• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 22 آذر 1399
کد مطلب : 118483
+
-

همشهری آینده سرمایه‌گذاری در بازار‌های سهام، طلا و ارز را بررسی می‌کند

رقابت دوشادوش سکه و بورس در کسب بازده

بازده سرمایه‌گذاری در بازار سهام و سکه هفته قبل به‌طور میانگین به 2.5درصد رسید

بازار
رقابت دوشادوش سکه و بورس در کسب بازده



بازده سرمایه‌گذاری در بازار سکه در هفته قبل از همه بازارها سبقت گرفت. با این حال بازده بورس هم به 2.5درصد نزدیک شد؛ یعنی همان محدوده بازده بازار سکه. در هفته‌های اخیر بازده سرمایه‌گذاری در بورس از سایر بازارها پیش ی گرفته بود. روند هفته گذشته برخلاف پیش‌بینی کارشناسانی اتفاق افتاد که معتقدند در ماه‌های باقی مانده از سال بخش بزرگ نقدینگی راهی بازار سرمایه خواهد شد. اشاره آنها به این نکته است که سیگنال‌های ورود نقدینگی به بازار سهام در 2هفته گذشته صادر شده است.
به گزارش همشهری، جریان سرمایه‌گذاری در بازارها مدام درحال تغییر است؛ به‌ویژه آنکه دولت هم چشم‌انداز روشنی برای تامین کسری بودجه‌اش ندارد و این کسری بودجه حتی می‌تواند با توجه به لایحه بودجه سال1400 تشدید شود. در چنین شرایطی سرمایه‌گذاران می‌بایست برای جابه جایی نقدینگی بین بازار‌ها در حالت آماده باشند؛ زیرا روند بازده هفتگی بازارها مدام در حال تغییر است و هر هفته یک بازار با رشد مواجه می‌شود.
برخی اطلاعات نشان می‌دهد ترکیب نقدینگی در سپرده‌های بانکی در حال تغییر است و سرعت انتقال نقدینگی از حساب‌های بلندمدت به کوتاه‌مدت افزایش یافته که نشان می‌دهد احتمالا با درنظر گرفتن میزان تورم، سرمایه‌گذاران به فکر افتاده‌اند تا از تورم در مقابل دارایی هایشان بیشتر محافظت کنند. مطابق آخرین گزارش‌های بانک مرکزی نرخ تورم نقطه به نقطه در شهریورماه به 35درصد رسیده که نشان می‌دهد سود سپرده‌های بلندمدت بانکی 20درصد کمتر از میزان تورم است و قادر به پوشش تورم نیست. حتی با فرض آنکه بانک مرکزی بتواند تورم سالانه را تا خرداد سال بعد در محدوده 22درصد حفظ کند باز هم با توجه به نرخ سود 15درصدی سپرده‌های مدت دار، سپرده گذاران سالانه 7درصد از ارزش سپرده‌هایشان را از دست می‌دهند. این نرخ بهره منفی که در اقتصاد ایران حاکم شده خود یکی از عوامل مهم چرخش نقدینگی بین بازار‌هاست و چون سرمایه‌گذاران و ازجمله مردم قصد دارنداز پس انداز هایشان که حاصل عمر و زحمت شبانه روزیشان است در مقابل تورم محافظت کنند، از بازارهای مختلف مانند طلا، ارز، بورس و مسکن به‌عنوان سپر تورمی استفاده می‌کنند.

نگاهی به بازارها از دوربین بازار پول
آنطور که مهدی کرامت‌فر پژوهشگر اقتصادی در مورد تغییر در ترکیب سپرده‌های بانکی تحلیل می‌کند:ترکیب سپرده‌ها در نیمه نخست سال تحولات قابل ملاحظه‌ای داشته است. نخستین تغییر محسوس در ترکیب سپرده‌های بانکی، خروج محسوس نقدینگی از سپرده‌های یکساله بوده؛ به شکلی که در نیمه اول سال۹۹، سپرده‌های جاری مجموعا ۵۰۰هزار میلیارد ریال (۱۳.۳درصد) کاهش یافته درحالی‌که در مدت مشابه سال گذشته، سپرده‌های یکساله بیشترین سهم را در افزایش سپرده‌های بانکی داشته‌اند.
مطابق این تحلیل به‌نظر می‌رسد تحولات فضای اقتصاد کلان، نااطمینانی و بی‌ثباتی‌های ایجاد شده در ماه‌های اخیر، رشد نرخ تورم و ایجاد فرصت‌های سفته‌بازی در انواع بازار دارایی‌ها و همچنین انبساط پولی در فروردین‌ماه (کاهش نرخ سود سپرده یکساله به محدوده ۱۵درصد)، عمده‌ترین علل کاهش تمایل به نگهداری سپرده‌های یکساله است.
به‌گفته این پژوهشگر اقتصادی افزایش اقبال سپرده‌گذاران به سپرده‌های کوتاه‌مدت و تداوم ورود پول به سپرده‌های جاری، از دیگر تغییرات سپرده‌های بانکی در نیمه اول سال است. در6ماه ابتدای سال ۶۰درصد از مجموع منابعی که به سپرده‌های بانکی وارد شده مربوط به سپرده‌های جاری و کوتاه‌مدت بوده و به این ترتیب سهم اینگونه سپرده‌ها به بیش از نیمی از کل سپرده‌ها رسیده است. این موضوع تا حد زیادی معلول افزایش فرصت‌های سفته‌بازانه در فضای اقتصاد است و می‌تواند موج‌های تورمی جدید ایجاد کند.
به گزارش همشهری، این آمارها نشان می‌دهد نقدینگی برای سرمایه‌گذاری در بازارها درحال آماده باش است و حتی احتمال دارد درصورت تداوم جابه جایی نقدینگی بین سپرده‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت فضای سرمایه‌گذاری در بازار‌های موازی دستخوش تغییر شود آنطور که از آمار‌ها پیداست احتمالا این تغییر به نفع بازار سرمایه رقم خواهد خورد. با این حال تازه‌ترین آمارها از جریان نقدینگی و نوسان بین بازار‌های موازی نشان می‌دهد هفته قبل سرمایه‌گذاری در بازار سکه و طلا رونق داشته است، اما بورس هم با وجود آنکه 3روز افت کرده همپای بازار طلا رشد کرده است، اما این موازنه احتمالا درهفته‌های بعد تغییر خواهد کرد.

مقایسه رشد بازار‌ها در هفته گذشته
آمار‌ها نشان می‌دهد هفته گذشته سرمایه‌گذارانی که سکه خریدند به‌دلیل رشد قیمت دلار بیش از سرمایه‌گذاران در سایر بازار‌ها سود کرده‌اند. قیمت سکه که تابعی از رشد قیمت دلار است همزمان با افزایش قیمت دلار با صعود مواجه می‌شود، اما اتفاق جدیدی که از ابتدای سال تاکنون افتاده، این است که میزان نوسان قیمت طلا بیش از رشد قیمت دلار است، به این معنا که میزان رشد قیمت سکه هر هفته بین یک تا 3درصد، بیش از رشد قیمت دلار است. هفته قبل هم این موضوع تکرار شد و با وجود آنکه قیمت هر دلار آمریکا کمتر از یک‌درصد رشد کرد قیمت هر سکه طرح جدید 2.5درصد و هر سکه طرح قدیم 2.7درصد افزایش یافت. این بالاترین میزان بازده هفتگی در بین بازار‌ها است؛ البته هفته قبل، قیمت دلار نوسان‌های زیادی را پشت سر گذاشت، اما در کانال 26هزار تومان تثبیت شد و در آخر هفته به 26هزار و100تومان در بازار آزاد رسید.
همگام با نوسان در این بازارها شاخص بورس هم روند صعودی را دنبال کرد و با وجود آنکه شاخص بورس در طول 3روز با نزول اندکی مواجه شد، اما در مجموع میزان رشد شاخص بورس هم اندازه رشد قیمت سکه بود و میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس جمعا به 2.4درصد رسید. با این حال مروری بر ارزش معاملات بازار سهام در 2هفته گذشته نشان می‌دهد که ارزش کل معاملات بازار سهام به طرز محسوسی افزایش یافته و این نشان می‌دهد که جهت نقدینگی به سمت بازار سهام نشانه رفته است. آمار‌ها نشان می‌دهد در 2هفته گذشته سرمایه‌گذاران 240هزار میلیارد تومان اوراق بهادار در بورس و فرابورس خریدند که این میزان معاملات، دو برابر معاملات در هفته‌هایی است که شاخص بورس در حال نزول بود و نشان می‌دهد احتمالا نقدینگی عزم خود را برای ورود به بورس جزم کرده است و شاید در هفته‌های بعد باید شاهد پیشی گرفتن بازده سرمایه‌گذاری در بورس نسبت به سایر بازار‌ها باشیم. ضمن اینکه هرگونه گشایش سیاسی می‌تواند منجر به رشد شاخص‌های بورس و افت قیمت ارز و به‌دنبال آن طلا شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید