• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
یکشنبه 23 آذر 1399
کد مطلب : 118585
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/82gB3
+
-

بخش خصوصی؛ مکمل بودجه استانی

مسئولان استانی هر سال سعی می‌کنند با ارائه طرح و برنامه‌های مختلف برای توسعه استان‌ها، بودجه بیشتری را به سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد دهند. این روزها هم که لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است، چانه‌زنی برای افزایش رقم اعتبار سال ۱۴۰۰ در هر استان ادامه دارد. با وجود این بسیاری از کارشناسان معتقدند توسعه و رونق کسب و کار با بودجه دولتی به تنهایی ممکن نیست و استان‌ها باید برنامه‌های جدی برای جذب سرمایه‌گذار و مشارکت بخش خصوصی داشته باشند.
«مهدی پازوکی» یکی از این اقتصاددانان است که چنین نظری دارد، اما‌ تأکید می‌کند در اغلب استان‌ها به جای حمایت از سرمایه‌گذاران موانعی برای آنها تراشیده می‌شود.
این استاد دانشگاه علامه طباطبایی یکی از مهم‌ترین مشکلات سرمایه‌گذاری در استان‌ها را مانع‌تراشی اداره‌های استانی‌ برای صدور مجوز می‌داند و به همشهری می‌گوید: «برای مثال فقط در یک نمونه یک سرمایه‌گذار قرار بود در یکی از استان‌ها نیروگاه برق تاسیس کند و با مانع‌تراشی اداره منابع طبیعی و فرمانداری و... روبه‌رو شد.»
او البته این مشکل‌ را مربوط به کل کشور می‌داند و توضیح می‌دهد: «سرمایه‌گذاری در کل کشور کاهش پیدا کرده است و به اعتقاد من ایجاد شفافیت اقتصادی برای جلوگیری از تخلف، رقابت سالم میان بنگاه‌های اقتصادی و حذف انحصار، مهم‌ترین کاری است که باید برای رونق سرمایه‌گذاری انجام شود.»
پازوکی در توضیح این نکات می‌گوید: «وقتی اقتصاد شفاف باشد و یک اتاق شیشه‌ای داشته باشیم با کوچک‌ترین تخلفی برخورد می‌شود و در نتیجه مسیر برای حضور سرمایه‌گذاران واقعی که به فکر افزایش تولید ملی و اشتغال‌زایی هستند، فراهم خواهد شد. همچنین در رقابت سالم میان بنگاه‌های اقتصادی، رانت خودبه‌خود حذف می‌شود و در بخش سوم با انحصارزدایی از شرکت‌های دولتی و به‌طور ویژه خصولتی‌ها، فعالیت آنهایی که هیچ نفعی برای اقتصاد ندارند هم محدود می‎شود. البته این کارها نه در استان‌ها بلکه در کل کشور و با هماهنگی 3 قوه به‌ویژه قوه قضاییه باید انجام شود.»
این اقتصاددان با اشاره به برآورد ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد دلاری سرمایه ایرانیان خارج از کشور تصریح می‌کند: «ایجاد فضای سرمایه‌گذاری و حمایت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی می‌تواند بخشی از این سرمایه را به استان‌ها بکشاند. حتی اگر 10درصد از این سرمایه هم وارد کشور شود، اقتصاد ایران شکوفا خواهد شد.»
او به‌طور خاص درباره توسعه و رونق کسب و کار در استان‌ها هم تأکید می‌کند که مسئولان استانی باید به جای مانع‌تراشی و بوروکراسی، حامی سرمایه‌گذاران باشند و کارها را برایشان تسهیل کنند وگرنه دولت با بودجه سالانه نهایتا بتواند پروژه‌های خود را پیش ببرد و نمی‌توان با بودجه دولتی به فکر شکوفایی اقتصاد استان‌ها بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید