مترو، آغازی در مه
پروژه بزرگ متروی تهران در میان تردیدها آغاز شد
ترمه هوشیار
19شهریور 1365 درحالیکه به نظر میرسید کمتر کسی راضی باشد، کار ساخت متروی تهران در چهارراه کالج بار دیگر از سر گرفته شد. اتفاقی که 4سال آینده بهخاطر کمبود منابع مالی آن قدر به کندی پیش رفت که بسیاری گمان بردند ساخت متروی تهران مانند برخی طرحهای دیگر به تاریخ خواهد پیوست. درست است که حالا 6جهت کلانشهر تهران را میشود با 7خط فعال مترو در شلوغترین ساعتهای ترافیکی در کمتر از یک ساعت طی کرد و راهآهن شهری دستاندرکار راه انداختن خطهای تازهای است، اما راه افتادن قطار شهری تهران یکی از پروژههایی بود که بسیاری در آغاز دهه70 گمان نمیکردند که به پایان خودش برسد. فکر راهاندازی قطار شهری در تهران با پیشزمینه قدیمی از سال50 و همزمان با شهرداری غلامرضا نیکپی آغاز شد. تهران یکی از 2شهر اول ایران بود که در دوره ناصرالدینشاه دارای قطار شهری شد. خط ماشین دودی که تهران را به حرم حضرت عبدالعظیم(ع) میرساند. بعد از آن هم راهاندازی تراموای اسبی که از توپخانه و لالهزار میگذشت. اما این دو سبک قطار شهری با آنچه مترو یا قطار شهری زیرزمینی میگفتند تفاوت داشت. مهمترین معضل شهر تهران در آستانه دهه 50ترافیک غیرقابل کنترلش بود ـ مشکلی که هنوز هم در این کلانشهر وجود دارد- سیستم حملونقل شهری پاسخگوی نیاز شهروندان شهری که هر روز به جمعیتش افزوده میشد نبود. تبلیغات گسترده برای خرید ماشین و رؤیای هر ایرانی یک پیکان، تعداد ماشینهای شهر را روزبهروز بیشتر میکرد. بنا به آمار رسمی تعداد وسایط نقلیه تهران در سال 44بالغ بر 118هزار و 347دستگاه بود. درحالیکه این آمار در سال52 به 554هزار و 617دستگاه رسیده بود. از سوی دیگر رعایت نکردن و ناآشنایی با اصول ترافیکی معضل بزرگتری بود که نمیشد آن را بهراحتی حل کرد. پس در سال50 ایده ساخت مترو در تهران، شبیه آنچه لندن و پاریس بود، مطرح شد. طرحی که به شرکت فرانسوی سازنده متروی پاریس سپرده شد. عملیات متروی تهران با 4خط اصلی به تصویب رسید. خط اول قرار بود از شهستان پهلوی (تپههای عباسآباد) به میدان شوش برود. خط دوم از شمال شهر به مرکز تهران و از آنجا به آریاشهر و خط سوم از شمال شهر به میدان شوش و راهآهن و خط چهار هم از خیابان فرحآباد (پیروزی) در شرق تهران به خیابان آزادی. با این برنامهریزی خط یک مترو از تپههای عباسآباد در سال53 کلنگ خورد و تا آذر سال59 اجرای 2300متر تونل و بخشی از سازه 3 ایستگاه حدفاصل بزرگراه شهید حقانی و خیابان شهید بهشتی ادامه یافت. اما در نهایت این طرح بهخاطر مخالفت بسیاری با غربی بودن مترو و البته کمبودهای مالی و آغاز تحریم ایران بهطور کامل تعطیل و بااعلام هیأت دولت بر ترک مهندسان خارجی در سال60 ساخت مترو از دستور کار خارج شد. اما در سال1364 آیتالله هاشمی رفسنجانی که در آن زمان ریاست مجلس را داشت با اشاره به مشکلات ترافیکی تهران از فواید راهاندازی مترو و سهم آن در کاهش بار ترافیکی سخن راند و تأکید کرد، تهران بدون مترو دچار مشکلات سنگین ترافیکی خواهد بود و این موضوع ارتباطی به افزایش مهاجرت ندارد. با این مقدمه مترو از سمت مجلس در دستور کار قرار گرفت و به دولت نیز اعلام شد. اما دولت تمایل چندانی برای پیگیری طرح مترو نداشت. با اصرار مجلس سرانجام در 18شهریور1365 کار ساخت و توسعه مترو در ساختمان قدیمی آغاز شد. هرچند کسانی که برای ساخت مترو وارد کار شدند با مشکلات زیادی روبهرو بودند.
اصغر ابراهیمی اصل، مدیرعامل وقت مترو در گفتوگویی در سال93 با همشهری گفته است: سال65 همه مخالف ساخت مترو بودند. حتی ساختمان شرکت به وزارت کشور تحویل داده و تبدیل به استانداری شده بود. هیچکس حتی یک اتاق نمیداد. کار از نمازخانه شروع شد. هیچ نقشهای در کار نبود تا اینکه در نمازخانه تعدادی نقشه پیدا شد. وقتی پیگیری کردیم که باقی نقشهها کجاست، مشخص شد که یک سبزیفروش نقشهها را خریده است. سپس با وجود یکماه تحقیق روی کاغذها، سبزیفروش پیدا شد و بدینترتیب 190کیلو نقشه در انبارش پیدا شد. در نهایت نیز در میان سالهای65تا 69 کار زیادی در مترو انجام نشد و طرح با کندی پیش میرفت. اما وقتی اکبر هاشمیرفسنجانی رئیسجمهور شد، کار ساخت مترو تسریع پیدا کرد و در نهایت 16اسفند 1377خورشیدی نخستین خط متروی تهران که بخش حومهای خطوط متروی کنونی است، افتتاح شد که تهران را به کرج متصل میکرد. یک سال بعد نیز خط یک مترو از محل ایستگاه حقانی در تپههای عباسآباد همزمان با افتتاح کتابخانه ملی شروع بهکار کرد. این خط که همان خط یک متروی تهران بود با طراحی جدید در ایستگاه پایانی به شهرری میرسید. بعد از چند سال این خط ادامه پیدا کرد و با رسیدن به میدان تجریش، شمال تهران را به جنوب آن متصل کرد. خط یک متروی تهران در 10سال اخیر در سمت جنوب از شهرری به سمت بهشت زهرا و از آنجا با قطار ویژه به فرودگاه امامخمینی میرسد. خط دوی متروی تهران نیز از دانشگاه علم صنعت در رسالت به میدان صادقیه رسید که به خط 5مترو که به سمت کرج میرود متصل میشد.