• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 12 آذر 1399
کد مطلب : 117538
+
-

لپه، گران‌ترین و نخود ارزان‌ترین حبوبات

مصرف حبوبات معمولا در نیمه دوم سال و با سرد شدن هوا بیشتر می‌شود. تغییر رژیم غذایی به‌سمت پخت انواع آش‌های ایرانی که معمولا حبوبات از مواد اصلی تشکیل‌دهنده آنها هستند، تقاضا برای خرید حبوبات را در پاییز و زمستان افزایش می‌دهد.
به گزارش همشهری، امسال اما از همان ابتدای سال افزایش قیمت عجیب و بالای 40درصدی قیمت حبوبات در بازار، مصرف‌کنندگان را شوکه کرد و ادامه روند این افزایش قیمت نگرانی‌های بیشتری را باعث شد. این مواد غذایی باارزش طی امسال چندین نوبت افزایش قیمت داشته‌اند که درباره وارداتی‌ها مثل عدس، این افزایش قیمت به گرانی ارز نسبت داده شد. ایران در زمینه بیشتر اقلام حبوبات، تولیدکننده است اما میزان تولید نیاز بازار را پوشش نمی‌دهد. با توجه به‌میزان کشت و حجم تولید برخی از اقلام حبوبات، ایران در مواردی همچون عدس وابستگی کامل به واردات دارد به‌صورتی‌که بخش قابل‌توجهی از عدس موجود بازار از کشور کانادا تامین می‌شود. بنابراین نوسان نرخ ارز به‌طور مستقیم بر قیمت این کالا و اقلام مشابه اثرگذار است. اما در برخی اقلام حبوبات مثل نخود که به‌گفته کارشناسان تولید کشور می‌تواند نیاز داخلی را پاسخگو باشد نیز طی امسال افزایش قیمت چشمگیر بود و هر کیلو نخود از اردیبهشت تا آبان امسال دست‌کم 9هزار تومان رشد قیمت داشت و از 11هزار تومان به 20هزار تومان رسید. قیمت اقلام پرمصرف‌تر مثل لوبیا چیتی و لوبیا قرمز بیش از اینها افزایش یافت و هر کیلو لوبیا چیتی تا حوالی 40هزار تومان نیز رسید. به‌طور کلی بازار حبوبات در مقاطع مختلفی از امسال دچار التهاب بود و هم‌اکنون نیز قیمت حبوبات گرچه در برخی از اقلام نسبت به 2ماه پیش کاهش یافته و تعدیل شده ولی همچنان بالاست به‌طوری که هر کیلوگرم لوبیا قرمز، لوبیا چیتی و لپه در بازار 40هزار تومان است.
حبوبات بسته بندی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز قیمت‌گذاری نامشخصی دارد و در بسیاری موارد از نرخ بازار بالاتر است. میادین میوه و تره‌بار مراکزی هستند که می‌توان انواع محصولات را با قیمتی مناسب‌تر از مغازه‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای خریداری کرد گرچه برخی اقلام به‌طور کلی قیمت بالایی دارند و اینکه از کجا خریداری شوند چندان تفاوتی ندارد. براساس تازه‌ترین نرخنامه انواع حبوبات در میادین میوه و تره‌بار، «لپه ریز» و «لویبا قرمز قلمی» گران‌ترین و «نخود» و «عدس ریز» ارزان‌ترین حبوبات بازار هستند. به‌گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران، انواع حبوبات در میادین میوه و تره‌بار به‌صورت باز با وزن دلخواه مشتری و به‌صورت بسته‌بندی در بسته‌های 900گرمی عرضه می‌شوند و قیمت آنها به‌طور متوسط 18درصد از قیمت‌های سطح شهر پایین‌تر است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید