• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 18 آذر 1399
کد مطلب : 118152
+
-

فرستادگان اسد و علی‌اف در تهران

وزیرخارجه سوریه، نخستین سفر خود را به تهران انجام داد؛ وزیرخارجه آذربایجان هم بعد از بحران قره‌باغ فردا میهمان مقامات ایران است

گزارش
فرستادگان اسد و علی‌اف در تهران


 اسماعیل سلطنت پور ـ‌ خبرنگار


تهران در روزهایی که شیوع بحران کرونا رفت‌وآمد‌های دیپلماتیک در جهان را به حداقل رسانده میزبان وزیر خارجه سوریه بود؛ فردا نیز وزیر خارجه آذربایجان راهی تهران می‌شود؛ ایران نقش مهمی در حل و فصل مناقشه اخیر آذربایجان و ارمنستان درباره قره‌باغ داشت. دیروز فیصل مقداد که به تازگی و بعد از فوت ولید المعلم، وزیر خارجه قدیمی این کشور تصدی وزارت خارجه را عهده دار شده در نخستین سفر خارجی به ایران آمد.
مقداد در نخستین برنامه از سفر 2روزه‌اش در محل وزارت خارجه با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی دیدار کرد. سوریه قریب یک دهه است با بحران داخلی ناشی از اعتراضات مردمی اولیه و سپس فعالیت‌های تروریستی داعش همراه بوده و در این مدت ایران و روسیه به‌عنوان حامیان اصلی دولت سوریه در مقابله با گروه‌های تروریستی بوده‌اند.
فیصل مقداد هنگام ملاقات در تهران یک کارت پزشکی به سینه داشت که توجه عکاسان و حتی ظریف را به ‌خود جلب کرده بود؛ رایزنی درمورد آخرین تحولات دوجانبه، منطقه‌ای، بین‌المللی و موضوع تدوین قانون اساسی سوریه از مهم‌ترین محورهای دیدار این دیپلمات عالی رتبه سوری با مقامات تهران در جریان این سفر اعلام شده است.
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه دیروز در توییتی نوشت: تهران میزبان نخستین سفر خارجی وزیر خارجه جدید سوریه است. دستور کار: بررسی آخرین وضعیت بحران سوریه، روابط دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای.
او در ادامه نوشت: راه‌حل سیاسی، تنها گزینه ممکن برای پایان دادن به بحران جاری است. ایران در مسیر مبارزه با تروریسم، در کنار مردم و دولت ایستاده است.
خطیب‌زاده همچنین در نشست خبری‌اش که به‌صورت مجازی برگزار شد با اشاره به سفر وزیر خارجه سوریه به تهران گفت: این سفر به دعوت آقای ظریف انجام شده است و وزیر خارجه سوریه علاوه بر دیدار با همتای ایرانی خود با تعداد دیگری از مقامات کشورمان ازجمله حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان نیز دیدار و رایزنی می‌کند.
فیصل مقداد امروز هم قرار است با دریابان علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کند.
ایران به‌همراه روسیه و ترکیه از 4سال قبل سازوکاری را موسوم به روند آستانه ایجاد کردند که این سازوکار موفق شد به درگیری و خصومت در بخش‌های وسیعی از خاک سوریه پایان دهد و هم‌اکنون مذاکرات بر سر خروج تروریست‌ها از شهر ادلب و تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه در جریان است.
در دیدار محمد جواد ظریف و فیصل مقداد، مسائل مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین مبارزه مشترک علیه تروریسم مورد بررسی و گفت‌وگو قرار گرفت. دو طرف با اشاره به روابط گسترده و راهبردی بر اراده خود برای گسترش و تحکیم مناسبات تأکید و پیرامون توسعه روابط دوجانبه و چندجانبه اقتصادی تبادل نظر کردند. ظریف در ابتدای ملاقات یاد و خاطره مرحوم ولید معلم، وزیر امور خارجه فقید سوریه را گرامی داشت و ضمن تبریک به فیصل مقداد، آمادگی خود برای همکاری با وزیر خارجه جدید سوریه را ابراز داشت. وزیر خارجه کشورمان با تشریح شرایط و تحولات اخیر منطقه، ضرورت هوشیاری و همفکری میان ایران، سوریه و سایر کشورها را بیش از پیش ضروری دانست.

 مکث
وزیر خارجه آذربایجان در راه تهران


این هفته علاوه بر وزیر خارجه سوریه، سفر وزیر خارجه آذربایجان هم در دستور کار قرار دارد، جیهون بایرام اف در سفر روز چهارشنبه به تهران علاوه بر دیدار با ظریف با برخی مقامات دیگر ازجمله حسن روحانی رایزنی می‌کند. این نخستین سفر یک مقام آذربایجانی به ایران بعد از مناقشه قره‌باغ است. حسن روحانی رئیس‌جمهور در جریان بحران قره‌باغ مذاکراتی با الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان و همچنین نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان برای پایان دادن به بحران انجام داده بود. سخنگوی وزارت خارجه دیروز در پاسخ به سؤالی درباره سفر وزیر خارجه آذربایجان به تهران گفت: ما دیدگاه خود را در ارتباط با بحران قره‌باغ مطرح کرده‌ایم و تأکید داریم که باید این بحران به‌صورت دائمی حل‌وفصل شود. خطیب‌زاده با اشاره به برخی از نگرانی‌هایی که ایران در ارتباط با حضور جریان‌های تکفیری در نواحی مرزی کشور در پی تشدید بحران قره‌باغ وجود داشت، اظهار کرد: ما روابط بسیار خوبی با 2کشور آذربایجان و ارمنستان داریم. فکر می‌کنیم سفر وزیر خارجه آذربایجان به تهران همکاری‌های فی ما بین 2کشور را تسهیل می‌کند. ان شاءالله در آینده نزدیک  رفت‌وآمدهایی نیز با مقامات ارمنستان خواهیم داشت. سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ما از هرگونه حل و فصل این بحران در منطقه از طریق سیاسی حمایت می‌کنیم، گفت: برخی جریان‌های بدخواهانه در بیرون از منطقه هستند که همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه ما با کشورهای منطقه موجب ناخرسندی و عدم‌موفقیت آنها شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید