان بهشت زهرا فشار زیادی را تحمل کرد. سفر‌های درون شهر نیز کاهش داشته است. ما روزانه حدود ۵میلیون سفر را مدیریت می‌کردیم درحالی‌که الان تعداد آنها کمتر شده است. مترو در هفته قبل روزانه حدود ۵۲۰هزار نفر را جابه‌جا کرد درحالی‌که ظرفیت آن ۲میلیون‌و۲۰۰هزار سفر است.»
پیروز حناچی گفت: «امروز با ریاست محترم جمهوری 2 ایستگاه از ایستگاه‌های اصلی خطوط 6 و 7 متروی تهران (امیرکبیر و برج میلاد) را افتتاح می‌کنیم و تا انتهای سال ۱۰ایستگاه دیگر هم افتتاح می‌شود. خطوط 6 و 7 تهران 2خط از خطوط اصلی تهران است؛ ما در دوره حاضر ساخت خط 10مترو را هم در دست اجرا داریم که از میدان کتابی به منطقه۲۲ خواهد رفت.»
او ادامه داد: «شهرداران با مشکل درآمد و هزینه مواجه هستند اما می‌توانم ادعا کنم در دوره جدید مدیریت شهری تهران انضباط حداکثری را در شهرسازی منطبق کردیم و پروانه‌ای خارج از طرح تفصیلی صادر نمی‌شود و پروانه دستی هم صادر نخواهد شد.» حناچی افزود: «اتوبوسرانی که بخش خصوصی در آن فعال است، با شرایط حاد روبه‌رو شده است. ما امیدواریم قول‌هایی که دولت داد، به نتیجه برسد و بازسازی واگن‌های نسل اول آغاز شود، زیرا به‌اندازه توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی از آلودگی کاسته می‌شود.»
او درباره اقدامات شهرداری برای زیبایی شهر گفت: «اکنون نمای تمام ساختمان‌هایی که ساخته می‌شود، باید به تصویب برسد. در قلمروی عمومی هم برای فضاهای واجد ارزش تاریخی ازجمله میدان امام خمینی و لاله‌زار برنامه داریم.»
حناچی در ادامه درباره تأثیر آلودگی هوا بر بیماران کرونایی گفت: «تحقیقات نشان می‌دهد که آلودگی هوا و شیوع حاد بیماری کرونا بر بیماران مبتلا تأثیر مستقیم دارد و افزایش ذرات معلق حال مبتلایان کرونا را بدتر می‌کند. نکته مهم‌‌تر دیگر این است که سوخت مازوت برای برخی صنایع در فصل زمستان تأثیر مستقیمی در افزایش آلاینده دارد و صنایعی که از سوخت مازوت استفاده می‌کنند، منجر به افزایش آلودگی هوا می‌شوند.» بر اساس این گزارش، مراجعان بیمارستان میلاد تا‌کنون از خطوط محدود تاکسی برای رسیدن به این محل استفاده می‌کردند اما از ابتدای دی‌ماه1399 امکان استفاده از شبکه مترو برای رسیدن به بیمارستان فراهم خواهد شد.

ایستگاه برج میلاد
اگر از میدان آرش در سمت شمالی برج میلاد و مجاور بزرگراه همت به سمت جنوب بروید، ورودی مترو را خواهید دید. ایستگاه برج میلاد در عمق ۵۵متری زمین و در مسیر خط۷ متروی تهران واقع شده است. 22 پله برقی و 6آسانسور دسترسی مسافران به سکو را فراهم می‌کند. یک ورودی آن در خیابان بین برج، دانشگاه و بیمارستان، یک ورودی در کنار سازه برج و یک ورودی هم در میدان آرش قرار دارد که ورودی اول آن در روز افتتاح مورد استفاده قرار گرفت. با توجه به جنس خاک بسیار سخت منطقه، عملیات حفاری با دشواری انجام شد. نزدیک 120هزار مترمکعب حفاری و 56هزار مترمکعب بتن‌ریزی برای این پروژه انجام شد. خط 7 متروی تهران از ورزشگاه جهان‌پهلوان تختی در جنوب شرق تهران آغاز می‌شود و پس از عبور از مناطق پر‌جمعیتی مانند بزرگراه شهید آیت‌الله محلاتی، خیابان مولوی، خیابان هلال احمر، خیابان قزوین، بزرگراه شهید نواب صفوی، خیابان آزادی، میدان توحید، برج و بیمارستان میلاد و میدان صنعت، به میدان بوستان در سعادت‌آباد ختم می‌شود.

ایستگاه امیرکبیر
با بهره‌برداری از ایستگاه امیر‌کبیر در خیابان ۱۷شهریور (پایین‌تر از میدان شهدا، جنب تونل زیرگذر امیرکبیر) دسترسی شهروندان و کسبه ساکن محدوده میدان خراسان و بازار امین‌حضور به شبکه مترو آسان می‌شود. بیست‌و‌یکمین ایستگاه خط۶ متروی تهران، دارای ۲ورودی مستقل است که ورودی شرقی آن واقع در جنب پارکینگ تونل امیرکبیر، در فاز نخست به بهره‌برداری رسید. ایستگاه امیرکبیر در عمق ۳۰متری زمین احداث شده و تجهیزات مختلفی همانند آسانسور، پله خروج اضطراری و ورودی مخصوص جهت تردد افراد کم‌توان در آن تدارک دیده شده است. از دیگر امکانات این ایستگاه می‌توان به 4آسانسور و ۱۰پله‌برقی که 8رشته پله از آنها نصب شده است، اشاره کرد. خط ۶ متروی تهران یک خط درون‌شهری به طول ۳۸کیلومتر (۱۰کیلومتر فعال) با ۳۱ایستگاه است که 5 ایستگاه این خط شامل دولت‌آباد، شهدا، امام‌حسین(ع)، بعثت و کیانشهر تاکنون افتتاح شده‌اند.

مصوباتی که اجرا نمی‌شوند
محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران


باید حمل‌ونقل عمومی در کلانشهرها را مثل کالاهای اساسی ببینیم؛ همانطور که اهمیت می‌دهیم مواد غذایی مردم در بازار با قیمت مناسب تامین شود. همه مصوبات دولت در حمل‌ونقل اجرایی نمی‌شود و اینها که امروز به نتیجه رسیده، نتیجه اتفاقات گذشته است و البته جای تشکر دارد. سیستم بوروکراتیک دولت درست عمل نمی‌کند؛ اگر تصمیمات اخیر هم مثل مصوبات قبلی باشد، چیزی گیر مردم نمی‌آید. ما مصوبات خیلی خوبی داریم. از تامین 2هزار واگن برای کلانشهرها مصوبه داشتیم درحالی‌که حتی یک واگن هم تامین نشده است. یا از آن ۱۹هزار اتوبوس که تصویب شده بود حتی یک اتوبوس تامین نشد.پاندمی کرونا نشان داد که حمل‌ونقل اهمیت ویژه‌ای دارد و این رفت‌وآمد با حمل‌ونقل عمومی باعث انتشار ویروس کرونا می‌شود و ما در این بحران چون امکانات کافی نداشتیم، صدمه زیادی خوردیم؛ درحالی‌که باید در گذشته واگن‌ها و اتوبوس‌ها را افزایش می‌دادیم تا در بزنگاه ضربه نخوریم.

گسترش حمل‌ونقل ریلی غرب استان
انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران

یکی از عوامل تأثیرگذار در کاهش آلایندگی‌ها، توسعه حمل‌ونقل ریلی و پاک است. اقداماتی در این زمینه توسط شهرداری تهران و شورای اسلامی شهر تهران درحال انجام است. برای سایر شهرهای استان تهران نیز اقداماتی نظیر بهره‌برداری از قطار حومه‌ای ورامین-قرچک-پیشوا انجام شده که تا پایان سال افتتاح خواهد شد. اقدامات ریلی برای شهر قدس، ملارد، پرند و رباط کریم در دستورکار قرار دارد و این موضوع در قالب تفاهمنامه‌ای میان شهرداری تهران، شورای اسلامی شهر تهران و وزارت راه و شهرسازی انجام خواهد شد. منابع مالی راه‌اندازی قطار حومه‌ای برای 4 شهر استان تهران از طریق تهاتر و اعتبار ردیف بودجه۱۴۰۰ خواهد بود. مطالعات این کار توسط راه‌آهن جمهوری اسلامی درحال انجام است و مقرر شده که شهرداری‌های موردنظر، زمین را دراختیار راه‌آهن قرار دهند. مطالعات نخست این کار انجام شده و دی۱۳۹۹ عملیات اجرایی توسط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران آغاز خواهد شد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید