• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
چهار شنبه 12 آذر 1399
کد مطلب : 117587
+
-

تب تورم اجاره از 47درصد گذشت

آمارهای رسمی از افزایش 47.4درصدی  تورم بازار اجاره در تابستان امسال نسبت به‌ مدت مشابه سال قبل حکایت دارد

تخلیه اثرات تورمی جهش قیمت مسکن در قیمت اجاره ادامه دارد و براساس آمارهای رسمی، منجر به رشد 47.4درصدی قیمت اجاره‌بهای شهر تهران در تابستان امسال نسبت به تابستان سال قبل شده است. طبق اعلام مرکز آمار ایران، میانگین رشد قیمت مسکن شهر تهران در این فصل نسبت به فصل مشابه سال قبل 76.4درصد بوده که حدود دوسوم آن در بازار اجاره تخلیه شده است. به‌گزارش همشهری، قیمت اجاره مسکن تابعی از ارزش واحد مسکونی است و در میان‌مدت، همواره رابطه این دو به نقطه تعادلی رسیده است. در این وضعیت، هرگونه رشد در بازار مسکن دیر یا زود در بازار اجاره نیز منعکس خواهد شد. به‌ناچار، اثرات تورمی جهش قیمت مسکن نیز با جهش قیمت اجاره ظهور خواهد کرد؛ همچنان که در تابستان امسال، بخشی از تورم انباشته بازار مسکن در بازار اجاره تخلیه شد و رشد 15.2درصد اجاره‌بها نسبت به فصل بهار را رقم زده است.

تب تورم در بازار اجاره
در سایه جهش قیمت زمین و مسکن در تابستان امسال، بازار اجاره نیز باوجود ماهیت ضد‌تورمی مصوبه ستاد مقابله با کرونا مبنی بر تمدید اجباری قراردادهای اجاره، با رشد نسبتا سنگین قیمت‌ها مواجه شده است به‌ این گونه که در تابستان امسال میانگین قیمت اجاره هر مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران به 64هزارو191تومان رسیده و رکورد رشد 15.2درصدی نسبت به فصل بهار را ثبت کرده است. براساس این اطلاعات، نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه بازار اجاره تهران در فصل تابستان امسال نسبت به تابستان پارسال از 47.4درصد رسیده که حدود 20درصد بالاتر از تورم عمومی استان تهران در این فصل است. براساس اعلام مرکز آمار، تعداد قراردادهای اجاره در تابستان امسال با رشد 10.2درصدی نسبت به تابستان پارسال مواجه شده است.

تحولات زمین تهران در تابستان
رشد قیمت زمین همواره یکی اصلی‌ترین عوامل گرانی مسکن بوده و به‌خصوص در کلانشهرها به‌واسطه محدودیت‌های زمین شهری، اثرگذاری این عامل بیشتر به چشم آمده است. تا جایی که مثلا در شهر تهران به‌طور میانگین 50درصد هزینه تولید مسکن مربوط به قیمت زمین و حتی در برخی از نواحی، سهم قیمت زمین از هزینه تمام‌شده مسکن به بالای 80درصد نیز می‌رسد. آنگونه که آمارها نشان می‌دهد، در تابستان امسال نیز این محرک گرانی مسکن فعال بوده و تورم آن 10.1درصد از تورم مسکن بیشتر بوده است.
اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران از رشد 86.5درصدی قیمت زمین و ساختمان کلنگی شهر تهران در تابستان امسال نسبت به تابستان حکایت دارد. براساس آمارها، میانگین قیمت هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در این فصل به 34میلیون‌و793هزار تومان رسیده که ازنظر ارز 86.5درصد و ازنظر تعداد معاملات 92.2درصد نسبت به تابستان پارسال رشد کرده است. نکته قابل‌توجه اینکه تورم فصلی قیمت زمین و ساختمان کلنگی در تابستان امسال نسبت به فصل بهار 36.4درصد بوده که 7.9درصد بیشتر از تورم مسکن در این بازه زمانی است.

تحولات تابستانی بازار مسکن
در تابستان امسال، متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران نیز به 24میلیون‌و146هزار تومان رسیده که نسبت به فصل قبل 28.3درصد و نسبت به فصل مشابه در سال قبل 76.4درصد افزایش نشان می‌دهد. براساس آمارها، تعداد معاملات مسکن در تابستان امسال 162.5درصد بیش از تعداد معاملات تابستان پارسال بوده که دلیل اصلی آن رکود جدی معاملات این بازار در سال قبل است. یکی از عوامل محرک رشد قیمت مسکن، تورم نهاده‌های ساختمانی و گرانی مصالح پرمصرف در تولید مسکن است که تورم نقطه‌به‌نقطه برخی از آنها نظیر محصولات فولادی در تابستان امسال نسبت به فصل مشابه سال قبل از 150درصد نیز فراتر رفته است. تورم نهاده‌های ساختمانی از یک‌سو با بالا بردن هزینه تولید مسکن، میزان عرضه بازار را تهدید می‌کند و از سوی دیگر تورم انتظاری در بازار خریدوفروش مسکن را نیز بالا می‌برد. برایند این وضعیت رشد افسارگسیخته قیمت مسکن در معاملات است که در بهار و تابستان امسال به‌طور میانگین در هر ماه 10درصد افزایش یافته است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید