• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 17 آذر 1399
کد مطلب : 118009
+
-

همشهری احتمالات عبور نماگر بازارسهام از مرز تکنیکی یک‌میلیون‌و600هزار واحد را بررسی می‌کند

عبور شاخص بورس از مرز 1.5میلیون واحد

بورس
عبور شاخص بورس از مرز 1.5میلیون واحد

با رشد 156هزار میلیارد تومانی ارزش بازار سهام در مبادلات دیروز، منحنی شاخص کل بورس تهران توانست با قدرت از مرز روانی یک‌میلیون‌و500هزار واحد عبور کند. کارشناسانی که با همشهری گفت‌وگو کرده‌اند بر این باورند که باتوجه به حذف ریسک‌های اصلی بازار، روند صعودی بازار در روزهای آینده ادامه خواهد یافت.
به‌گزارش همشهری، روند رشد دوباره بازار سهام که از 20آبان آغاز شده موجب شده شاخص بورس 311هزار واحد رشد کند. در این دوره سهامداران به‌طور میانگین 25.7درصد سود کسب کرده‌اند در این مدت همچنین 1675هزار میلیارد تومان، معادل 67میلیارد دلار، به ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس اضافه شده و ارزش کل بازار سهام به مرز 290میلیارد دلار رسیده است.

افزایش ورود پول در سایه تردید
در این مدت همچنین 6هزار میلیارد تومان نقدینگی تازه وارد بازار سرمایه شده هرچند هنوز سرمایه‌گذاران حقیقی، نقدینگی خود را با احتیاط وارد چرخه معاملات سهام می‌کنند و سایه ترس و تردید بر فراز بازار سرمایه نمایان است. به‌نظر می‌رسد بخشی از این ترس ناشی از نزول سنگین شاخص بورس در مرداد‌ماه است که بیش از 40درصد از دارایی سهامداران را به‌طور میانگین از بین برد. البته بخشی دیگر ناشی از مبهم بودن عوامل سیاسی و اقتصادی ازجمله قیمت ارز و آینده روابط سیاسی ایران و آمریکاست. تحلیلگران تکنیکی بر این باورند که اگر شاخص بورس تهران بتواند از محدوده یک‌میلیون‌و600هزار واحد عبور کند احتمالا تا سقف قله قبلی یعنی 2میلیون‌و100هزار واحد حرکت خواهد کرد اما کارشناسانی که از زاویه بنیادی به بازار سهام نگاه می‌کنند بر این باورند که عواملی چون نرخ بهره، قیمت ارز و روابط سیاسی ایران و آمریکا که می‌تواند منجر به کاهش تحریم‌ها شود آینده بازار سهام را ترسیم می‌کند با این حال اغلب تحلیلگران بر این باورند که با توجه به جذاب‌تر شدن قیمت‌ها در بازار سهام فرصت‌های زیادی پیش روی سرمایه‌گذاران قرار گرفته و همین عامل می‌تواند موتور محرکی برای افزایش سرمایه‌گذاری و رشد شاخص‌های بورس باشد.

چشم‌انداز مثبت است
محمدرضا صادقی، یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با همشهری درپاسخ به این پرسش که آیا روند رو به رشد بازار سهام تداوم خواهد یافت، گفت: با قیمت‌های فعلی گزینه‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری در بورس وجود دارد؛ یعنی هم‌اکنون شرکت‌های ارزنده‌ای در بورس حضور دارند که سهامشان پتانسیل رشد دارد.
او به افزایش سود شرکت‌های بورس در آینده اشاره کرد و توضیح داد: اگر سود تحلیلی سال1400 خیلی از شرکت‌ها را در بورس محاسبه کنید متوجه می‌شوید که نسبت قیمت به درآمد بسیاری از شرکت‌ها در محدوده 4 تا 8مرتبه قرار گرفته و این موضوع نشان می‌دهد هم‌اکنون شرکت‌های ارزنده‌ای در بازار سهام حضور دارند که سهامشان قابلیت خرید دارد.
او با بیان اینکه سهامداران همچنین با توجه به افزایش سود شرکت‌های بورس می‌توانند علاوه بر افزایش قیمت، از تقسیم سود سالانه شرکت‌ها هم استفاده کنند تأکید کرد: چشم‌انداز حرکت بازار سرمایه در میان‌مدت و بلندمدت صعودی است؛ با این حال یک سری ابهام‌ها نیز در بازار وجود دارد که می‌تواند چالش‌های بازار سهام را اضافه کند.
صادقی تأکید کرد: یکی از ابهام‌هایی که بازار با آن مواجه است بحث آغاز فعالیت دولت جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا و گشایش‌های سیاسی است که می‌تواند در روابط ایران و آمریکا اتفاق بیفتد زیرا این موضوع می‌تواند به آزاد شدن منابع ارزی و پول‌های بلوکه شده ایران در سایر کشور‌ها منجر شود و روی بازار ارز و سهام تأثیر بگذارد.
صادقی توضیح داد: اگر پول‌های بلوکه شده ایران آزاد شود آن وقت بانک مرکزی به قدرتمند‌ترین بازیگر صحنه ارز تبدیل می‌شود و وضعیت قیمت‌گذاری در بازار ارز تغییر خواهد کرد.
او افزود: نقطه مبهم دیگری که بازار سرمایه با آن روبه‌روست بحث سیاست‌های بانک مرکزی درباره قیمت ارز است. هم‌اکنون سهامداران نمی‌دانند سیاست‌های بانک مرکزی در قبال بازار ارز چیست و آیا بانک مرکزی در تلاش است قیمت دلار در محدوده 25هزار تومان یا حتی بالاتر حفظ شود یا اینکه علاقه دارد قیمت هر دلار آمریکا تا محدوده 18هزار تومان نزول کند. به‌گفته او، هرکدام از این سناریوی‌ها آینده متفاوتی را برای بازار سهام رقم خواهد زد زیرا بازار سهام رابطه مثبتی با بازار ارز دارد و افزایش یا کاهش قیمت ارز می‌تواند شاخص‌های بازار سهام را با نوسان همراه کند.

فقدان اطلاعات در بازار
مصطفی صفاری یک کارشناس دیگر بازار سرمایه درباره چشم‌انداز پیش‌روی بازار سهام به همشهری گفت: در چند‌ماه گذشته برخی عوامل به نزول شاخص‌های بورس منجرشد. یکی از مهم‌ترین این عوامل بحث خلأ اطلاعات بود که کماکان هم ادامه دارد. او توضیح داد: اطلاعات کنونی بازار سهام اطلاعات گذشته نگر است درحالی‌که سهامداران در حال خرید آینده هستند و این موضوع بازار سهام را با چالش مواجه می‌کند. او ادامه داد: هم‌اکنون اطلاعات مربوط به سود آوری شرکت‌ها (EPS) مربوط به یک سال گذشته است درحالی‌که سهامداران در حال خرید آینده بورس هستند.
این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: البته هرچه به پایان سال نزدیک‌تر می‌شویم این خلأ اطلاعات کمتر می‌شود زیرا گزارش‌های فصلی 6 و 9‌ماه منتشر می‌شود و این اطلاعات نشان می‌دهد روند سود‌آوری شرکت‌های بورس تا چه میزان تغییر کرده است با این حال سازمان بورس باید هرچه سریع‌تر تکلیف خلأ اطلاعات را در بازار سرمایه مشخص کند. او افزود: سازمان بورس باید شرکت‌ها را تکلیف کند که گزارش عملکرد سود و زیان و گزارش‌های بودجه را در اختیار بازیگران و سهامداران قرار دهند تا اطلاعات در بازار سرمایه شفاف‌تر شود.
صفاری تأکید کرد: از دیگر عواملی که در طول چند‌ماه گذشته به افت شاخص‌های بورس منجر شد بحث افزایش نرخ بهره بود که مطابق تازه‌ترین اطلاعات نمودار نرخ بهره دوباره نزولی شده و این موضوع عملا منجر به حذف یک ریسک بزرگ از بازار سرمایه شد چرا که نرخ‌های بهره برای بازار سرمایه بسیار مهم است و عملا بازار پول و سرمایه به‌صورت 2کفه یک ترازو عمل می‌کنند. او اضافه کرد: نکته دیگری که به افت شاخص‌های بورس منجر شده بود بحث انتخابات آمریکا بود. درواقع بازار سهام نگران تداوم سیاست فشار حداکثری از سوی دونالد ترامپ بود اما اکنون که دوره او به پایان رسیده و یک ریسک دیگر از بازار حذف شده و سیگنال مثبتی برای بازار سهام تلقی می‌شود. او تأکید کرد: هم‌اکنون ریسک‌های موجود در بازار به‌شدت کاهش پیدا کرده و این خود محرکی برای تداوم صعود بازار سهام است.

   رشد 156هزار میلیارد تومانی بازار سهام
شاخص کل بورس تهران در مبادلات روز گذشته با 32هزارو429واحد افزایش معادل 2.18درصد افزایش یافت و به یک‌میلیون‌و523هزار واحد رسید. سهامداران دیروز در مجموع نزدیک به 23هزار میلیارد تومان اوراق بهادار در بورس و فرابورس دادوستد کردند که این میزان در مقایسه با معاملات روز شنبه 19.7درصد افزایش نشان می‌دهد. دیروز همچنین بیش از 156هزار میلیارد تومان به ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس اضافه شد و جمع کل ارزش بازار سهام به 7336هزار میلیارد تومان معادل 293میلیارد دلار رسید. ارزش کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز در مبادلات دیروز 1894میلیارد تومان افزایش یافت و جمع کل ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری به مرز 379هزار میلیارد تومان رسید.



ارزش کل بازار سهام از 20 آبان تاکنون، 1675هزار میلیارد تومان، معادل 67میلیارد دلار، افزایش یافته است. از 20 آبان به این‌سو، میانگین بازده سرمـایه‌گــذاری در بورس، از 25درصد فراتر رفته‌است
 

این خبر را به اشتراک بگذارید