• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 18 آذر 1399
کد مطلب : 118162
+
-

افزایش سرمایه‌گذاری در سهام پتروشیمی و بانکداری

همزمان با آغاز رشد دوباره شاخص، حجم سرمایه گذاری در سهام پتروشیمی و صنعت بانکداری در بازار سهام افزایش یافته است

آمار‌ها نشان می‌دهد با افزایش قیمت محصولات پتروشیمی در سطح جهان تحت‌تأثیر بهبود چشم‌انداز رشد اقتصادی جهان و بهبود عملکرد صنعت بانکداری با اعمال سیاست‌های اصلاحی از سوی بانک مرکزی حجم سرمایه‌گذاری در سهام این 2گروه در بورس افزایش یافته و این 2صنعت به موتور محرک بازار سهام تبدیل شده‌اند. به‌گزارش همشهری، با آغاز دور تازه‌ای از رشد در بازار سهام از 20آبان ماه، توجه سهامداران به برخی از صنایع بیشتر شده است و این موضوع روی کلیت بازار سهام نیز تأثیر گذاشته و منجر به رشد شاخص‌های بورس شده است. تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد که افزایش قیمت مواد پایه در سطح جهان، رشد سودآوری شرکت‌ها و چشم‌انداز تورمی اقتصاد کشور ازجمله دلایل رشد شاخص‌های بورس است. با این حال برخی صنایع این روز‌ها تحت‌تأثیر عوامل بنیادی در کانون توجه سهامداران قرار گرفته‌اند و این موضوع روی کلیت بازار سهام تأثیر مثبت گذاشته است.

سرمایه‌گذاری در سهام پتروشیمی
تازه‌ترین آمار‌ها نشان می‌دهد از زمان آغاز رشد بازار سهام در 20آبان‌ماه تاکنون حجم سرمایه‌گذاری سهامداران در سهام شرکت‌های تولید‌کننده محصولات پتروشیمی افزایش یافته و تخمین زده می‌شود در این مدت بیش از 1500میلیارد تومان از نقدینگی سهامداران حقیقی صرف خرید سهام شرکت‌های این گروه شده باشد. اوج سرمایه‌گذاری سهامداران در شرکت‌های این گروه مربوط به هفته قبل بود که جمعا بیش از 600میلیارد تومان نقدینگی تازه از سوی سهامداران حقیقی وارد سهام شرکت‌های این گروه شد. این روند البته در هفته جاری دچار تغییرات و به‌دلیل ورود نقدینگی به صنایع دیگر، بخشی از نقدینگی از این گروه خارج شد. با این حال روند ورود پول‌های تازه به بورس نشان می‌دهد که بخش مهمی از نقدینگی از زمان آغاز رشد دوباره بورس از 20آبان در حال ورود به صنعت پتروشیمی است. این به این دلیل است که قیمت جهانی محصولات پتروشیمی در سطح جهان در حال افزایش است. انتخابات آمریکا و کشف واکسن کرونا امیدواری را نسبت به افزایش رشد اقتصادی در جهان بیشتر کرده و این موضوع می‌تواند حجم تقاضا و مصرف را در جهان افزایش دهد. به همین دلیل حجم تقاضا برای خرید محصولات پتروشیمی در جهان به‌ویژه در بازار‌های چین، هند و جنوب شرقی آسیا افزایش یافته و منجر به افزایش قیمت این محصولات شده است.
همچنین برخی خبر‌ها حاکی از آن است که بازار محصولات پتروشیمی ایران در ترکیه هم به‌عنوان یکی از بازار‌های مهم صادراتی ایران به‌ویژه در هفته گذشته با رونق مواجه شده و حجم فروش محصولات پتروشیمی ایران در ترکیه به‌ویژه فروش پلی اتیلن افزایش یافته است. شرکت‌های ایران در عین حال همگام با افزایش قیمت‌های جهانی قیمت فروش محصولاتشان را هم دربازار ترکیه افزایش داده‌اند.
به‌عنوان مثال حجم فروش محصولات پتروشیمی خلیج‌فارس، پتروشیمی بندر امام، پتروشیمی شازند و پتروشیمی جم هفته گذشته در ترکیه با افزایش مواجه شده و این شرکت‌ها گرید‌های مختلف پلی اتیلن و پی‌وی‌سی را با نرخ‌های بالاتری دربازار ترکیه فروخته‌اند.
همه اینها در حالی است که از سال98 رشد قیمت دلار نیمایی در کنار افزایش نرخ در بازارهای بین‌المللی به رشد قیمت‌های پایه در بورس‌کالا منجر شده است. در کنار آن با افزایش جذابیت خرید و رشد رقابت، شاهد افزایش قیمت محصولات پتروشیمی در بورس‌ کالا هستیم. این جریان تاکنون به رشد قیمت‌ها و افزایش شاخص قیمت پلیمرها منجر شده است. این موضوع چشم‌انداز افزایش نرخ سود شرکت‌های پتروشیمی را در آینده بیشتر کرده است.
اینها عواملی است که منجر شده سهام شرکت‌های پتروشیمی در ایران مورود توجه سهامداران قرار گیرد. البته این موضوع فقط مختص ایران نیست و آمار‌ها نشان می‌دهد که تقریبا سهام اغلب شرکت‌های تولید‌کننده محصولات پتروشیمی در بورس‌های جهان همگام با ایران افزایش یافته است. در واقع بعد از آغاز فرایند انتقال قدرت در کاخ سفید، و خبر‌هایی مبنی بر تولید سومین واکسن مؤثر بر ویروس کرونا، سهام شرکت‌های پتروشیمی در دنیا به‌ویژه در آسیا با افزایش مواجه شده‌اند. تحلیل‌گران بر این باورند که باتداوم چنین وضعی درآمد شرکت‌های تولید‌کننده محصولات پتروشیمی با افزایش مواجه خواهد شد.

بهره‌وری بانکداری
باوجود آنکه هفته قبل سهامداران حقیقی در حال فروش سهام بانک‌ها بودند این هفته اما وضعیت تغییر کرد. به‌ویژه در مبادلات دیروز حجم سرمایه‌گذاری سهامداران حقیقی در سهام بانک‌ها با رشد محسوسی مواجه شد. هفته قبل و در شرایطی که دست‌کم 600میلیارد تومان نقدینگی تازه از سوی سهامداران حقیقی وارد صنعت پتروشیمی شده بود میزان خروج نقدینگی سهامداران حقیقی از صنعت بانکداری به بیش از 800میلیارد تومان رسید. این شرایط اما با انتشار تحلیل‌های تازه از سوی برخی تحلیل‌گران بازار و انتشار گزارش‌های امیدوار‌کننده از این صنعت که نشان می‌دهد عملکرد بانک‌ها در حال بهبود است از هفته جاری دچار تغییراتی شد. این روند به‌ویژه در مبادلات روز گذشته به اوج خود رسید طوری که فقط در مبادلات دیروز بیش از 187میلیارد تومان از نقدینگی سهامداران حقیقی وارد این صنعت شد و ارزش کل معاملات این صنعت در یک روز به 3250میلیارد تومان رسید که نزدیک به 12درصد از کل معاملات انجام شده در بورس و فرابورس است.
تازه‌ترین آمار‌ها از وضعیت سودآوری صنعت بانکداری نشان می‌دهد که درآمد این گروه در بورس در یک سال گذشته با رشد زیادی مواجه شده و ارزش کل درآمد بانک‌هایی که سهامشان در فقط در بورس تهران مبادله می‌شود در 8ماهه امسال از مرز 6300میلیارد تومان فراتر رفته است. در عین حال گزارش‌های آماری بانک ملت که لیدر یا رهبر گروه بانکداری در بازار سهام تلقی می‌شود نشان می‌دهد که در ۸ماهه سال‌جاری این بانک 20هزارو831میلیارد تومان از تسهیلات اعطایی درآمد به‌دست آورده است درحالی‌که در مقابل 11هزار میلیارد تومان سود سپرده‌گذاری پرداخت کرده است این وضعیت منجر شده است که تراز عملیاتی این شرکت با 52درصد رشد به 9هزار 819میلیارد تومان برسد. همین رویه در بانک‌های دیگر نیزبا نسبت‌های مشابه تکرار شده و نشان می‌دهد که نسبت سپرده به تسهیلات در سایر بانک‌های ازجمله بانک‌های بزرگ به‌دلیل برنامه‌های اصلاحی بانک مرکزی در حال بهبود است. به‌زعم تحلیل‌گران این تغییرات در عملکرد صنعت بانکداری می‌تواند منجر به بهبود وضعیت سودآوری این صنعت که در طول چند سال گذشته زیان‌ده بوده‌اند شود.

نزول 43هزار میلیارد تومانی بازار سهام
در مبادلات روز گذشته با وجود رشد 19درصدی ارزش معاملات روزانه، شاخص کل بورس تهران افت کرد و بیش از 43هزار میلیارد تومان از ارزش بازار سهام کاسته شد. به گزارش همشهری، شاخص کل بورس تهران در مبادلات دیروز 10هزارو139واحد کاهش یافت و به یک‌میلیون‌و512هزار واحد رسید. با این میزان افت بیش از 43هزار میلیارد تومان از ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس کاسته شد. سهامداران دیروز درمجموع 27هزارو347میلیارد تومان اوراق بهادار خریدند که این مقدار در مقایسه با مبادلات روز یکشنبه 19درصد رشد نشان می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید