• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 23 آذر 1399
کد مطلب : 118565
+
-

خارج از فوتبال خارج از ایران

عضویت ورزشکاران ایرانی در باشگاه‌های خارجی فقط در انحصار فوتبال نیست؛ در انحصار آقایان هم نیست

خارج از فوتبال خارج از ایران


 لیلی خرسند_روزنامه نگار

امسال لژیونرهای ورزش ایران کمتر از سال‌های قبل بوده‌اند. کرونا بعضی از ورزشکاران -به‌خصوص زنان ورزشکار- را مجبور کرد که در ایران بمانند و در یکی از تیم‌های داخلی بازی کنند. بعضی از بازیکنان رؤیای تیم‌های بزرگ را در سر داشتند و چند‌ماه قبل، از پیشنهادهای اروپایی می‌گفتند، اما حتی نتوانستند در تیم‌های سال قبلشان هم بمانند. شرایط قرنطینه و محدودیت‌های رفت‌وآمدی هم در این اتفاق بی‌تأثیر نبود.

فوتبال و فوتسال زنان؛ بهشت کویت
یاسمن فرمانی تنها لژیونر زن فوتبال ایران است. او همسر علی قلی‌زاده، فوتبالیست ایرانی است که در باشگاه شالروا بلژیک بازی می‌کند و به همین واسطه این فصل فرمانی هم با تیم شالروا قرارداد بست. فرمانی پیش از آنکه به بلژیک برود برای ملوان بازی می‌کرد. از جمع بازیکنان فوتسال هم تنها ورزشکار زنی که امسال لژیونر شده، نسیمه غلامی است. او این فصل با تیم الفتات کویت قرارداد بسته است. کویتی‌ها که سال آینده میزبان جام ملت‌های آسیا هستند، چند سالی است که روی فوتسال زنان سرمایه‌گذاری کرده‌اند و برای رشد فوتسال از بازیکنان و مربیان ایرانی کمک گرفته‌اند. آنها شهرزاد مظفر، سرمربی سابق تیم ملی ایران را هم به خدمت گرفته‌اند. هرچند عنوان مظفر، سرمربی تیم ملی است، ولی گفته می‌شود همه برنامه‌های فوتسال زنان کویت دست اوست. بازیکنانی که سابقه بازی در کویت را دارند می‌گویند چندبرابر دستمزدشان در ایران با باشگاه‌های کویتی قرارداد بسته بودند. به‌نظر می‌رسد مظفر و غلامی هم از نظر مالی در وضعیت خوبی باشند.

بسکتبال؛ حامد در چین می‌درخشد
حامد حدادی و بهنام یخچالی این فصل تنها لژیونرهای بسکتبال ایران هستند. حدادی در لیگ چین بازی می‌کند و یخچالی در لیگ آلمان. حامد که تجربه چند سال بازی در لیگ چین را دارد، این فصل بازیکن سیچوآن است. سیچوآن فصل2016 با حدادی قهرمان شد و امیدوار است این فصل هم این قهرمانی را تکرار کند. حدادی به‌‎خاطر شیوع کرونا و محدودیت در رفت‌‌وآمدها بازی‌های 4هفته اول را از دست داد، اما از وقتی به ترکیب تیم اضافه شده، نه‌تنها ستاره اصلی تیمش که از ستاره‌های لیگ بسکتبال چین شده است. حدادی تا قبل از اینکه لیگ بسکتبال چین به‌خاطر برگزاری مسابقات پنجره‌های انتخابی کاپ آسیا تعطیل شود 3بار برای تیمش تریپل‌دبل کرده بود، یعنی آمار تعداد گل، پاس گل و ریباندش در یک بازی به بالاتر از 10رسیده بود. حدادی در لیگ چین بعد از جمال فرانکلین -بازیکن سرشناس آمریکایی- دومین بازیکن برتر لیگ است و گفته می‌شود یکی از بازیکنانی است که بالاترین قیمت را در این لیگ دارد. سیچوآن هم‌اکنون در رده یازدهم جدول 20تیمی چین است، اما هواداران، این تیم را یکی از مدعیان قهرمانی می‌دانند. درخشش حامد حدادی در سی‌وپنج‌سالگی این امیدواری را به هواداران بسکتبال در ایران داده است که او در بازی‌های المپیک توکیو هم بتواند ستاره تیم‌ملی ایران باشد. یخچالی هم که فصل پیش در لیگ چین بازی می‌کرد این فصل به بوندس‌لیگا و تیم روستوک رفته است. او یکی از بازیکنان تأثیرگذار روستوک است. بهنام در یکی از بازی‌های اخیر تیمش که مقابل توبینگن برگزار شد، 34 امتیاز برای تیمش گرفت.

والیبال؛ ستاره‌ها بیرون از خانه
سعید معروف، آخرین بازیکن والیبال ایران بود که این فصل لژیونر شد. معروف، فصل پیش با تیم بایک‌موتورز چین قرارداد بست، اما بعد از اینکه کرونا در چین شیوع پیدا کرد، این کشور را ترک کرد و به محل زندگی‌اش در آمریکا رفت. منع به کارگیری بازیکنان خارجی در ماه‌های اول شیوع کرونا در چین، سبب شد معروف در آمریکا ماندگار شود. در فصل جدید هم آمریکایی‌ها حاضر نمی‌شدند برای او و دیگر بازیکنانی که می‌خواستند به چین بروند، ویزا صادر کنند. بالاخره ویزای معروف صادر و او 15آذر راهی چین شد. قرار بود معروف 20روز در چین قرنطینه شود و بعد تمریناتش را آغاز کند. با توجه به اینکه او ماه‌ها در هیچ مسابقه‌ای حاضر نشده بود، مسئولان فدراسیون والیبال ایران نگران وضعیت کاپیتان تیم‌ملی بودند. تیم‌ملی سال آینده باید در بازی‌های المپیک شرکت کند. دیگر ستاره‌های ایران هم خارج از خانه بازی می‌کنند. این فصل قرار نبود محمد موسوی لژیونر شود. سرعتی‌زن تیم‌ملی، امسال با ساپیا قرارداد بسته بود، اما بعد از آنکه باشگاه پیاچنزا در سری ‌آ ایتالیا به او پیشنهاد داد، قراردادش را فسخ کرد و راهی ایتالیا شد. موسوی فصل پیش برای نخستین‌بار لژیونر شد و در لهستان بازی کرد. میلاد عبادی‌پور یکی دیگر از ستاره‌های تیم ملی والیبال نیز برای تیم اسکرای لهستان بازی می‌کند. فرهاد قائمی بازیکن الریان قطر است. امیرحسین توخته هم برای تیم ACH اسلونی بازی می‌کند. امیرحسین اسفندیار و جواد کریمی امسال در بلژیک و برای تیم گرین‌یادر ماسیک بازی می‌کنند. بردیا سعادت هم با 17سال سن جوان‌ترین لژیونر والیبال ایران و بازیکن تیم نیش صربستان است. مائده برهانی تنها لژیونر والیبال زنان است که در لیگ ترکیه بازی می‌کند.

هندبال؛ لژیونرهای خاموش
شاید برایتان عجیب باشد، اما بعد از فوتبال، هندبال ایران بیشترین لژیونر را دارد. 10بازیکن این رشته در لیگ‌های آلمان، فرانسه، ترکیه، رومانی و اسپانیا بازی می‌کنند. سعید برخورداری در لیگ اسپانیا، ‌الله‌کرم استکی، شاهو نصرتی و محسن باباصفری در بوزائوی رومانی، سجاد استکی برای سیسون رن فرانسه، امین یوسفی‌نژاد در کالاراشی، سعید حیدری‌راد و علیرضا موسوی در دینامو بخارست رومانی، پویا نوروزی‌نژاد در تیم کوبرگ آلمان و محسن کریمیان در تیم آر کی بجیلوار کرواسی بازی می‌کنند. پینگ‌پنگ هم چند بازیکنان لژیونر دارد. نوشاد و نیما عالمیان در لیگ فرانسه، امیرحسین هدایتی در لیگ مجارستان و امیررضا عباسی در لیگ اتریش بازی می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید