• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 12 آذر 1399
کد مطلب : 117543
+
-

به بهانه انجام بزرگ‌ترین افزایش سرمایه تاریخ بورس

تامین مالی 250هزار میلیارد تومانی بازار سرمایه

بزرگ‌ترین افزایش سرمایه تاریخ بورس به ارزش 10هزار میلیارد تومان برای تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای مس رقم خورد

آمار‌ها نشان می‌دهد در 8ماهه امسال جمعا 240هزارو 283میلیارد تومان تامین مالی از طریق بازار سرمایه انجام شده که با تصویب افزایش سرمایه 10هزار میلیارد تومانی ملی صنایع مس که بزرگ‌ترین افزایش سرمایه در تاریخ بازار سرمایه است ارزش کل تامین مالی انجام شده در بازار سرمایه از مرز 250هزار میلیارد تومان فرا‌تر رفت.
به‌گزارش همشهری، بدون شک یکی از اصلی‌ترین وظایف بازار سرمایه تامین منابع مالی مورد نیاز شرکت‌ها، دولت و حتی نهادهای عمومی مانند شهرداری‌هاست. اکنون اقتصاد ایران به‌دلیل فشار شدید تحریم‌ها بیش از هر زمان دیگری به پول نیاز دارد. از یک طرف دولت با کسری شدید بودجه مواجه است و از طرف دیگر شرکت‌ها به‌دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از رکود که 3‌سال است ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کند هر روز با مشکلات مالی بیشتری مواجه می‌شوند. این روز‌ها از کسب و کارهای کوچک گرفته تا بزرگ برای انجام امور جاریشان به پول نیاز دارند. آخرین خبر‌ها نشان می‌دهد که نزدیک به 70درصد وام‌هایی که بانک‌ها به شرکت‌ها می‌دهند برای تامین کسری وجوه در گردش یا به بیان ساده‌تر برای گذران امور است. همین آمار به خوبی نشان می‌دهد که بحث تامین مالی به‌دلیل فشار تحریم‌ها تا چه حد در اقتصادایران اهمیت پیدا کرده است. در واقع این روز‌ها همه به پول نیاز دارند.
از گذشته بخش عمده تامین مالی شرکت‌ها و حتی دولت از طریق بانک‌ها انجام شده و هر کس به پول نیاز دارد سری به بانک می‌زند تا وام دریافت کند اما دریافت این وام‌ها هم دشوار است و هم نرخ بهره آن شرکت‌ها را با مشکل مواجه می‌کند. هم‌اکنون نیز پرداخت وام از سوی بانک‌ها به شرکت‌ها با بهره‌های سنگین علنا در شرایط رکود، صرفه اقتصادی ندارد و اغلب شرکت‌ها از سر ناچاری دست به استقراض از بانک‌ها می‌زنند چرا که با وجود تورم بالا، اقتصاد ایران سه سال است که در رکود به سر می‌برد.
اما این فقط شرکت‌ها نیستند که برای دریافت وام به بانک‌ها سر می‌زنند دولت هم یکی از مشتری‌هاست. یکی از مشکلاتی که اقتصاد ایران را در طول سال‌های گذشته با دشواری‌های زیادی مواجه کرده برداشت دولت از منابع بانک به‌دلیل کسری بودجه است.
اما حالا رفته رفته شرایط در حال تغییر است و نقش بازار سرمایه در تامین مالی در حال افزایش است؛ یعنی دولت و شرکت‌ها می‌توانند به جای بانک‌ها سری به بازار سرمایه بزنند تا پول‌های راحت‌تر با نرخ بهره کمتر به‌دست بیاورند.

افزایش نقش بازار سرمایه در تامین مالی
در شرایطی که در طول سال‌های گذشته نقش بازار سرمایه در تامین مالی اقتصاد ایران بسیار کمرنگ بود تازه‌ترین آمار‌ها نشان می‌دهد که نقش بازار سرمایه در تامین مالی شرکت‌ها، دولت و شهرداری‌ها افزایش یافته و بازار سرمایه توانسته منابع مالی مناسبی را به‌حساب آنها با شرایط ساده‌تر از نظام بانکی واریز کند.
این آمارها نشان می‌دهد در 8ماهه امسال جمعا 240هزارو 283میلیارد تومان تامین مالی از طریق افزایش سرمایه، فروش اوراق بدهی و عرضه اولیه سهام در بازار سرمایه انجام شده که این مقدار در مقایسه با سال قبل رشد زیادی نشان می‌دهد. آنطور که آمار‌های در دسترس نشان می‌دهد سال قبل در طول 12‌ماه ارزش کل تامین مالی انجام شده در بازار سرمایه به 216هزار میلیارد تومان رسیده بود؛ درحالی‌که اکنون با تصویب افزایش سرمایه شرکت ملی صنایع مس، به ارزش 10هزار میلیارد تومان، جمع کل تامین مالی بازار سرمایه از مرز 250هزار میلیارد تومان فراتر رفت.

فروش اوراق بدهی
بخش مهمی از تامین مالی انجام شده در بازار سرمایه در سال‌جاری از طریق فروش اوراق بدهی انجام شده و شرکت‌ها توانسته‌اند منابع مناسبی از این طریق جذب کنند. آمار‌ها نشان می‌دهد فقط در 7ماهه امسال (تا پایان مهر) دولت از طریق فروش اوراق بدهی توانسته است92هزارو 685میلیارد تومان منابع مالی جدید با فروش اوراق بدهی جذب کند و از این طریق بخش مهمی از کسری بودجه‌اش را که آثار اقتصادی ویرانگری دارد، جبران کند. در همین مدت شرکت‌های بورس نیز توانسته‌اند از طریق فروش اوراق بدهی در بورس بیش از 16هزارو 100میلیارد تومان از منابع مالی مورد نیازشان را تامین کنند.
اطلاعات مربوط به تامین مالی شرکت‌های بورس نشان می‌دهد که آرام آرام در کنار دولت توجه شرکت‌های بورس هم برای انجام تامین مالی از طریق بورس در حال افزایش است چرا که میزان فروش اوراق بدهی شرکت‌های بورس در سال‌جاری در مقایسه با سال قبل دست‌کم 127درصد رشد کرده است. این به‌معنای آن است که شرکت‌های بورس متوجه شده‌اند همچون دولت می‌توانند به جای اینکه از بانک‌ها وام بگیرند پول‌های مورد نیازشان را با سود کمتر و شرایط آسان‌تر از طریق بازار سرمایه و به روش تجهیز منابع جمعی تامین کنند. همه این موضوعات منجر به این شده است که هم‌اکنون جمع کل ارزش بازار اوراق بدهی به مرز 200هزار میلیارد تومان برسد.

تصویب بزرگ‌ترین افزایش سرمایه تاریخ بورس
 بزرگ‌ترین افزایش سرمایه تاریخ بورس با راهبری ایمیدرو به تصویب رسید. شرکت ملی صنایع مس ایران با هدف اجرای سیاست ایمیدرو در تأمین مالی پروژه‌های توسعه‌ای با استفاده از سود انباشته، اقدام به برگزاری مجمع عمومی فوق العاده با مدیریت ایمیدرو کرد که در آن سهامداران به اتفاق آرا، به افزایش سرمایه 10هزار میلیارد تومانی رأی دادند. اکنون شرکت ملی صنایع مس ایران به‌عنوان شرکتی با سرمایه 20هزار میلیارد تومانی شناخته می‌شود. بدین‌ترتیب بزرگ‌ترین افزایش سرمایه تاریخ بورس برای تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای شرکت مس رقم خورد. ایمیدرو از دو سال گذشته تاکنون تنوع بخشی در تامین مالی پروژه‌ها را برای شرکت‌های بزرگ معدن و صنایع معدنی کلید زده است. به‌دنبال شرکت ملی صنایع مس شرکت فولاد مبارکه هم به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت بورس درنظر دارد سرمایه‌اش را تا همین میزان افزایش دهد. قرار است فولاد مبارکه با برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده در مورد افزایش سرمایه از محل سود انباشته تصمیم‌گیری کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید