• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 16 آذر 1399
کد مطلب : 117899
+
-

در حاشیه سیاست/ یک جریان اشتباه از ابتدای انقلاب

علیرضا زاکانی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در نشست مجازی بسیج دانشگاه صداوسیما که به‌مناسبت ۱۶آذر برگزار شد، گفته است: جریان نفوذ در قالب یک جریان اشتباه از ابتدای انقلاب وجود داشت و ۴۱سال ما داریم چوب آن را می‌خوریم و این جریان توانست اثرات خاص خودش را هم بگذارد. به‌گزارش خبرگزاری فارس، زاکانی یادآور شد: امروز وقتی شما دقت می‌کنید می‌بینید دوگانه‌هایی هست. این دوگانه‌ها در کشور شرایطی را ایجاد کرده که شما دیگر با یک جریان سیاسی مواجه نیستید. دقت کنید که کلاه سر من و شما نگذارند. وی تأکید کرد: دانشجو به‌عنوان عنصر فعالی که بناست نفی نظام سلطه را بکند، باید دقت کند که امروز در صحنه عمل با یک جریان قدرت و ثروت مواجه است که برای کسب قدرت و برای کسب ثروت هر بهایی را به جامعه و مردم تحمیل می‌کند و مصالح انقلاب و منافع ملی را زیر پایش می‌گذارد. او گفته است: پشت این جریان قدرت و ثروت که سرپنجه‌های نفوذ هستند، جریان‌های حامی و جریان‌های اطلاعاتی وجود دارند.

  انتقاد از افزایش تعداد رشته‌های حوزه علمیه
حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین رسول جعفریان، استاد گروه تاریخ دانشگاه تهران و رئیس کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران، در حساب توییتری خود نوشت: «مهدی رستم‌نژاد، معاون آموزش حوزه، گفته است قبلا 50رشته تحصیلی در قم وجود داشت، اکنون 400رشته علمی در حوزه تصویب شده و در حال نوشتن سرفصل برای آن هستند. این توسعه علمی، براساس کدام مبانی صورت می‌گیرد و علم چه سرنوشتی در مملکت ما خواهد داشت؟ کاش فهرست آنها را هم منتشر می‌کردند.» به‌گزارش جماران، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم‌نژاد، معاون آموزش حوزه اخیرا به ایکنا گفته بود: «پیش‌تر ۵۰رشته برای حوزه اختصاص یافته بود؛ به همین دلیل درختواره رشته‌های دانشی با مشارکت بیش از ۵۰۰ استاد در ۱۶حوزه دانشی تهیه و کار آن تمام‌شده است. این درختواره نقشه دانشی علوم اسلامی حوزه است. پیش از این درختواره کمتر از ۵۰رشته و گرایش دست حوزه بود. هم‌اکنون ۴۰۰رشته به تصویب رسیده است.»

  رئیس‌جمهور آینده پشتوانه ندارد
سعید حجاریان، تئوریسین جریان اصلاحات در یادداشتی در وب‌سایت مشق‌نو با اشاره به پشتوانه روسای جمهور قبلی کشور نوشته است: سال۱۴۰۰ هر آنکه به صحنه بیاید و جانشین روحانی شود از مزیت‌های نسبی اعم از حمایت رهبری (دولت آیت‌الله خامنه‌ای)، تیم سازندگی (دولت آیت‌الله هاشمی)، گفتمان (دولت آقای خاتمی)، ثروت بادآورده (دولت آقای احمدی‌نژاد) و تیم مذاکره‌کننده (دولت آقای روحانی) بی‌بهره است؛ بنابراین مطمئنا با نیرویی ضعیف‌تر از تمامی رؤسای جمهور مواجه خواهیم بود. وی نوشته است: رؤسای جمهور قبل همگی متعلق به نسل اول انقلاب بوده‌اند، اما رئیس‌جمهور آینده احتمالا از میان جوان‌ترها خواهد بود؛ فردی که انقلاب را ندیده و فاقد تجربه و تیم و سرمایه است. این رئیس‌جمهور، همچون مجلس انقلابی فعلی گام برخواهد داشت؛ چنان‌که اکنون شاهد هستیم، گرایش شدیدی وجود دارد که مجلس انقلابی کم‌وبیش تعطیل بماند و امور با جلسات چندنفره یا غیرعلنی رتق‌و ‌فتق شود؛  چون به محض آنکه پیچ رادیو باز و نطق مجلسی‌ها بلند می‌شود، سیلی از خطا و درشت‌گویی سرازیر می‌شود؛ تا آنجا که حتی رئیس‌ مجلس، جلسات را با «تلاوتی چند از کلام‌الله مجید» آغاز می‌کند و واژه «آیات» را نادیده می‌گیرد! حجاریان نوشت: گذشته از آن، سابقه افرادی هم که در مظان رئیس‌جمهوری هستند، چندان درخشان نیست... غرض آنکه، کسی که می‌خواهد رئیس‌جمهور شود با چه اندوخته‌ای می‌خواهد سر کار بیاید؟ نه گفتمان، نه حزب، نه گروه تکنوکرات-بوروکرات و نه پشتوانه مردمی.

این خبر را به اشتراک بگذارید