• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 22 آذر 1399
کد مطلب : 118440
+
-

مبارزه با گدایی

برخورد با موتورسواران متخلف در برنامه مسئولان شهری قرار گرفت

همشهری
مبارزه با گدایی


محمد سرابی 

در نیمه سال‎‌‎های60 نتیجه امواج مهاجرت بی‎‌‎رویه به تهران کاملا بروز یافت. در یک روز اجرای طرح تکدی‌زدایی توسط پلیس 286مرد و 48زن جمع‎‌‎آوری شدند. مردان به اردوگاهی در قرچک ورامین و زنان به اردوگاه دیگری در کرج اعزام شدند. به گفته رئیس پلیس تهران قبل از تاسیس این اردوگاه‎‌‎ها پلیس متکدیان را جمع‎‌‎آوری اما بعد از اخذ تعهد آزاد می‎‌‎کرد. رئیس سازمان بهزیستی نیز در این‎‌‎باره اظهار کرده بود که درآمد بعضی گدایان در تهران هر ساعت 6هزار ریال و در بهشت‎‌‎زهرا روزانه 3هزار تومان است. این ارقام با توجه به درآمد متوسط آن سال‎‌‎ها خیلی زیاد به ‎‌‎نظر می‎‌‎آمد و از مردم خواسته می‎‌‎شد در صورت مشاهده گدایان با تلفن 129 به پلیس اطلاع دهند. شیوه مقابله با تکدی‎‌‎گری به شیوه برخورد با معتادان شباهت داشت با این تفاوت که در معضل اعتیاد، توطئه‎‌‎های خارجی مقصر مصرف مواد ‎‌‎مخدر در کشور معرفی می‎‌‎شدند اما درباره گدایی، چنین ادعایی مطرح نبود. در سال65 بنزین کوپنی که برای مدتی قطع شده بود دوباره برقرار شد. انواع وسایل نقلیه مانند موتور‎‌‎سیکلت، وانت سه‎‌‎چرخ، وانت‎‌‎بار، خودرو‎‌‎های آژانس‎‌‎ شهری، ‎‌‎کامیون، اتوبوس، مینی‎‌‎بوس بنزینی، تاکسی پلاک قرمز، تاکسی پلاک سفید کاپوت سبز (تهران) و... شامل دریافت کوپن‎‌‎های بنزین می‎‌‎شدند که دائما اعلام می‎‌‎شد.
تعداد موتورسیکلت‎‌‎ها در شهر زیاد می‌شد و مسئولان شهری بر برخورد با متخلفان تأکید می‎‌‎کردند. رئیس پلیس راهنمایی ورانندگی کشور تصریح کرده بود که موتورسواران توجهی به قوانین ندارند به همین دلیل در حال تدوین قوانین جدید هستیم تا موتور‎‌‎ها یک تا 6‎‌‎ماه توقیف شوند. عمده تخلفات موتورسیکلت‎‌‎ها جز ویراژ دادن و عبور از پیاده‎‌‎رو، شامل نداشتن کلاه ایمنی، گواهینامه و پلاک شهربانی می‎‌‎شد. در این سال موضوع الزام بستن کمربند ایمنی در جاده‎‌‎ها و شهر‎‌‎ها نیز به میان آمد. از آنجا که خیابان‎‌‎های تهران دیگر جای کافی برای عبور کامیون‎‌‎ها نداشت، ساعات منع تردد وسایل سنگین 6تا 9صبح و 11تا 2ظهر و 4تا 9شب تعیین شد. محدوده این ممنوعیت از شرق به بزرگراه اسب‌دوانی و افسریه (بسیج مستضعفین) از جنوب به امتداد خیابان‎‌‎های خاوران، مولوی، قزوین؛ از غرب به بزرگراه‎‌‎های شیخ فضل‎‌‎الله، سعیدی و جناح و از شمال به بزرگراه رسالت می‎‌‎رسید. در سال 65 حدود 3کیلومتر از 5کیلومتر خط ویژه اتوبوسرانی انقلاب - امام حسین افتتاح و حرکت اتوبوس‎‌‎ها در آن آغاز شد. همچنین دفاتر فروش بلیت اتوبوس تعاونی‎‌‎های هفده‌گانه کشور در خیابان فردوسی شروع به‎‌‎کار کردند تا شهروندان برای خرید بلیت به پایانه‎‌‎های جنوب و غرب و شرق مراجعه نکنند و از رفت و‎‌‎آمد‎‌‎های درون شهری کاسته شود.
ابتدای خرداد65 قانونی در مجلس به تصویب رسید تا برای ساختمان‎‌‎هایی که قبل از سال1363 ساخته شده‎‌‎اند و به‎‌‎دلیل موانع قانونی امکان صدور سند مالکیت برای آنها ممکن نیست، سند صادر شود. براساس این قانون یک قاضی و یک نفر از اعضای سازمان ثبت اسناد و املاک در اداره ثبت محلی به موضوع رسیدگی می‎‌‎کنند و پس از آن برای ملک و ساختمان مورد نظر سند مالکیت صادر می‎‌‎شود. به گفته وزیر مسکن و شهرسازی، سازمان زمین شهری تا این زمان 71میلیون مترمربع زمین به افراد حقیقی و حقوقی واگذار کرده و در مصوبات اخیر مقرر شده قطعات زمین تا 150متر به‎‌‎صورت مجانی به افراد محروم و فاقد زمین واگذار شود.
برای تامین آب و برق اهالی پایتخت همچنان مشکلات زیادی وجود داشت. سرجنگلداری کل استان تهران اعلام کرده بود که حوضه آبخیز سد لار به‎‌‎دلیل چرای بی‎‌‎رویه دام و آسیب پوشش گیاهی، دچار فرسایش خاک شده است و این کار می‎‌‎تواند مخزن سد لار را پر از خاک کند. از طرف دیگر فرسودگی نیرو‎‌‎گاه‎‌‎هایی که قادر به تولید برق به اندازه کافی نبودند باعث شد وزارت نیرو برای خاموش‎‌‎های گردشی 2ساعت و نیمه و حداکثر پنج‌ساعته در کشور برنامه‎‌‎ریزی کند. از 1200مگاوات برق موجود در شبکه 500مگاوات آن به تهران اختصاص داشت اما باز هم خاموشی‎‌‎های طولانی رخ می‎‌‎داد.
در آبان 65 دولت در جلسه هیأت وزیران تصمیم گرفت که انتخابات شورا‎‌‎ها در 55هزار حوزه روستایی و 500حوزه شهری در سال بعد برگزار شود. این کار 22سال بعد انجام شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید