ضمیمه؛ بوی باروت
روزنامه جنگیخوانی در دوره جنگ
محمد گرشاسبی
با وجود حضور پررنگ رسانه رادیو و محدودتر تلویزیون در انعکاس اخبار جنگ ایران و عراق بهعنوان طولانیترین جنگ قرن بیستم، مطبوعات از همان ابتدای شروع جنگ با اقبال چشمگیری مواجه بودند. 6روزنامه بزرگ سال1359 (کیهان، اطلاعات، جمهوری اسلامی، انقلاب اسلامی، میزان و بامداد) ایران را پیروز یک هفتهای نبرد 31شهریور میدانستند. آنها به همراه مجلات خبری اطلاعات هفتگی و جوانان امروز، در یکماه ابتدایی، جنگ را در قالب گزارش خبرنگاران اعزامی، نحوه مواجه شدن با وضعیت قرمز، آشنایی با جنگندهها و زندگی نیروهای مردمی اعزامی به خوزستان منعکس میکردند تا آن چند صباح جنگ هم بگذرد. اما با سقوط خرمشهر در 4آبان و احتمال سقوط آبادان و عیانشدن در پیش بودن جنگی طولانی، ژورنالیسم جنگ بهعنوان ژانر جدیدی از روزنامهنگاری شکل گرفت. در آن سوی کیوسک، روزنامهخوانهای حرفهای نیز چنین حسی داشتند. آنها میدانستند که باید در کنار گزارشهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و اندک مطالب ورزشی، بهصورت حرفهای مطالب جنگ تحمیلی را پیگیری کنند. این رابطه دوسویه صاحبان جراید را بر آن داشت تا هم چارچوبی برای انعکاس رویدادهای جنگ خلق کنند و هم در رقابت موسوم به «خبر خوری» از رقیبانشان عقب نمانند. گرچه در طول جنگ هشتساله روزنامههای دیگری مثل صبح آزادگان و رسالت در غیاب انقلاب اسلامی و میزان و بامداد به رقابت اضافه شدند، اما آنچه برای روزنامهخوانهای حرفهای همچنان داغ و جنجالی بود و تقابل مطبوعاتی دوره پهلوی را تداعی میکرد، رقابت کیهان و اطلاعات در روزنامهنگاری جنگ بود. این دو روزنامه سعی میکردند با بهترین تیترها، انتشار نسخههای فوقالعاده و چاپهای دوم و سوم، برگزیدن بهترین عکسها و نیز صفحات ثابت جنگ، روزنامهخوانها را جذب کنند. رقابت این دو روزنامه منجر به تشکیل صفهای طویلی مقابل دکههای فروش روزنامه میشد؛ صفهایی که گاهی ساعتی پیش از رسیدن خودروی روزنامه شکل میگرفت و مشتریان روزنامهها سکههای یک و دوتومانی را برای خرید روزنامه در دست نگه میداشتند. چهره ثابت هر عصر دکهها نیز بداقبالهایی بودند که روزنامه گیرشان نمیآمد و باید از روی دست دیگران، جنگ را پیگیری میکردند. روزنامهها البته به جبههها نیز ارسال میشد که در مقاطعی، بنا به مصالح رزمندگان به دستور امام(ره) از ارسال کیهان و رسالت به جبههها جلوگیری شد. در این میان ابتکار اطلاعات در انتشار«اطلاعات جبهه» و ارسال آن به جبهه مثالزدنی بود که بهصورت هفتگی به خطوط عملیاتی ارسال میشد.