• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 7 مهر 1400
کد مطلب : 141782
+
-

خبرهای کوتاه/نخستین گروه پرندگان مهاجر رسیدند

نخستین گروه از پرندگان مهاجر که همه ساله به ایران سفر می‌کنند به تالاب‌های مازندران رسیدند. دسته درناهای خاکستری مهاجر نیز در تایباد فرود آمدند. به گزارش ایرنا، نخستین گروه از ۲گونه از پرندگان مهاجر شامل خوتکاها و فلامینگوها به‌عنوان پیش‌قراولان وارد تالاب سرخرود و ازباران در مرکز و میانکاله در شرق مازندران شدند. پیش‌بینی می‌شود در پاییز و زمستان سال‌جاری ۱۲۰گونه پرنده در تالاب، آبگیر و آب‌بندان‌های مازندران فرود آیند. رئیس اداره حیات‌وحش حفاظت محیط‌زیست استان مازندران گفت: خوتکاها و فلامینگوها، نخستین گروه از پرندگانی وحشی طی ۲روز گذشته به مازندران رسیدند و از این پس به‌تدریج دیگر پرندگان هم در روزهای آینده در تالاب‌ها، آبگیرها و آب‌بندان‌های استان فرود خواهند آمد. کوروس ربیعی گفت: امسال تأخیری در زمان مهاجرت پرندگان به مازندران باتوجه به تغییر اقلیم و کاهش بارش‌ها مشاهده نشد. در خبری دیگر، نخستین دسته از درناهای خاکستری نیز در قالب مهاجرت زمستانی از مناطق سردسیر به نواحی گرمسیر به شهرستان مرزی تایباد در شرق خراسان رضوی رسیدند و یوسف اربابی، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست تایباد گفت: هر سال با آغاز کوچ درناهای خاکستری، افزون بر هزار قطعه از این نوع پرنده در عرصه‌های طبیعی این شهرستان فرود می‌آیند.

  طرح مدیریت جامع تالاب جازموریان تصویب شد
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کرمان از تصویب طرح مدیریت جامع تالاب جازموریان در نشست شورای برنامه‌ریزی این استان خبر داد. مرجان شاکری به ایرنا گفت: طرح مدیریت جامع تالاب جازموریان در استان های کرمان و سیستان بلوچستان برنامه‌ریزی شده است. وی افزود: طرح مدیریت یکپارچه حوزه آبریز تالاب جازموریان از سال ۱۳۹۵ با هدف استقرار رویکرد مدیریت زیست بومی در تالاب جازموریان در دستور کار سازمان محیط قرار گرفت. وی با بیان اینکه دبیرخانه طرح احیای تالاب جازموریان در استان کرمان است، افزود: فعالیت‌های بخش مرتبط با این استان انجام شده و منتظر مصوبه استان سیستان و بلوچستان هستیم تا اجرایی شود. شاکری، طرح مدیریت جامع تالاب جازموریان را شامل مطالعات زیست‌محیطی، مدیریت منابع آب، هواشناسی، ریزگردها، موضوعات معیشتی و اقتصادی منطقه و میراث فرهنگی عنوان کرد.

  آتش جنگل‌های کردکوی اطفا شد
وزارت دفاع به نقل از خلبان محمدمهدی نوری آل‌آقا، رئیس مرکز کنترل و پشتیبانی اطفای حریق هوایی وزارت دفاع و با اعلام پایان اطفای حریق جنگل‌های درازنو اعلام کرد: ۳فروند بالگرد اطفا طی 3روز در منطقه حضور داشتند و در روز اول و دوم 2فروند بالگرد عملیات موفق داشتند، ولی روز سوم با اضافه‌شدن یک بالگرد دیگر به‌دلیل وضعیت هوا و پایین‌بودن سقف ابر موفق به انجام ادامه عملیات نشدند. آل‌آقا گفت: آتش‌سوزی از ظهر روز پنجشنبه یکم مهرماه در منطقه «زرشک‌چال» ارتفاعات درازنو شهرستان کردکوی به وقوع پیوست و طی 3روز گسترش یافت.

این خبر را به اشتراک بگذارید