• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 17 آذر 1399
کد مطلب : 118021
+
-

خبرهای کوتاه/ انتقال 4تن لاشه پرندگان مبتلا به آنفلوآنزا از تالاب میقان

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی از انتقال 4تن لاشه پرندگان تلف‌شده به‌دلیل ابتلا به آنفلوآنزای فوق حاد از سطح تالاب میقان به‌وسیله بالگرد خبر داد و گفت: درپی بازدید استاندار از تالاب و هماهنگی‌های انجام‌شده با ستاد مدیریت بحران اقدامات لازم درخصوص انتقال لاشه‌های جمع‌آوری‌شده در مرکز تالاب که با حاشیه حدود ۵ کیلومتر فاصله دارد، به‌وسیله یک فروند بالگرد هلال احمر در کیسه‌های مخصوص، انجام شد. رضا میرزایی به ایسنا گفت: دفن بهداشتی به همراه آهک‌پاشی پرندگان تلف‌شده نیز انجام شده است. وی با اشاره به اینکه همه‌روزه علاوه بر جمع‌آوری و دفن بهداشتی لاشه‌ها، گشت، کنترل و پایش منطقه به‌صورت مشخص، منظم و مستمر در حال انجام است، تأکید کرد: جمع‌‌آوری و دفن بهداشتی لاشه پرندگان تلف‌شده در تالاب میقان تا پاکسازی کامل منطقه ادامه خواهد داشت.

  نگهداری از 34هزار اثر تاریخی با 200میلیارد تومان
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در واکنش به ریزش بخشی از پل تاریخی کرج، گفت: بارها گفته‌ام ولی کسی گوش نمی‌کند که بودجه ما بسیار اندک است و میراث فرهنگی با ۱۸۰ تا ۲۰۰میلیارد تومان ۳۴هزار ابنیه تاریخی را نگهداری می‌کند. علی‌اصغر مونسان در بازدید از پل تاریخی دختر در کرج که بخش‌هایی از آن چند روز پیش فرو‌ریخت، افزود: اینطور نیست که به بناهای تاریخی توجه نشده است. ۳۴هزار اثر ثبت ملی در کشور داریم که باید از آنها حفاظت شود. این ابنیه‌ها تاریخی هستند و از چند‌هزار سال تا چند‌صد سال قدمت دارند، بنابراین، این اتفاقات موضعی در همه‌جای دنیا پیش‌می‌آید.

  فرسایش سالانه 16تن خاک در هکتار
مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها گفت: هرسال ۱۶تن در هر هکتار فرسایش خاک در کشور رخ می‌دهد که تنها با اقدامات آبخیزداری می‌توان آن را مدیریت کرد. هوشنگ جزی با بیان اینکه امنیت غذایی در کشور منوط به کنترل فرسایش خاک است، به مهر گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که می‌تواند مسیر توسعه اقتصادی و امنیت غذایی و خودکفایی را با مشکل مواجه کند، فرسایش خاک و کاهش حاصلخیزی آن است. او افزود: آبخیزداری می‌تواند حجم فرسایش خاک را در هر هکتار به ۹تن کاهش دهد. به‌گفته مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، آب موضوع جدی و مهم کشور است. اما آب با روش‌های مختلف تهیه و استحصال، قابل تجدید است. درحالی‌که خاک از دست رفته به‌هیچ‌وجه قابل بازگشت نیست و جبران آن به سال‌ها اقدامات حفاظتی و کنترلی نیاز دارد. بنابراین حفاظت از خاک از حفاظت از آب مهم‌تر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید