• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 12 آذر 1399
کد مطلب : 117539
+
-

رب انار، از سفر تا سفره

اسم رب انار همه را به یاد خورش محبوب فسنجان می‌اندازد؛ خورشی که اتفاقا در فصول سرد سال بیشتر طبخ می‌شود. البته این خورش به‌دلیل گرانی گردو و گوشت - دو ماده اولیه اصلی آن به خورشی مجلسی تبدیل شده اما به هر حال حتی یک‌بار پختن آن در سال هم بدون رب انار ممکن نیست.
آنهایی که به شهرهای مهد انار یا به شمال کشور سفر می‌کنند معمولا این رب و دیگر رب‌های میوه‌ای مثل رب آلو، تمشک، نارنج و زرشک را در طعم‌های مختلف ترش و شیرین و ملس، از فروشنده‌های محلی این شهرها می‌خرند. خیلی‌ها هم فصل انار که می‌شود همت می‌کنند و خودشان رب مورد نیاز کل سال خودشان و حتی نزدیکانشان را می‌پزند. حتی بسیاری از این افراد محصولاتشان را در فضای مجازی برای فروش می‌گذارند و کار و کاسبی خوبی هم دارند. اما اگر خیلی اهل سفر نباشید یا خیلی اعتقادی به خرید محصولات غذایی باز و فله و غیرشرکتی نداشته باشید و همینطور اگر امکان یا حوصله پخت‌وپز اینجور چیزها در منزل را ندارید، رب انار را می‌توانید در برندهای متفاوتی از سوپرمارکت‌ها بخرید و با خیال راحت در خورش بریزید. یک و یک، قدیمی‌ترین برند رب انار است که هنوز هم سهم خوبی از بازار را در اختیار دارد. از نام‌های معروف بعد از آن می‌توان به مجید اشاره کرد که زمانی با یک و یک تنهای رقبای هم در بازار این محصول بودند. امروز اما نام‌ها بیشتر شده و شرکت‌های دیگری هم در زمینه تولید رب انار ورود کرده‌اند. سمیه، مهرام، کامبیز، نارنی، اروم آدا، اصالت و نوشین از این نام‌ها هستند. شیشه‌های رب انار موجود در سوپرمارکت‌ها معمولا 250گرم یا 350گرمی هستند و بازه قیمتی این کالا در این وزن‌ها نیز بین 17 تا 27هزار تومان است.
به‌طور کلی رب انار در سوپرمارکت‌ها جزو محصولات پرفروش محسوب نمی‌شود و به‌گفته فروشنده‌ها از ابتدای امسال فروش آن با کاهش هم مواجه بوده است. به‌نظر می‌رسد رب انار این روزها جزو محصولات لوکس طبقه بندی می‌شود و جای ثابتی در سبد خرید خانوارها ندارد و یا اینکه بیشتر متقاضیان ترجیح می‌دهند انواع خانگی آن را تهیه کنند. قیمت این محصول در بعضی برندها از ابتدای امسال بین 30 تا 50درصد افزایش داشته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید